Ryanair má ve své flotile výhradně letadla Boeing 737-800

Ryanair má ve své flotile výhradně letadla Boeing 737-800 | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Slabší zisky přinutily Ryanair kopírovat easyJet

  • 53
Cestující Ryanairu zažívají velkou premiéru. Největší nízkonákladový dopravce po mnoha letech od neděle přestane trvat na tom, aby každý cestující měl při nástupu do letadla jediné zavazadlo a dovolí například mít zvlášť i kabelku či notebook.

Zdánlivá maličkost, která ale řadu lidí odrazovala od létání s Ryanairem, je jednou z mnoha změn, které firmy odstartovala letos na podzim poté, co firmě přestaly růst zisky. Ryanair začíná tvrdě poznávat, že byznys model postavený na co největší snaze získat od cestujících maximum dodatečných příjmů přestává fungovat. A proto ho začíná výrazně měnit a netají se přitom inspirací easyJetu, dosud evropské dvojky.

Zatímco Ryanair ohlásil horší zisk, než naznačovaly odhady, dvojka mezi nízkonákladovými aeroliniemi na evropském nebi easyJet vydělává naopak čím dál více. 

Ryanair je dosud považovaný za "ultra low-cost": nikdo v Evropě nemá nižší náklady na sedačku a kilometr. Osekávání nákladů však začalo cestujícím vadit, především v podobě všemožných poplatků a často až zbytečně striktního dodržování pravidel za účelem co největších příjmů za chyby či zapomnětlivost pasažérů. Jeden příklad za všechny: pokud si například doma zapomenete vytištěnou palubní vstupenku, až dosud jste zaplatili za opětovné vydání na letišti 70 eur (1 900 Kč).

 Před několika týdny však Ryanair oznámil mírnější přístup k zákazníkům: například právě tento poplatek od prosince sníží na patnáct eur. 

Šéf Ryanairu Michael O’Leary, který dosud využíval každé příležitosti se do easyJetu trefovat s negativními poznámkami, poprvé přiznal, že se easyJetem začne inspirovat při další nabídce služeb. "Můžeme se poučit z toho, co dělají dobře," prohlásil O’Leary na setkání s britskými a irskými novináři. 

EasyJet se například mnohem více soustředí na zákazníky z byznysu: létá více na hlavní letiště a častěji, navíc jim umožňuje být flexibilnější a například v případě volného místa dovolí při zpáteční cestě návrat dříve. 

Tyto zákazníky teď chce i Ryanair. Dosud spoustu byznysmenů Ryanair svojí obchodní politikou spíše odrazoval. Na začátku roku proto chce přijít s nabídkou přímo pro ně, více hodlá zacílit i na rodiny s dětmi. Tento týden firma oznámila příchod na další velká evropská letiště: například nově začne létat v Římě z letiště Fuimicino nebo z hlavního bruselského letiště Zaventem.

 Dosud Ryanair létá často na menší letiště kvůli úspoře poplatků. Proto například let do Frankfurtu v podání Ryanairu znamená letiště Hahn, vzdálené od města přes sto kilometrů.

Nejde o první věc, kterou Ryanair kopíruje od easyJetu. Britský dopravce například skončil s nepříliš důstojným nástupem do letadla, kde nikdo nemá předem určené místo. To vede u Ryanairu často až ke komickým sprintům do letadla, aby lidé zabrali nejlepší místa.

Ryanair od února nástup bez přidělených míst ukončí. EasyJet přitom na takovém opatření vydělal: za drobný poplatek si lidé mohou vybrat lepší místo, pokud je jim to jedno, neplatí nic, ale stále mají jisté konkrétní sedadlo před nástupem do letadla. Ryanair "místenky" v letadle zrušil, aby lidé stihli co nejrychleji nastoupit a nezdržovali letadlo příliš dlouho na zemi. 

Ryanairu sice stále roste počet cestujících, růst zisku je však minulostí. Za poslední půlrok stoupl jen o procento. EasyJetu se přitom změny zaměřené hlavně na přilákání movitějších cestujících zjevně vyplatily. Firma oznámila zvýšení zisku o 51 procent na 478 milionů liber.

"Je jasné, že nám přibyli lidé, kteří dříve ani neuvažovali o letu s námi," míní šéfka easyJetu Carollyne McCallová a za růstem zisku vidí právě příchod movitějších zákazníků. EasyJet tak zřejmě předstihne se ziskem i Ryanair: ten za celý finanční rok končící v březnu očekává zisk kolem 430 milionů liber. Původní odhady byly přitom vyšší.