Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Rychlíky dál zajistí České dráhy. Konkurenci vadí, že stát nevypsal tendry

  • 58
Na více než polovině tratí, kde jezdí rychlíky, už měly cestující vozit vlaky dopravců vybraných ve veřejné soutěži. Tak aspoň hovořily plány ministerstva dopravy v roce 2010. Realita je ale jiná: České dráhy naopak získaly jistotu, že většinu rychlíků budou pro stát provozovat dál bez tendrů.

Vyplývá to z nové verze zprávy o otevírání železničního trhu, kterou poslalo do meziresortního připomínkového řízení ministerstvo dopravy. České dráhy dostanou za provoz nových vlaků navíc 178 milionů korun, cena za kilometr vychází na 139 korun.

Letos tak nezačne jediná soutěž na provoz rychlíků, naopak stát zadá přímo provoz nových vlaků z Prahy do Plzně a dál do Mnichova, Klatov nebo Chebu.

Mezi ně České dráhy (ČD) vloží pomalejší rychlíky Praha - Klatovy, které budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo nově v Kařezu. Stát to vysvětluje tím, že chce více využít miliardové investice do zrychlení tratě. Z Prahy hlavního nádraží má být expres v Plzni za 1 hodinu a 29 minut.

O provoz vlaků pod objednávkou státu měl zájem i soukromý Leo Express, ten ale nedoložil, že má dohodu s německou stranou. Smlouva na nové expresy je nicméně uzavřena zatím jen na dva roky.

Režijní jízdenky překážkou

Stát platí za provoz rychlíků Českým drahám ročně čtyři miliardy korun. Desetileté smlouvy vyprší sice v roce 2019, ale vše směřuje k tomu, že se ČD konkurence obávat nemusí. Zatím jedinou tratí pro dálkové vlaky, kde proběhla soutěž, je Plzeň - Most. Tendr sice Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil, stát však zadal provoz přímo společnosti GW Train Regio, která nabídla nižší cenu než České dráhy.

České dráhy dají do starých vozů čidla kvůli otevírání dveří za jízdy

Hlavním důvodem, proč se soutěže nemohou rozjet, je problém s režijními jízdenkami. Ty podle verdiktu ÚOHS České dráhy diskriminují, protože je musí poskytovat podle zákona i desítkám tisíc lidí, kteří nejsou zaměstnanci ČD. Ministerstvo proto v materiálu navrhuje, aby režijní jízdenky nadále nebyly státním závazkem. Před volbami ale není příliš reálné, že někdo z politiků téma rušení „režijek“ otevře.

I kvůli tomu je jasné, že se letos soutěžit nezačne. Ministerstvo navíc posunulo další soutěže o roky dál. Už příští rok vyprší smlouva na rychlíky Liberec - Pardubice a Liberec - Ústí nad Labem, ministerstvo tvrdí, že bude usilovat o včasný průběh soutěže tak, aby vysoutěžený dopravce začal jezdit v prosinci roku 2020.

V té době by měly jezdit vysoutěžené vlaky i na trase Olomouc - Opava - Ostrava, kde už stát jednou tendr vyhlásil, ale soutěž zrušil exministr dopravy Zdeněk Žák.

Konkurence kritizuje „zafixování monopolu“ Českých drah

Plány ministerstva kritizují soukromí dopravci. Ve společném prohlášení Arrivy, Leo Expressu a RegioJetu uvedli, že ministerstvo nemá koncepci, jak se zakázkami postupovat.

„S krátícím se časem reálně hrozí zafixování monopolu Českých drah v dotované dálkové dopravě i po roce 2019,“ uvedli v prohlášení. Podle dopravců má za toto odpovědnost ministr dopravy Dan Ťok, který nedokázal s agendou pohnout.

„Svou nečinností ministerstvo způsobí časovou tíseň, kterou pak bude alibisticky řešit opětovným přímým zadáním bez výběrového řízení Českým drahám,“ dodali dopravci.

Ťok však chyby odmítá s tím, že za něj se objevil u rychlíků soukromý dopravce. „Na vybraných linkách chceme dále soutěžit, protože konkurence přináší lepší ceny a ve výsledku i kvalitnější službu pro cestující,“ prohlásil Ťok.