Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec jízdy automobilek? Růst prodejů nových aut výrazně zpomalil

  10:11aktualizováno  10:11
Jednadvacet měsíců rostou prodeje nových aut v Evropě. Pozitivní čísla, která se výrazně projevují i na české ekonomice, ale mohou být brzy minulostí. Růst zpomaluje a dva největší evropské trhy už začaly klesat.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA). Podle ní v květnu prodeje v meziročním srovnání vykázaly růst o 1,3 procenta, nejmenší za 21 měsíců. 

Druhý měsíc v řadě klesají prodeje v Německu, kde v květnu spadly o 6,7 procenta, menší poptávka byla i ve Francii s poklesem o 3,5 procenta. Jde přitom o největší trhy v Evropě. Rostou naopak stále prodeje ve Velké Británii. K „premiantům“ v nárůstu patří i Česká republika a Polsko.

Podle Jonáše Mlýnka z brokerské společnosti Lynx jde i přes pokles růstu stále o pozitivní trend. Od začátku roku se meziročně prodalo přes 5,1 milionů vozů, což je téměř sedmiprocentní nárůst. „Evropské ekonomice se daří a lidé, hlavně firmy, které velmi dlouho odkládaly obměnu vozového parku, začaly znovu utrácet a nakupovat nová auta,“ uvedl.

Na obnovu vozového parku svou pozornost zaměřují i analytici PwC. Podle nich bude totiž stát za tím, že si výrobci aut růst udrží až do roku 2019. „Důvodem pro další růst jsou nejen celkový vývoj ekonomiky, ale i průměrné stáří vozidel, které se mezi roky 2007 až 2013 zvýšilo na všech důležitých trzích, jako jsou Německo, Španělsko, Itálie a Francie. Pro rok 2015 předpokládáme růst evropských registrací o 4,5 procenta,“ říká Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Na další faktor, který může zkreslit statistiku upozorňuje partner podnikového poradenství EY Petr Knap. „Jedním z důvodů je menší počet pracovních/prodejních dnů v letošním květnu proti roku 2014 o dva dny. Při korekci tohoto výpadku by trh v květnu rostl meziročně kolem 5 %,“ říká. 

Klesající prodeje na hlavních trzích začala pociťovat i Škoda Auto, v květnu její prodeje v celé Evropě podle ACEA klesly o půl procenta. Firma ale tvrdí, že měla nejlepší květen v historii, růst však udržela například i díky čínskému trhu. V Německu firma dosáhla i přes pokles trhu ještě nepatrného růstu. 

Změny na hlavních trzích se projevují i na různém vývoji prodejů automobilek. Začaly klesat prodeje značek koncernu Volkswagenu s výjimkou Porsche, posilují naopak Renault, Fiat, BMW a Mercedes. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Evropa prověřuje kartel německých automobilek, hrozí jim miliardové pokuty

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o možných kartelových dohodách mezi německými automobilkami a nyní tato podezření vyšetřují. V sobotu to...  celý článek

Díky vysoké teplotě se na povrchu sochorů tvoří oxidy železa.
EU uvalila clo téměř 30 procent na dovoz nerezové oceli z Číny

Evropská unie uvalila předběžná dovozní cla ve výši až 28,5 procenta na dovoz některých výrobků z nerezové oceli z Číny. Evropská komise záležitost vyšetřovala...  celý článek

Jean-Claude Juncker na summitu Evropské unie v Bruselu (23. června 2017)
Dvojí kvalita potravin v EU není nevýznamný problém, připustil Juncker

Evropská komise nepovažuje problém dvojí kvality potravin za nevýznamný, řekl ve čtvrtek její předseda Jean-Claude Juncker. Na společné tiskové konferenci se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.