Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rusové mají novou nadávku. WTO

  16:16aktualizováno  16:16
Ruský ministr hospodářského rozvoje a obchodu German Gref nemá lehký život. Musí zajistit, aby země co nejdříve vstoupila do světové obchodní organizace (WTO), což zkouší už osm let. Pro hodně jeho spoluobčanů je ale zkratka WTO zatím spíš nadávkou.

Vysocí představitelé musejí hledat kompromis. Pokud Rusko do obchodní organizace nevstoupí, zůstane jejich obrovský nenasycený trh uzavřený a na ruské zboží se v zahraničí nepřestanou vázat diskriminační opatření.

Když vstoupí, vzbouří se zemědělci i průmyslníci, kteří se obávají, že ostatní členské státy zavalí Rusko levnějším a kvalitnějším zbožím, než jaké jsou schopni dodat tamní podnikatelé.

"V Rusku se objevila nová nadávka, kterou je WTO," napsal deník Komsomolskaja pravda. Při podpisové akci před jedním z nádražím se překvapivě mnoho Moskvanů přiznalo, že tuto zkratku zná.

Čína vstoupila do WTO
- čtěte ZDE.

Zejména obchodníci z tržišť ale prohlásili, že ze vstupu do WTO nic dobrého nevznikne. Poslanec ruské Státní dumy Konstantin Remčukov soudí, že Rusko by nemělo vstupovat do WTO dříve než za deset až patnáct let.

"Pokud ale vstoupíme do WTO už v příštím roce, pak podepíšeme svým závodům a kolchozům rozsudek smrti," říká Remčukov. Průmyslové i zemědělské podniky podle něj zkrachují a zemi zachvátí obrovská nezaměstnanost.

Náměstek ministra a obchodu Maxim Medvedkov ovšem míní, že pokud Rusko v nejbližší době nezačne využívat možností, které nabízí členství ve WTO, bude mnoho dalších let vyvážet pouze ropu.

Proti vstupu do WTO však není jen prostý lid. Ruský miliardář Vladimir Bryncalov, který zbohatl na výrobě léků a vodky, připomíná, že po finanční krizi v roce 1998 cizinci nechtěli investovat do ruské ekonomiky. Nová expanze cizích investorů do Ruska podle něj domácí výrobce potlačí.

Předseda rady ředitelů automobilky AvtoVAZ Vladimir Kadannikov v zásadě není
proti. Varuje však před tím, že tento krok může zničit automobilový průmysl, pokud WTO neposkytne Rusku úlevy na pět až deset let, jako například v případě Tchaj-wanu.

Medvekov slibuje, že stát nenechá průmysl na pospas osudu. Ředitelé si ale musejí uvědomit, mají deset let na to, aby žigulík dosáhl alespoň úrovně jihokorejských aut.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.