Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Státní ŘSD zvažuje opravy D1 podle Jančurových návrhů

  12:18aktualizováno  13:19
Více než rok od začátku rozsáhlé modernizace dálnice D1 uvažuje Ředitelství silnic a dálnic o tom, že by změnilo základní technologický recept, podle kterého se opravy realizují. Radost by mohl mít podnikatel Radim Jančura. Silničáři totiž uvažují o plánu, který loni navrhlo jeho sdružení Stínové ŘSD.

První rok opravy dálnice D1. | foto: ŘSD

O tom, že by se mohl zásadně změnit přístup k modernizaci, informovala agentura ČTK.

Další opravy povrchu by se už mohly provádět metodou takzvané fragmentace, kdy se nevyměňuje podkladová betonová vrstva, ale pouze se rozbije a přetáhne silnou vrstvou asfaltu. Je to rychlejší a levnější, ale podle dřívější studie ČVUT méně trvanlivé. Tuto technologii navrhovalo sdružení Stínové ŘSD, které se stalo kritikem práce silničářů a zejména prací na D1.

Předsedou správní rady Stínového ŘSD je přitom Jiří Petrák, který zároveň radí i šéfovi ŘSD Janu Kubišovi. Ten nedávno vyhodil šéfa Závodu Praha Jana Kroupu, který má na starosti i modernizaci dálnice D1. Místo něj jmenoval Petra Lakomého.

ŘSD nyní uvažuje o tom, že rozestavěné úseky budou dokončeny současnou technologií. Diskutovat se však bude o změně budoucích oprav, řekl Kubiš.

"U nových úseků, které budou soutěženy v tomto roce, považuji za nutné zvážit a projednat, jakou technologií bude ŘSD při modernizaci postupovat, a to například z časového hlediska. Kompletní změny projektů by totiž znamenaly oddálení modernizace," uvedl Kubiš.

Oprava D1 zlevní

Fragmentace spočívá v rozbití současného zvlněného povrchu vozovky, který se na místo odtěžení překryje silnou vrstvou asfaltu. Nyní používaná metoda spočívá ve vybourání původního povrchu, který se včetně zhruba dvaceticentimetrové podkladové vrstvy z dálnice odveze a nahradí se novým cementobetonovým.

Podle Jančury by ale použití metody fragmentace zkrátilo čas stavebních prací na třetinu a stejnou měrou by se snížily i potřebné náklady. Původní plán ministerstva dopravy kalkuloval s cenou zhruba 20 miliard korun. Kvůli snižování objemu peněz plynoucích do stavebnictví a s tím souvisejícím hladu stavebních firem po zakázkách se ale v posledních letech daří ceny stavebních prací soutěžit za zhruba 60 procent projektových cen. Dopravní resort proto původní cenu přehodnotil a očekává náklady za opravy dálnice kolem 15 miliard korun.

Experti: dálnice vydrží jen 15 let

Spor odborníků o použití nejvhodnější technologie na opravu nejstarší tuzemské dálnice měla rozhodnout studie ČVUT, kterou si objednalo bývalé vedení ŘSD. Ta jako vhodnější metodu určila modernizaci s rozšířením vozovky o 75 centimetrů, kterou ŘSD použilo na prvních čtyřech úsecích. Přestože fragmentace by podle studie vyšla na zhruba pět miliard korun, nešlo by o trvalou opravu, a dálnice by tak po dalších deseti až patnácti letech vyžadovala další velkou investici. Pro opravy dálnice by navíc nebylo možné použít peníze z Evropské unie a povrch vozovky by se musel zvýšit o desítky centimetrů.

S tím se ale počítalo už při samotné výstavbě D1, argumentuje Jiří Petrák, bývalý šéf poradenské firmy Mott Macdonald a jeden z nejhlasitějších kritiků prováděné modernizace. Nadjezdy na D1 byly postavené s patnácticentimetrovou rezervou, aby bylo možné na dálnici nové asfaltové vrstvy přidávat, dodal člen Jančurova Stínového ŘSD.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Ilustrační snímek
Soutěž na železnici: jedna nabídka a cena o 90 procent vyšší než rozpočet

Správa železniční dopravní cesty zrušila dvě velké soutěže na lepší zabezpečení tuzemské železnice. Nabídky totiž výrazně převýšily odhadovaný rozpočet....  celý článek

Jana Petrášová má na starosti všechny silniční uzavírky, v centru pracuje tři...
Stát chce navigovat řidiče v zácpách, o zakázku bojuje O2 s firmou Vars

Vyhnout se zácpám je snem každého řidiče. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) po několika letech oživilo plány na vybudování systému, který by jim v tom měl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.