Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Konec jízdy automobilek? Růst prodejů nových aut výrazně zpomalil

  • 106
Jednadvacet měsíců rostou prodeje nových aut v Evropě. Pozitivní čísla, která se výrazně projevují i na české ekonomice, ale mohou být brzy minulostí. Růst zpomaluje a dva největší evropské trhy už začaly klesat.

Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA). Podle ní v květnu prodeje v meziročním srovnání vykázaly růst o 1,3 procenta, nejmenší za 21 měsíců. 

Druhý měsíc v řadě klesají prodeje v Německu, kde v květnu spadly o 6,7 procenta, menší poptávka byla i ve Francii s poklesem o 3,5 procenta. Jde přitom o největší trhy v Evropě. Rostou naopak stále prodeje ve Velké Británii. K „premiantům“ v nárůstu patří i Česká republika a Polsko.

Podle Jonáše Mlýnka z brokerské společnosti Lynx jde i přes pokles růstu stále o pozitivní trend. Od začátku roku se meziročně prodalo přes 5,1 milionů vozů, což je téměř sedmiprocentní nárůst. „Evropské ekonomice se daří a lidé, hlavně firmy, které velmi dlouho odkládaly obměnu vozového parku, začaly znovu utrácet a nakupovat nová auta,“ uvedl.

Na obnovu vozového parku svou pozornost zaměřují i analytici PwC. Podle nich bude totiž stát za tím, že si výrobci aut růst udrží až do roku 2019. „Důvodem pro další růst jsou nejen celkový vývoj ekonomiky, ale i průměrné stáří vozidel, které se mezi roky 2007 až 2013 zvýšilo na všech důležitých trzích, jako jsou Německo, Španělsko, Itálie a Francie. Pro rok 2015 předpokládáme růst evropských registrací o 4,5 procenta,“ říká Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Na další faktor, který může zkreslit statistiku upozorňuje partner podnikového poradenství EY Petr Knap. „Jedním z důvodů je menší počet pracovních/prodejních dnů v letošním květnu proti roku 2014 o dva dny. Při korekci tohoto výpadku by trh v květnu rostl meziročně kolem 5 %,“ říká. 

Klesající prodeje na hlavních trzích začala pociťovat i Škoda Auto, v květnu její prodeje v celé Evropě podle ACEA klesly o půl procenta. Firma ale tvrdí, že měla nejlepší květen v historii, růst však udržela například i díky čínskému trhu. V Německu firma dosáhla i přes pokles trhu ještě nepatrného růstu. 

Změny na hlavních trzích se projevují i na různém vývoji prodejů automobilek. Začaly klesat prodeje značek koncernu Volkswagenu s výjimkou Porsche, posilují naopak Renault, Fiat, BMW a Mercedes.