Růst prodeje aut se prozatím zastavil

Začátek roku přiměl firmy i ostatní lidi k úsporám. "Přebytečné" peníze, které zvyšují daňový základ, byly utraceny ještě před koncem tisíciletí, a tak už nezbylo na investice do nových automobilů. To se projevilo především u zahraničních značek. Výrazněji si pomohla jen domácí Škoda Auto, jejíž prodeje stouply za první čtyři měsíce o sedm a půl procenta. Zájem zákazníků o ostatní značky stagnoval nebo mírně klesal.

Všichni oficiální výrobci a dovozci aut od ledna do dubna prodali 48 838 nových osobních aut, což je o 1,7 procenta méně, než ve stejném období loňského roku.

Škodovky jsou i přes stoupající cenu v Česku stále hitem, a tak si mladoboleslavská automobilka ukrojila z celého tržního koláče 56procentní díl.

Koncernový otec Škody - německý Volkswagen - se stal během prvních čtyř měsíců nejúspěšnější zahraniční značkou, když na českém trhu uplatnil 3 097 vozidel. Je zároveň jedinou cizí značkou, jejíž podíl na trhu přesáhl šestiprocentní hranici.

Také třetí nejúspěšnější značka - Opel - má svůj domov v Německu. Nadvládu západního souseda prolamují francouzské automobilky Peugeot a Renault na čtvrté a páté pozici žebříčku prodejů.

Rozdělení prodejů Škody mezi modely (celkem 27 414 kusů)

Fabia

48,65 %

Octavia

25,63 %

Felicia

25,71 %

Škodovka vládne i dodávkám
Domácí automobilka si stále drží primát i v počtu prodaných lehkých užitkových vozidel. Daří se jí i přesto, že jejich výroba na základě modelu Felicia už skončila a prodávají se jen skladové zásoby.

Dodávku domácího výrobce si v Česku koupila čtvrtina zákazíků (celkem se prodalo 1328 aut), druhý byl volkswagenem následovaný fordem, mercedesem a peugeotem.

Avia se propadla kvůli problémům Daewoo
Výrobce nákladních automobilů Daewoo Avia zaznamenal kvůli potížím jihokorejské mateřské automobilky poměrně drastický pokles odbytu o 35 procent. Její výrobky si koupilo 259 zákazníků.

Letňanského výrobce předstihla s 310 prodanými automobily firma Man, o osmnáct vozidel méně prodalo druhé Iveco. Celkem se prodaly necelé dvě tisícovky nákladních aut.

Poučení dopravci?
Zdá se, že dopravci si pomalu berou k srdci varování odborníků před přestárlým vozovým parkem. Značný nárůst zájmu totiž zaznamenali výrobci autobusů. Jejich odbyt vzrostl o třetinu, což představuje oproti začátku loňského roku plus 65 prodaných nových autokarů.

Tradičně největší úspěch měla domácí Karosa, která prodala 217 vozů a ovládla tři čtvrtiny trhu. Následují ji domácí SOR (19 kusů, podíl 6,8 procenta) a s dvanácti kusy firma KHmotorCentrum. Nejprodávanějším zahraničním autobusem byla značka BOVA s 11 prodanými vozidly.