Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Růst cen benzinu se před létem zastaví, odhaduje šéf Slovnaftu

  5:05aktualizováno  5:05
Ceny paliv u českých pump, které v posledních týdnech rostly, by se už neměly příliš zvyšovat. "Teď by se měl růst zastavit. A v létě už neočekáváme silné výkyvy," říká člen představenstva maďarské skupiny MOL Oszkár Világi. Jeho slovo může mít váhu. Skupina už vlastní v Česku přes tři stovky čerpacích stanic a usiluje o pozici tuzemské jedničky.
Ceny benzinu by se už neměly příliš zvyšovat (ilustrační snímek).

Ceny benzinu by se už neměly příliš zvyšovat (ilustrační snímek). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Důvodem jsou stagnující ceny ropy. „Očekáváme, že se cena ropy nebude výrazně zvyšovat. Měla by se pohybovat kolem 60 dolarů za barel,“ doplňuje slovenský petrochemický baron Világi. Od roku 2006 působí zároveň jako šéf slovenské rafinérky Slovnaft.

Průměrná cena litru benzinu i nafty se loni v létě u českých pump vyšplhala přes 37 korun. Pak výrazně klesla a přes zimu bylo možné leckde sehnat pohonné hmoty i kolem 26 korun za litr. Teď se ceny u pump podle údajů společnosti CCS pohybují v průměru kolem 32 korun za litr.

Maďarský MOL se nyní pustil v Česku do velkého boje. Rád by sesadil dosavadní jedničku českého trhu - síť Benzina, která patří pod křídla polského Orlenu.

MOL už nyní v Česku provozuje pumpy Slovnaft, Pap Oil a Lukoil. A až v srpnu dokončí akvizici Agipu bude mít celkem 317 čerpacích stanic. Dvě třetiny z tohoto počtu by se měly do budoucna „převléci“ do barev MOL, zbytek zůstane pod značkou Pap Oil. Konkurenční Benzina jich má 337.

Útok na pumpařský vrchol

Zda se MOL při dobývání tuzemského trůnu pustí do cenové války, ze které by mohli težit i čeští motoristé, nechce Világi přímo komentovat. „Posílení naší pozice v Česku ale určitě přinese mnohem silnější tržní prostředí. A trh může přinášet dobré ceny,“ připouští však Világi.

Ani podle expertů nemá MOL příliš velkou manévrovací pozici. „Kdyby šli s cenami proti Orlenu, nikdo nevyhraje, protože počet zákazníků je omezený. A kdyby se zase pokusili společně vytlačit menší hráče, mohl by se ozvat antimonopolní úřad,“ říká šéf Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.

Benzinky si tak budou konkurovat spíše v doprovodných službách. A MOL, který je, jak v úterý řekl ministr zahraničí a obchodu Péter Szijjártó, pro Maďarsko totéž, co Škodovka pro Česko, přitom chce těžit ze své pozice silné skupiny. Ve střední Evropě provozuje celkem 1700 pump. Nabídne například věrnostní program, který bude fungovat ve vícero zemích.

Další navyšování počtu čerpacích stanic však zatím MOL v Česku neplánuje. Tedy alespoň do doby, než skupina zkonsoliduje současnou síť, což by mělo být hotovo na začátku příštího roku. „Pokud pak budou na prodej nějaké pumpy na dobrých místech, budeme o to mít zájem, ale výstavbu nových stanic zatím neplánujeme,“ uzavírá Világi.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.