Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy mění jména rychlíků. Do Ostravy již nepojede Janáček, ale Bezruč

  5:01aktualizováno  5:01
České dráhy přejmenovávají své rychlíky. Třeba vlak do Ostravy doposud pojmenovaný po skladateli Leoši Janáčkovi nově ponese jméno básníka Petra Bezruče. Ohrožen je i název Košičan, z jízdních řádů zcela zmizí Vindobona.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Janáčka České dráhy přesunou na exkluzivnější adresu: jeho jméno ponese jeden přímý spoj z Prahy do Vídně a Štýrského Hradce. Do Ostravy ho nahradí Petr Bezruč. „Je to určitě jeden z nejznámějších autorů z pomezí Moravy a Slezska, takže je to pro ten region více než charakteristické pojmenování,“ vysvětlil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Dráhy mají vysvětlení i pro přesun Janáčka na vídeňské vlaky: s rakouskými železnicemi se domluvily, že všechny vlaky ponesou jména známých hudebních skladatelů.

Padesát sedm let jezdí mezi Berlínem, Prahou a Vídní vlak Vindobona. V dobách socialismu šlo o jedno z mála přímých železničních spojení do kapitalistického světa, od prosince vlak definitivně skončí.

Nástup jednotek Railjet, které České dráhy (ČD) koupily od Siemensu a nasadí na trasu mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem, přinese zároveň konec přímého spojení Vídně s Berlínem přes české území.

Pro rakouské i německé pasažéry je totiž díky vysokorychlostnímu koridoru rychlejší, když si několik set kilometrů zajedou. Ploužení se po české železnici je sice přímější cestou, ale také časově náročnější.

Vindobona je jedno z tradičních jmen na železnici, které se v novém jízdním řádu neobjeví. V ohrožení jsou i další názvy, například expres Košičan spojující Prahu a Košice. ČD totiž chtějí klasickou soupravu nahradit od prosince pendoliny včetně názvu SuperCity. Košičan jezdí mezi oběma městy čtyřicet let.

Na koleje nově vyjede Ostravan či Porta Bohemica

Pro většinu cestujících jsou názvy vlaků spíše malichernou informací, pro železniční fandy však často představují téma velkých debat a sporů.

Po půlroční pauze se v prosinci vrátí Ostravan, na železnici se objeví také Porta Bohemica, která bude spojovat Budapešť s Hamburkem přes Prahu. S příchodem nového jízdního řádu naopak skončí noční rychlík Excelsior z Chebu do Košic, či vlak Avala z Bělehradu, který mívá často extrémní zpoždění kvůli kontrolám mezi Srbskem a Maďarskem.

Tento týden si například přivezl bezmála desetihodinové zpoždění.

Pojmenování vlaků po osobnostech či geografických názvech je v Evropě čím dál méně časté. V Rakousku se například po velkém nákupu nových souprav většina vlaků jmenuje prostě Railjet.

Dráhy aktuálně pojmenovávají zhruba 150 vlaků, nejčastější jsou názvy hor či řek. V minulosti ČD nabídly rovněž pronájem názvu za úplatu, takže po kolejích jezdil například lidovecký rychlík Klidná síla nebo vlak Mladý svět. Tato praxe se rozšířila hlavně na Slovensku, kde letos v jízdním řádu najdete například Horalky Sedita nebo rychlík Union Poisťovna.

Autor:


Témata: MF DNES, Siemens




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.