Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruských turistů ubývá v nejhorší dobu, zoufají si podnikatelé v Česku

  17:01aktualizováno  17:01
Do Česka nejspíše letos kvůli padajícímu rublu přijede až o třetinu méně Rusů než dřív. Navíc zanedlouho má začít nejlepší sezóna, kdy k nám Rusové přijížděli slavit Silvestra. Úbytek tak přichází v jedné z nejvyšších ruských turistických sezón.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Rusové jezdí do Česka hodně a rádi. Místní podnikatelé je mají v oblibě, protože zůstávají déle než ostatní turisté a utrácejí. „Určitá část Rusů jezdí do Prahy pravidelně, někteří posílají do Čech studovat své děti, jiní se po několika návštěvách rozhodnou tady otevřít vlastní byznys nebo investovat do nemovitostí,“ popisuje Ilja Meleškevič z incomingové agentury Mondial.

Ceny v Praze jsou pro turisty z Moskvy nebo Petrohradu velmi lákavé. „Rusové patří k nejštědřejším turistům na světě. Když si užívají, užívají si se vším všudy,“ konstatoval Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří.

Turisté mimo EU, kteří v Česku nejvíc utrácejí
1.Rusko39 %
2.Čína15 %
3.Taiwan5 %
4.Izrael4 %
5.Ukrajina4 %

Zdroj: Global Blue, data za listopad 2014

Podle statistik společnosti Global Blue tu Rusové v listopadu utratili průměrně 7 423 korun za jeden nákup. Jejich podíl na celkovém obratu turistů ale celý letošní rok s výjimkou srpna klesal. I tak to byli v listopadu z 39 procent Rusové, kdo ze zahraničních návštěvníků vytáhl v českém obchodě peněženku.

Počet ruských turistů ale ubývá a na tržbách podnikatelů v cestovním ruchu je to znát. Kvůli klesajícímu kurzu rublu totiž Rusové ruší zájezdy do zahraničí, které jsou pro ně výrazně dražší.

„V současné době se pobytové balíčky v ČR v rublech zdražily pro ruské turisty o 20 až 40 procent, což je pro středně příjmovou skupinu turistů rozhodující. V případě individuálních cest, kdy turisté rezervují ubytování a dopravu na online serverech v dolarech, došlo k okamžitému a ještě vyššímu zdražení,“ uvedla Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Propad bude pětinový

Za letošní tři čtvrtletí přijelo do Česka ve srovnání se stejným obdobím loni o 56 tisíc Rusů méně. Pokles počtu ruských návštěvníků zaznamenávají podnikatelé v turistickém ruchu od května. AČCKA odhaduje, že za celý letošní rok dosáhne pokles 20 procent.

Úbytek ale přichází v nejhorší dobu. Právě konec prosince a začátek ledna byl totiž pro podnikatele obsluhující ruskou klientelu jednou z nejlepších sezón. Rusové totiž do Česka a Prahy přijížděli slavit Silvestra a strávili tu i dlouhé prázdniny, které na něj v Rusku navazují. „České cestovní kanceláře očekávají pokles dokonce až 30 procent, vzhledem k rezervacím v období Vánoc a Nového roku, kdy Rusové zůstávají v ČR až do poloviny ledna,“ doplnila Petříčková.

Za co Rusové nejvíc utrácejí

Móda a oděvy - 66 %

Hodinky a šperky - 15 %

Zdroj: Global Blue, data za období listopad 2013 - listopad 2014

Z hotelů podle Papeže nejvíce utrpí ty čtyřhvězdičkové, které byly velmi oblíbené střední vrstvou turistů z Ruska. Právě na ně dolehla devalvace nejvíce.

„Určitě lze předpokládat výrazné snížení rezervací ze strany ruské klientely, ztráty bude možné vyčíslit v intervalu 4 - 7 milionů Kč za rok,“ odhadl ředitel hotelu Olympik Vlastislav Šos.

„Storna od Rusů opravdu přicházejí a nové rezervace nepřicházejí. Určitě to problém bude a nemůžeme očekávat, že by hosté na začátku ledna přijeli,“ potvrdil manažer pražského čtyřhvězdičkového hotelu Perla Tomáš Startl. „V první lednové dekádě to byli právě Rusové, kdo držel turismus Prahy nad vodou a byla to poslední šance získat tržby na období do Velikonoc, které je pro nás v cestovním ruchu velmi velmi slabé,“ doplnil.

V hotelu Perla tvoří Rusové desetinu hostů. Tráví zde déle než ostatní národnosti. Zatímco ty v hotelu stráví průměrně 2,3 noci, Rusové zde přespávají 4 a více nocí. Čím delší pobyt, tím efektivnější to pro hoteliéry je. „Ztráta Rusů v hotelu, kde tvoří jen 10 procent hostů, se nezdá být tak tragická, ale hotely, které mají hostů výrazně více, nám budou „krást“ hosty jiných národností výrazně nižšími cenami, takže nám neubudou jen Rusové, ale i část ostatních národností,“ podotkl Startl. To podle něj povede ke snižování cen a v důsledku i tržeb.

Hoteliéři se musí snažit Rusy nahradit jinou klientelou, například z Jižní Ameriky, Indie, Asie nebo Číny. „Ale počty těchto turistů jsou zatím výrazně nižší, než byly počty Rusů,“ zdůraznil Startl. I cestovní kanceláře a agentury se podle Petříčkové přeorientovávají na jinou klientelu, například na turisty z Německa, na Rusy žijící v západních zemích, USA. „Perspektivní trhy do budoucna pro nás jsou především asijské země,“ domnívá se Václav Růžek z Interacta Travel.

Nejezdí i proto, že jsou hrdí

Krizi v Rusku nelibě nesou také cestovní kanceláře výhradně zacílené na ruskou klientelu. „Je to špatné. Situace se zhoršila asi tak před měsícem. Rusové nejezdí jednak kvůli své hrdosti, říkají si, když nás nechcete, nepojedeme. Navíc má vliv i krize. Střední vrstva nejezdí, nemá peníze a studenti už vůbec ne. Hodně průvodců je bez práce,“ líčí Světlana Maximovič, majitelka cestovní kanceláře MAXTour, která vozí Rusy do Česka.

„Rusové mi říkají, že je tu moc draho. Dvakrát dráž než bývalo,“ dodala. Dříve podle ní jezdily tři plné autobusy za týden, teď jen jeden mikrobus, který někdy přiveze osm lidí, jindy jen čtyři. „Velké firmy, které znám, začínají krachovat a menší jako já, zatím přežívají, protože nepotřebují tak velký kapitál,“ vypráví Ruska, která v Česku žije už dvacet let.

Problémy čekají podle Meleškeviče i řadu hotelů, které vlastní nebo provozují majitelé z rusky mluvících zemí a kteří se téměř výhradně orientují na své krajany. Potíže pocítí i hotely, které ubytovávají hlavně skupiny z Ukrajiny nebo Ruska, které jezdí na dovolenou s malým rozpočtem.

Podle Meleškeviče ale Rusové nepřestanou jezdit úplně, Praha pro ně zůstane jednou z nejoblíbenějších destinací. „Pravděpodobně ale dojde ke změnám. Víc budou jezdit samostatně přes online cestovní agentury. Střední třída se bude snažit ušetřit: místo do čtyřhvězdičkového půjdou do tříhvězdičkového hotelu, podniknou méně exkurzí a méně drahých nákupů,“ míní specialista na příjezd cizinců do ČR.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.