Ředitelství silnic a dálnic rozdává zakázky jen vyvoleným

Ředitelství silnic a dálnic rozdává zakázky jen vyvoleným | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic opět zadává zakázky jen vyvoleným firmám

  • 216
Plány nového vedení Ředitelství silnic a dálnic vypisovat všechny zakázky na internetu, aby se do nich mohlo přihlásit co nejvíce firem, rychle skončily. Správce českých komunikací první třídy zadal letos už přes 30 zakázek v soutěžích, o kterých se dozvědělo jen pár vybraných firem.

Od začátku roku jde o celkem 32 smluv v hodnotě v součtu téměř 100 milionů korun. Šlo většinou o opravy silnic po zimě. Jde však jen o začátek, podle informací MF DNES teď probíhá vlna dalších desítek podobných soutěží.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková potvrdila, že šlo o zakázky, které nebyly na internetu zveřejněné. Podle ní se některé soutěžily už loni.

"Druhým důvodem je urychlení většinou havarijních oprav, jako jsou škody po zimě, do kterých je třeba se pustit ve srovnání s předchozími obdobími hned v úvodu stavební sezony," uvedla Vápeníková.

Generální ředitel Jiří Švorc už loni na podzim sliboval průhledné soutěže. "Chystáme úplně nový řád, soutěže teď budou transparentní," řekl.

Je to rychlejší, tvrdí silničáři

Zakázky do šesti milionů korun nemusí podle zákona veřejní zadavatelé zveřejňovat, ale jen oslovit vybrané firmy. O tom, koho osloví, rozhoduje centrála v Praze, většinou jde o tři firmy.

Podle informací MF DNES jsou v některých případech oslovovány i firmy z druhého konce republiky, aby měla větší šanci na vítězství lokální společnost.

Podle Vápeníkové je výhodou podlimitních soutěží především jejich rychlost, protože celý proces je obvykle vyřízen za měsíc.

"Kdybychom povolili podávání nabídek i uchazečům, kteří nebyli vyzváni, zvýší se administrativní náročnost naprosto zásadním způsobem," tvrdí Vápeníková. Navíc říká, že by bylo potřeba v takovém případě zpřísnit zadávací podmínky a kvalifikaci, aby bylo možné garantovat kvalitu a splnění termínu oprav silnic a nepřihlásily se firmy bez zkušeností.

Stát tratil, firmy vydělávaly

ŘSD proti původním odhadům ušetřilo na těchto zakázkách na opravy oproti odhadované ceně v průměru šestnáct procent. Když zakázky zveřejnilo na internetu, uspořilo víc – například na opravy silnice R6 se přihlásilo 17 firem a cena klesla z odhadovaných 20 na necelých devět milionů korun, tedy více než o polovinu.

MF DNES už loni upozornila, že přes zakázky na opravy se na ŘSD rozdělovaly peníze v ne zcela průhledných veřejných soutěžích, kam se nemohli přihlásit zdaleka všichni.

Zatímco stát na takovém postupu tratil, pro některé firmy se staly opravy lukrativním byznysem, u kterého vykazovaly více než dvacetiprocentní marži, což je pětinásobek průměru ve stavebnictví. Výsledky za loňský rok zatím firmy ještě nezveřejnily.

Opravy silnic budou ještě lukrativnější byznys příští rok, kdy chce ministerstvo dopravy zdvojnásobit objem peněz na opravy. ŘSD kvůli tomu chystá i detailní audit stavu všech silnic, které má ve správě.