Rozhodl o tom tento týden Městský soud v Praze, který potvrdil předchozí verdikt Obvodního soudu pro Prahu 4. Informaci potvrdila iDNES.cz Eurovia i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Vyčkáme písemného vyhotovení rozhodnutí, abychom mohli případ komentovat,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
ŘSD hrozí prohry i v dalších případech pozdě placených faktur. Stát se totiž v minulých letech dostával pravidelně do velkých zpoždění s platbami za stavby nových silnic a dálnic, stavební firmy ale prodlevy dlouho tolerovaly.
Eurovii došla trpělivost v roce 2012, kdy ŘSD vytáhlo problém zvlněné dálnice v Ostravě. Stavaři ŘSD zažalovali za pozdní platby na posledním úseku dálnice D1 z Bohumína na státní hranice, který se otevíral v roce 2013. „Běží ještě další podobné případy u jiných silnic, kde očekáváme podobný verdikt,“ řekla mluvčí Eurovie Iveta Šťočková.
ŘSD musí podle rozhodnutí Městského soudu v Praze uhradit úroky z prodlení ve výši 12 milionů korun, úhradu nákladů soudního řízení 1,4 milionů korun a pokutu 4,8 milionů korun. Sdružení firem u soudu zastupovala advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, která nedávno vyhrála v arbitráži pro Škodu Transportation více než miliardu korun od Českých drah.
ŘSD v minulosti mělo velké problémy s placením včas, v některých letech státní organizace dlužila řádově i miliardy korun.
Úsek dálnice D1 (dříve D47) Moravskoslezským krajem provází řada sporů. Největší se týká zvlnění dálnice v Ostravě, v minulosti ŘSD naopak vyhrálo arbitráže s jinými dodavateli kvůli neplatnému navýšení cen u zakázek.