Ředitelství silnic a dálnic si od stavebních firem půjčovalo auta. Stavba dálnic se tak prodražovala. Ilustrační foto

Ředitelství silnic a dálnic si od stavebních firem půjčovalo auta. Stavba dálnic se tak prodražovala. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Už žádné půjčování aut od stavbařů, rozhodlo ŘSD. Prodražovalo to dálnice

  • 91
Ředitelství silnic a dálnic končí s dlouholetou praxí, o níž veřejnost neměla ani potuchy a která prodražovala stavby silnic a dálnic. Přestane si od stavebních firem půjčovat auta, jichž má samo zhruba 400. Jen loni takto stavbaři půjčili ŘSD zhruba 30 vozů, které stát přišly jen na splátkách na zhruba 6 milionů korun.

Auta si ŘSD od stavebních firem půjčovalo minimálně od roku 2003. S tím je od nynějška konec. "Není důvod, abychom v něčem takovém u nových soutěží pokračovali," potvrdil generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Podle směrnice z roku 2003 bylo u vybraných staveb součástí smluv se stavebními firmami i dodání osobních automobilů, které sloužily zaměstnancům ŘSD po dobu stavby k cestám na kontroly rozestavěných úseků. Státní organizace nyní prověřuje, zda skutečně všichni, kteří s vozy jezdili, na ně měli nárok. Praxe navíc ukazuje, že ne vždy jezdila auta po stavbách.

Kvůli jednomu vozu, nejsilnější Škodě Octavii RS pro někdejšího zástupce ředitele chomutovské správy ŘSD Tomáše Hofmanna, už dokonce ministr dopravy Vít Bárta podal trestní oznámení. Z knihy jízd totiž vyplynulo, že s autem jezdil především do Prahy. Používal ho i v době, kdy byl oficiálně nemocný. Podle auditu, který na chomutovské správě proběhl, mu byl automobil přidělený v rozporu s interními předpisy.

Kdo jezdil s mitsubishi?

ŘSD bude také zkoumat, kolik bylo s jednotlivými auty najeto kilometrů. Pokud by ho totiž někdo používal i pro soukromé účely, stoupl by některým zaměstnancům podle zákona daňový základ.

Ředitelství zatím celý seznam nezveřejnilo, všechny své vozy pro ŘSD však odhalila Skanska, která dodala silničářům 17 z 30 vozidel. Vedle menších aut jako Škoda Fabia na něm figuruje i terénní Mitsubishi Pajero. To poskytla Skanska na stavbu části dálnice D47 mezi Hladkými Životicemi a Bílovcem. Právě u dražších vozů má vedení ŘSD podezření, že s nimi jezdili lidé, kteří na ně neměli nárok.

Skanska prý seznam zveřejnila proto, že chce přispět ke zprůhlednění zakázek a že se jí současná praxe nelíbí. "Vozidla jsou poskytována formou půjčky na časově omezené období, jejich provoz včetně leasingových splátek stavební společnosti investorovi měsíčně fakturují," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Firma podle ní neřeší, kdo nakonec s autem za ŘSD jezdí. "Dlouhodobě voláme po změně způsobu vypisování výběrových řízení. Případ poskytování automobilů či dalších nástrojů je jejich hodně nestandardní součástí," řekl generální ředitel Skansky Dan Ťok. Podobná pravidla ale mají i některé další země.

Méně zaměstnanců, méně potřebných aut

Poskytnutí aut bylo v zadávacích podmínkách soutěží. Z nich vyplývají i částky, které se za půjčky platí, většinou kolem 20 tisíc korun měsíčně. To je obvykle více, než by činila leasingová splátka. Stavbaři se však hájí i tím, že platí benzin či naftu.

Podle Petra Laušmana, který vedl ŘSD v době, kdy se půjčování aut zavádělo, se silničáři jen přizpůsobili závěru Nejvyššího kontrolního úřadu. "Ten nás kritizoval za to, že si na tyto stavby pořizujeme vlastní vozidla," uvedl Laušman.

Podle současného šéfa ŘSD Švorce už nebude stará směrnice o půjčování aut z roku 2003 prakticky potřeba, protože po propuštění některých zaměstnanců není pro část ze čtyř stovek služebních vozidel využití.

"Dokážu si představit, že měla smysl, když se zahajovalo 10 až 15 velkých staveb ročně," mínil Švorc. ŘSD však už přes rok nevypsalo žádnou velkou soutěž a nechystá se k tomu ani letos.