Opravy svodidel po nehodách, za které stát ročně zaplatí desítky milionů korun, se sice skládají z mnoha malých, často statisícových prací, v součtu jde však podle Nadačního fondu proti korupci o velký balík.
„A to už by se podle zákona soutěžit mělo,“ uvedl pro Hospodářské noviny, které na problém upozornily, analytik Martin Šorm. Podle něj se jedná o obcházení zákona. „Tento postup většinou ukazuje na nehospodárné nakládání se státními financemi,“ dodal.
Ředitelství silnic a dálnic navíc na dotaz listu uznalo, že otevřená soutěž na opravu svodidel má smysl. Podle mluvčího Jana Studeckého už se připravuje výběrové řízení pro všechny pobočky v krajích.
Zakázky na opravy vozidel bez soutěže získává okruh firem v čele se dvěma většími hráči - Pretol HB a Jerex.
Kritika je nepříjemná pro šéfa ŘSD Jana Kroupu, který je od léta pod tlakem kvůli chaotickým opravám a uzavírkám silnic a dálnic a také výměně svodidel.
Už v minulosti bylo Ředitelství silnic a dálnic kritizováno za zadávání zakázek bez soutěže. Většinou šlo o případy velkých zakázek, které se rozdělily do menších s cenou pod 6 milionů korun. U těch pak není třeba vyhlašovat otevřené výběrové řízení.