Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hubená léta skončila, na opravu silnic jde o dvě miliardy víc než loni

  4:02aktualizováno  4:02
Nářků na kvalitu českých silnic bude letos možná méně. Po hubených letech jde v tomto roce na nový asfalt nejvíce peněz za posledních pět let. Ředitelství silnic a dálnic letos utratí za opravu a údržbu 9,3 miliardy korun, o dvě miliardy korun více než v roce 2013.
Ředitelství silnic a dálnic letos utratí za opravu a údržbu o dvě miliardy více než před rokem (ilustrační snímek).

Ředitelství silnic a dálnic letos utratí za opravu a údržbu o dvě miliardy více než před rokem (ilustrační snímek). | foto: Reuters

V porovnání s rokem 2010 jde o téměř dvojnásobný nárůst peněz. „Vnímám jako jednu ze svých priorit opravy a údržbu uskutečnit podle plánu, aby se po letech zeštíhlování dočkali řidiči komfortu na cestách, které odpovídají 21. století,“ říká Soňa Křítková pověřená řízením ŘSD.

Lepší čerpání peněz na opravy potvrzují i silničáři. „Myslím, že se více letos daří využívat navýšený rozpočet na opravy. Znát to je,“ říká šéf Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Silničáři pravidelně kritizují fakt, že se opravuje až v závěru roku, kdy už není vhodné klima, ale letošní teplý podzim zatím správcům silnic nahrává.

Další velké opravy chystá ŘSD i na příští rok. Půjde například o dálnici D2 či levý pruh dálnice D1 u Prahy, opravy budou pokračovat na D5 a D11. Rekonstrukce se má dočkat také například R6 a R7 u Prahy, silničáři však plánují i opravy povrchů na silnici R6 u Chebu, která byla přitom dokončená teprve v roce 2009, měnit se budou například svodidla.

Modernizace D1 nabírá zpoždění

Samostatnou kapitolou je modernizace D1 - ta je díky rozšíření brána jako investice a platí se z peněz na výstavbu silnic. Stavba má pokračovat i příští rok, nabírá však zpoždění. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) v pátek oznámil, že nebude chtít penále za zpoždění modernizace u Jihlavy. Podle zákona o hospodaření se státním majetkem na to nemá právo - o odpuštění penále rozhoduje pouze ministr financí. Stavbu navíc zastavil přímo ministr.

Rozpočet na opravy se má příští rok mírně navýšit. Není však jisté, že se ho podaří znovu vyčerpat. „Je potřeba mít soutěže připravené s předstihem. Třeba loni jsme měli schválený plán oprav už v srpnu. Nemám pocit, že by tomu tak letos bylo,“ řekl exšéf ŘSD David Čermák.

Dříve se totiž opravy soutěžily až na jaře, než se výběrové řízení uzavřelo, tak už byl podzim, a asfalt se tak často pokládal téměř v mrazech.

Peníze na opravy se silničářům daří čerpat podstatně lépe než na samotnou výstavbu silnic. Na rozdíl od nových úseků nemají totiž problémy s nedostatkem připravených projektů. Silnic zralých na opravu jsou v Česku tisíce kilometrů. Příští rok by se měly vylepšit opravy krajských silnic - Prachař krajům slibuje dotace na jejich opravy.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.