"Potřebujeme mládež před pivem ochránit," říká poslanec Viktor Semjonov. Takový zákon by však televizní stanice připravil o značnou část jejich příjmů. Podle Anastazije Markové z reklamní agentury Young & Rubicam tvoří pivní spoty až patnáct procent příjmů televizních reklamních rozpočtů.
Zákon chce zakázat reklamu na pivo ve večerním vysílání a rovněž zabránit tomu, aby s pitím piva výrobci spojovali zvýšení síly, inteligence nebo sex-appealu.
Roční spotřeba piva se v Rusku vyšplhala na 35 litrů na osobu, přičemž před deseti lety byla prakticky nulová. Pro srovnání - Čech vypije v průměru 159 litrů piva ročně.
Podle průzkumu společnosti Business Analytica se na ruském pivním trhu ročně otočí 5,7 miliardy dolarů, tedy přibližně 180 miliard korun. A suma se stále zvyšuje. "Podle našich odhadů vycházejících z pololetních výsledků letos trh vzroste o 14,5 procenta. Loni nárůst dosáhl 21 procent," říká ředitel Business Analytica Andre Sterlin.
Největší ruský pivovar, petrohradská Baltika, zvýšil v uplynulém roce produkci o dvě třetiny. V Rusku už jsou také přítomni i velcí nadnárodní hráči. Scottish and Newcastle vlastní podíl v Baltice, Interbrew a Heineken investovali do menších pivovarů.
Obhájci piva tvrdí, že jeho pití pomáhá snižovat spotřebu alkoholu, protože jím Rusové nahrazují tradiční vodku. Odpůrci naopak argumentují tím, že spotřeba vodky v posledních letech nijak neklesla a že pivo slouží jen jako určitý "předkrm" před láhví destilátu.
Rozmachu ruského piva brání zákony |