Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už vypsalo soutěž na stavbu plotů na dvou úsecích: na dálnici D5 mezi 78. a 83. kilometrem a na D1 mezi 253. a 258. kilometrem. Cenu za každý kilometr oplocení odhaduje ŘSD zhruba na 1,8 až 2 miliony korun za oboustranné oplocení, reálnou hodnotu ukáže ale až soutěž.
Jde o první soutěže v letošním roce na oplocení, správce silnic a dálnic ale počítá během letoška s ploty i na dalších úsecích. V plánu je především D5 nebo modernizované úseky dálnice D1. Některé dálnice jsou oplocené už několik let.
Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého je oplocení běžnou praxí ve světě, a proto by měly být postupně oplocené všechny české dálnice. „V rámci prvotních projektů byly vybrány úseky, kde dochází k největšímu počtu dopravních nehod při střetu se zvěří,“ řekl Studecký. Podle něj se přihlíželo i ke zkušenostem pracovníků provozního úseku ŘSD, policie nebo myslivců.
Hlavním důvodem oplocení je bezpečnost silničního provozu a omezování srážek se zvěří. Ty byly loni podle statistik v relativním vyjádření nejrychleji rostoucí příčinou dopravní nehody, jejich počet narostl o 22 %. Celkem došlo loni k 9 365 takovým nehodám, což představuje více než deset procent všech dopravních nehod u nás.