Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Uber vzdal cenovou válku v Rusku, chystá fúzi s místní taxislužbou

  5:00aktualizováno  5:00
Bitevní linie na trhu alternativních taxislužeb na celém světě se překreslí. Americký Uber a ruský Yandex.Taxi se rozhodly spojit své síly a vytvořit jednu z největších on-line taxislužeb na světě. Její hodnota bude 3,7 miliardy dolarů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Uber po loňské prohře na čínském trhu, kde po dlouhém a nákladném boji nakonec prodal svůj byznys hlavnímu konkurentovi Didi Chuxing, se v Rusku poučil. Nejcennější startup světa místo cenové války volí cestu nejmenšího odporu - fúzi s jedničkou na tamním trhu s alternativními taxislužbami. Zabije tím dvě mouchy jednou ranou: zbaví se konkurence a získá vedoucí postavení na trhu.

Nová společnost, jejíž jméno ještě nebylo oznámeno, ovládne 127 měst v šesti zemích bývalého Sovětského svazu (Rusko, Ázerbájdžán, Arménie, Bělorusko, Gruzie a Kazachstán). Yandex investuje 100 milionů dolarů a bude mít většinový podíl ve výši 59,3 %. Uber do společného podniku vloží 225 milionů dolarů a­ získá 36,6 % firmy. Zbývající akcie se rozdělí mezi zaměstnance společnosti.

Nový způsob, jak se dostat na chorvatské ostrovy: Uber nabízí lodní taxi

Akcie Yandex v reakci na oznámení vzrostly na moskevské burze o 19,5 % na 1 ­950 rublů. Dosáhly tak své nejvyšší hodnoty v ­historii.

Největším konkurentem Yandex.Taxi byla do roku 2014, kdy na trh vstoupil Uber, izraelská společnost GetTaxi. Uber v Rusku tehdy nasadil minimální tarif od 3,32 dolaru, což byla polovina sazby Yandex.Taxi.

I když by ukončení cenové války mezi Yandexem a Uberem mohlo vést k vyšším cenám, Yandex prohlásil, že zatím žádné radikální změny v tarifech v plánu nejsou. Obě společnosti budou provozovat své vlastní aplikace jako předtím, ale všichni řidiči budou sdílet jednotnou platformu pro vyhledávání jízd.

Spojení Davida a Goliáše

Sloučená společnost bude těžit ze silné technologické základny v podobě prvotřídní navigace a technologie mapování Yandex. „Našim cílem je vytvořit platformu, která bude konkurovat vlastnictví aut nebo městské hromadné dopravě v ­dostupnosti a pohodlí. Mnozí z­ nás, kteří pracují uvnitř Yandexu, mají pocit, že už na sdílenou jízdu přešli úplně všichni. Ve skutečnosti tomu tak ale není a­ máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu,“ píše společnost Yandex na svém blogu.

Potvrzují to i analytici z VTB Capital, kteří odhadli, že z ruského taxikářského sektoru, který měl v roce 2016 hodnotu zhruba 8,4 miliardy dolarů, by si nově vzniklá společnost mohla zatím ukousnout jen 5 až 6 %.

Další stop pro Uber. Ignoruje předpisy, odůvodnil soud nový zákaz v Brně

Yandex.Taxi doposud fungovalo v­ 840 ruských městech, kde má ročně rezervace za zhruba 1,01 miliardy dolarů. Uber působí v Rusku v pouhých 16 městech a za rezervace ročně utrží přibližně 566 milionů dolarů.

Spojení Davida a Goliáše na ruském on-line taxikářském trhu se příliš nelíbí antimonopolnímu úřadu. „V Rusku máme jen tři hlavní taxislužby, které je možné rezervovat on-line, a když se dvě z nich rozhodnou spojit, je zřejmé, že to bude v ­rozporu se zákonem o ochraně hospodářské soutěže,“ řekl člen výboru Rady federace pro hospodářskou politiku Anton Belyakov, který zároveň navrhl zpřísnit požadavky na on-line taxislužby.

Spojení Uberu s Yandexem už sice schválilo představenstvo obou společností, obě však musí vyčkat na souhlas regulátorů a uzavření obchodu, ke kterému by mělo dojít v ­posledním čtvrtletí roku 2017.

Správný krok, věří analytici

Uber působí ve více než 630 městech po celém světě, kde čelí tvrdé konkurenci z řad místních hráčů. Kromě cenové války ho často tíží kulturní rozdíly i regulační omezení. Fúzi s Yandexem však analytici pokládají za správný krok. „Díky této dohodě Yandex odstranil agresivního konkurenta, což v dlouhodobém horizontu povede k lepšímu zpeněžení a ziskovosti,“ ohodnotil situaci analytik Raiffeisenbank v ­Moskvě Sergej Libin.

Uber je zatím ve ztrátě, a to i ­přesto, že do něj investoři nalili už 11,5 miliardy dolarů. Loňský rok společnost zakončila ztrátou ve výši 2,8 miliardy dolarů. Dobře na tom ale není ani Yandex, který vloni ztratil 2,1 miliardy rublů.

V červnu tohoto roku firma v Chorvatsku představila lodní taxi:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pohled na historickou část Dubrovníku.
Dubrovník plánuje omezit počet turistů. Nápor davů nezvládá

Turistický nápor v chorvatském městě Dubrovníku, v poslední době známém díky seriálu Hra o trůny, ale také filmu Hvězdné války či Robin Hood, začíná být...  celý článek

Mimořádný sjezd německé SPD. Poslední kancléř strany Gerhard Schröder. (25.6....
Schröder míří do vedení Rosněfti, německého exkancléře jmenovalo Rusko

Rusko jmenovalo bývalého německého kancléře Gerharda Schrödera do správní rady společnosti Rosněfť, největšího producenta ropy v Rusku. Zastávat bude funkci...  celý článek

Britský ministr pro brexit David Davis (vlevo) a hlavní vyjednavač EU  Michel...
Evropská unie ne, celní ano. Za členství v ní ale Londýn nechce platit

Velká Británie by chtěla po odchodu z Evropské unie setrvat se sedmadvacítkou po časově omezenou dobu v celní unii. Za členství v ní by ale neměl mít Londýn...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.