Likérka Rudolf Jelínek.

Likérka Rudolf Jelínek. | foto: Rudolf Jelínek

Rudolf Jelínek vyvíjí pro Čínu extra silný absinth, bude mít 88 procent

  • 49
Vizovická likérka Rudolf Jelínek letos zopakuje loňský obchodní úspěch na východních trzích. V Rusku i v Číně jí rostou tržby o polovinu. Pro čínské restaurace navíc vyvíjí absinth s 88 procenty alkoholu, který bude jedním z nejsilnějších na světě.

„Na východních trzích rosteme. Moc přítomní jsme tam dosud nebyli a vnímáme tam na rozdíl od USA nebo Rakouska určitý prostor. Druhý důvod je, že tamní zákazníci mají o naše výrobky zájem,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz obchodní ředitel likérky Rudolf Jelínek Martin Déva. Nejvíce na Východě firma roste v Číně a v Rusku, kde tržby rostou o 50 procent ročně. Obdobně tomu bylo i loni a předloni.

Čína je tažena bylinnými likéry, v Rusku kromě bylinek zabírají i klasické ovocné destiláty jako je hruškovice a slivovice. Export na ruský trh byl přitom v minulých letech poznamenán metanolovou aférou. „Čím více má výrobek alkoholu, tím je to pro ruského konzumenta přínosnější,“ popsal tamní trh s nadsázkou Déva. Paradoxně však zrovna pro Čínu nyní tuzemská likérka vyvíjí velmi silný absinth.

Na žádost čínského partnera začne vyrábět absinth s 88 procenty alkoholu, standardně má přitom tento nápoj 60 až 70 procent. Bude to jeden z nejsilnějších absinthů na světě. Německý on-line prodejce Alandia nabízí na svém webu dokonce absinth s 89,9 procenty alkoholu. Rudolf Jelínek letos zároveň začal v Číně prodávat slivovici, hruškovici, meruňkovici a třešňovici. Schvalovací procesy trvaly 1,5 roku. Daleko větší zájem v nejlidnatější zemi je přitom o bylinné likéry, což je dáno i nízkou odolností Asiatů vůči alkoholu.

Martin Déva, exportní ředitel likérky Rudolf Jelínek.

„Do Číny je složitější vstup s některými výrobky, složitější certifikace. Rozumí, když se řekne vodka, whiskey, koňak, ale když řeknete slivovice, nevědí,“ popsal obchodní ředitel. Vstup na tento trh trvá dlouho. Číňané mají například jinak nastavené limity na obsah různých látek v alkoholu. „Musíme si dělat speciální analýzy, v Číně mají jiné metody stanovení prvků, vysvětlujeme si třeba, kdo to měří správně. Schvalování je proto zdlouhavější a navíc je komplikuje jazyková bariéra,“ líčí Déva.

O čínský trh s alkoholem soupeří světoví lídři jako Pernod Ricard či Diageo, kteří investují značné částky do marketingu. V čínských reklamách tak jsou vidět světové značky whiskey, vodek, ginů a dalšího alkoholu. Naopak místních likérek je málo a vyrábějí vlastně jen pálenky z rýže.

Rudolf Jelínek se porozhlíží i po exportních příležitostech ve Vietnamu. „Poptávka by také mohla být poměrně zajímavá,“ odhaduje Déva.

Ruský trh sice roste, ale může jej do budoucna poznamenat prudké oslabování rublu, které zdražuje zboží z dovozu. Už nyní je přitom alkohol z Evropy považován za prémiový. „Padající rubl začíná být a bude problémem zahraničního obchodu ve vztahu k Rusku,“ je přesvědčen Déva.

V Česku se po metanolové aféře v roce 2012, která usmrtila téměř padesát lidí, snížil prodej v restauračním segmentu a na dřívější úroveň se dosud nevrátil. Lidé naopak více věří a nakupují destiláty v obchodech. „Těžko říct, zda se to vůbec někdy vrátí na původní podíl,“ uvažuje šéf obchodu největšího tuzemského výrobce ovocných destilátů.