Vlaková souprava - řada 843

Vlaková souprava - řada 843 | foto: Bořivoj Černý, MF DNES

Nulová inflace, levná nafta. Stát přesto Českým drahám na rychlíky přidá

  • 130
Inflace je téměř na nule, ceny nafty klesají. Za motorové rychlíky mezi Plzní a Mostem přesto ministerstvo dopravy zaplatí v aktuálním jízdním řádě o osm procent víc než v minulém roce. České dráhy to vysvětlují především chystanými výlukami.

Vyplývá to z informací, které zveřejnilo ministerstvo dopravy na svých webových stránkách. Stát prodloužil Českým drahám smlouvu na rychlících Plzeň - Most o rok, na rychlících Pardubice - Liberec o tři roky. Na deset let stát uzavřel smlouvu na provoz rychlíků Brno - Břeclav - Olomouc.

Do změny jízdního řádu platilo ministerstvo dopravy za každý kilometr Českým drahám za vlaky mezi Plzní a Mostem 88,11 Kč, nově od změny platí 95,80 Kč, tedy o 8,7 procenta víc než dosud. Změna ceny na trati, kde budou jezdit stejné vlaky jako dosud a při klesající ceně nafty se na první pohled nezdá příliš logická.

Stát i České dráhy ale mají pro zdražení své vysvětlení. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského odpovídá cena skutečnému vývoji na lince a očekávaným nákladům a tržbám z jídného. Počítá například s vyššími náklady na opravy vozidel. „Vozidla dosáhnou proběhy potřebné k vyšším opravám, v minulém období to nebylo kalkulováno, vozidla neměla plánované tyto opravy,“ vysvětlil Štáhlavský. Podle něj se ale nejvíc promítne očekávaný propad zájmu kvůli chystaným výlukám na této trati. „To se projeví i v menším přesnosti spojů a také menším zájmu o tuto linku,“ dodal Štáhlavský.

Podobně mluví i ministerstvo dopravy. „Na lince R16 v posledním období docházelo k významnému poklesu výnosů z tržeb, dopravce proto snížené výnosy promítl do kalkulace nové smlouvy. S nižšími výnosy taktéž počítali ve svých nabídkách i všichni dopravci v nabídkovém řízení na této lince,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení. Smlouvu a kalkulaci chce ministerstvo zveřejnit v příštích dnech.

Loni se přitom podařilo cenu Českých drah výrazně snížit poté, co se o linku začala zajímat také společnost Arriva vlaky. Podle šéfa Arrivy v Česku Daniela Adamky ale letos nebyl pro jiné dopravce prostor. „Na jaře stát jasně řekl, že jakékoliv alternativní nabídky ze strany jiných dopravců budou považovány za nevyžádané a ministerstvo k nim nebude přihlížet. Soustředili jsme se tak na desetiletou soutěž,“ vysvětlil Adamka.

Pro České dráhy to zřejmě bude poslední rok provozu na této trati: ministerstvo chce zadat napřímo desetiletý kontrakt společnost GW Train Regio, která nabídla v soutěži na provoz těchto rychlíků nejméně: 74,70 Kč za kilometr. Antimonopolní úřad soutěž nepravomocně zrušil, ministr dopravy Dan Ťok chce ale využít práva možnost zadat zakázku přímo bez soutěže (více o chystaném kroku ministra čtěte zde).

V případě trati Pardubice - Liberec, která se má příští rok začít soutěžit, zůstává cena prakticky stejná: 127,31 Kč, kontrakt je na tři roky.

Stát naopak ušetří za rychlíky na trase R13 z Brna do Olomouce přes Břeclav. Za ně dosud platil 123 korun za každý kilometr. Stát nově bude za každý kilometr platit 84,70 Kč. Z pohledu daňových poplatníků je to však v podstatě jen virtuální úspora: pokles platby nastal díky téměř miliardové dotaci na nákup nových jednotek z Operačního programu Doprava.