Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nové pumpy u dálnic nikdo nechce. Stát chystá novou a delší soutěž

  1:03aktualizováno  1:03
První otevřená soutěž Ředitelství silnic a dálnic na pronájem a provoz některých dálničních odpočívek končí fiaskem. O byznys s čerpacími stanicemi a občerstvením, na kterém stát dosud kvůli nevýhodným smlouvám tratí desítky milionů ročně, neměl nikdo zájem.

Pronájem dálničních odpočívek je jedním z mnoha nevýhodných obchodů, které ŘSD v minulosti uzavřel. (Ilustrační foto) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Stát vypsal první soutěž na pronájem odpočívek na dálnici D1 u Křenovic u Kroměříže loni na jaře. Nabídka však nepřišla žádná. „Myslím, že důvodem je fakt, že jsme vypsali soutěž na pronájem na maximálně osm let. To je doba, za kterou se investice vítězi těžko zhodnotí,“ vysvětlil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

ŘSD ale nemělo jinou možnost: podle zákona o veřejných zakázkách může být maximální doba pronájmu osm let. Proto teď žádá ministerstvo financí o udělení výjimky, aby mohlo soutěžit pronájem na delší dobu, nejspíše až dvacet let. Jakmile ji získá, vypíše soutěž znovu.

Odpočívadlo duchů na D11 ožije, připravené bylo už před devíti lety

ŘSD u Křenovic nabídlo k pronájmu pozemky u D1, které jsou volné. Pro vítězi soutěže chtělo nejméně 900 tisíc ročně a přenechání stavby čerpací stanice, kterou by vítěz musel postavit a zaplatit. Další soutěže stát chystá ještě na dálnici D5 a D11.

Úsek kolem Křenovic, ležících třináct kilometrů západně od Kroměříže, zatím není příliš vytížený. Pokud se však státu podaří dokončit dálnici D1 kolem Přerova, provoz by měl výrazně zhoustnout. Výhodou lokality je navíc skutečnost, že na dálnici se široko daleko žádné čerpací stanice nenacházejí. Na české dálniční síti jde o nejdelší úsek, který není obsloužen pumpami.

Pronájem dálničních odpočívek je jedním z mnoha nevýhodných obchodů, které ŘSD v minulosti uzavřelo. Viníky lze hledat často až v devadesátých letech, kdy se první smlouvy uzavíraly. Většinou na desítky let a za pronájem v řádu maximálně stovek tisíc korun. Nejfrekventovanější pumpy platí za pronájem maximálně půl milionu korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.