Tlačí lidi k tomu, aby cestovali jen s příručním zavazadlem a palubní vstupenku si tiskli doma na počítači a nezatěžovali tak letištní personál.
Dá se čekat, že k podobnému kroku přistoupí brzy další společnosti. Poplatky za zavazadla zavedl nedávno například také dopravce SkyEurope. - čtěte SkyEurope zdražují
Při rezervaci od 5. května zaplatí lidé cestující s Ryanair za každé zavazadlo 10 euro, tedy o euro navíc než dosud. Za odbavení přímo na letišti si aerolinka bude účtovat pět euro namísto dosavadních čtyř. K ceně samotné letenky si tak cestující budou muset připočítat dohromady při zpáteční cestě se zavazadlem 30 euro, více než 750 korun.
Ryanair se tak vyhýbá přímému zdražení letenek kvůli ropě, peníze se snaží získat jinde. "Čtyřicet procent zákazníků Ryanairu se již vyhýbá frontám na letišti a odbavuje se přes internet. Zdražení poplatků povede k menšímu počtu odbavených zavazadel a více cestujících odbavených on-line," vysvětlil mluvčí Ryanairu Peter Sherrard.
"Budeme dál zdražovat, dokud nestoupne podíl odbavených přes web na polovinu," dodal.
Důvod je jednoduchý: aerolinky pak nemusí platit tolik personálu a ani letišti či firmám starajícím se o cestu zavazadla z terminálu do letadla.
Ryanair je v těchto poplatcích v Evropě průkopníkem. Když tuto službu zavedl, postupně jej následovaly i další společnosti.
Analytici dávají tento krok i do souvislosti s cenou ropy, který se přiblížila 120 dolarům za barel. V USA už kvůli tomu padlo několik aerolinek, zatím poslední úpadek ohlásila společnost EOS létající pro byznys cestující mezi USA a Velkou Británií.
Většina aerolinek již varovala před prudkým snížením zisku za letošní rok. - čtěte Nízkonákladové aerolinky čekají krachy
Ryanair například odhaduje propad o polovinu, horší výsledky čeká easyJet. SkyEurope se stále ještě nedostaly do zisku. Podle analytiků je cena ropy větší hrozbou než situace po 11. září 2001.
"Nízkonákladové společnosti budou čím dál více tlačit na tyto dodatečné příjmy, jako jsou poplatky za zavazadla," citoval The Guardian leteckého konzultanta Johna Stricklanda. Ceny letenek ale nebudou zvyšovat, aby neodradily zákazníky.