Růst maloobchodních tržeb se zpomaluje

Spotřebitelé utratili v září v obchodech a za služby o 2,5 procenta více peněz ve srovnání s loňským zářím. To je mírně horší výsledek, než jaký očekávali analytici, zvláště po srpnovém meziročním růstu o 5,5 procenta. "Hlavním důvodem bylo podle mého názoru o dva dny nižší počet pracovních dní letos v září v porovnání se stejným měsícem letošního roku," řekl Pavel Capouch z Venture Investors. O 3,7 procenta poklesly tržby autoprodejen a servisů. Naopak mimořádně vysokých příjmů dosáhli obchodníci s textilem a obuví, ti utržili o 8,1 procenta více než loni v září.

"Rostly tržby především v supermarketech a hypermarketech, k tomu určitě přispělo otevření několika nových nákupních center. Naopak se zdá, že přece jenom vysoká úroveň cen pohonných hmot odrazuje část motoristů od používání aut, navíc klesá i prodej nových aut," hodnotil Pavel Capouch.

"Důležitější však pro vývoj tržeb z prodeje motorových vozidel je parně nasycení spotřebitelů," myslí si Marek David z Patria Finance.

Zpomalení tržeb zaznamenala doprava, kde se o to postarala především její železniční část, která po masivním růstu v srpnu vykázala v září znovu velmi hluboký meziroční pád.

Naopak silniční doprava vykázala slušný růst a letecká dokonce masivní růst. Za prvních devět měsíců letošního roku vzrostly tržby v dopravě o 8 procent.

"I spoje vykázaly v září zpomalení růstu tržeb, které bylo způsobeno zpomalením nárůstu tržeb v telekomunikačních službách, které opustily růsty přesahující dvacet procent a usadily se v září v růstovém pásmu nad deseti procenty," upozornil Pavel Capouch.

Přesto za tři čtvrtletí letošního roku dosáhl růst tržeb v telekomunikačních službách téměř 25 procent.

"Že by se Češi začali nasycovat mobilními telefony," klade si otázku David Marek.

Poštovní služby již několik měsíců po sobě vykazují stagnující tržby a za leden až září klesly o půl procenta.