Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rychlostní silnice z Brna do Vídně je podle NKÚ riskantní investicí

  18:00aktualizováno  18:00
Současná silnice, která vede z Brna do Vídně, je podle Nejvyššího kontrolního úřadu v dobrém stavu a pro současnou vytíženost vydrží až do roku 2020. Nové spojení navíc už není potřeba, protože klesá důležitost spojení obou měst. Stavba rychlostní silnice R52 je tak podle úřadu riskantní investicí.

Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov - Budoucí silnice R52 by měla historické město Mikulov minout. Dnes auta jezdí přes něj. | foto: Jihomoravský kraj

"Z evropského hlediska klesá důležitost spojení Brno – Vídeň zejména proto, že společenský a hospodářský vývoj ve střední Evropě se vyvíjí jinak, než jak bylo předpokládáno," uvádí se ve zprávě NKÚ.

Projekt podle úřadu není životaschopný. Dále kritizuje, že nebyly dostatečně zohledněny dopady na životní prostředí a ministerstvo dopravy zanedbalo variantní posouzení trasy.

"Rovněž z hlediska nároků vnitrostátní dopravy je potřeba pořízení silničního spojení Brno – Vídeň obtížně zdůvodnitelná," tvrdí NKÚ a projekt vyhodnocuje jako ekonomicky neefektivní.

Rakouská strana plánuje výstavbu rychlostních silnic S8 ve směru Vídeň – Slovensko – Krakov a S3 ve směru Vídeň – Znojmo – Praha. Pro přeshraniční úsek rychlostní silnice R52 Mikulov-Drasenhofen je proto riziko, že nebude vytížena, uvedl věstník NKÚ.

Silnice R52 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám v regionu.

Mikulov, nebo Břeclav?

Zatímco rakouský parlament už v roce 1999 novelou zákona rozhodl vést dálnici A5 na Mikulov, na české straně se několik let vedly spory o to, zda pro spojení Brna s Vídní rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice.

Loni vydala česká vláda usnesení, podle kterého se budou stavět obě silnice. Stavba R52 má stát kolem deseti miliard korun, dálniční obchvat Břeclavi a výstavba přípojky na státní hranici s Rakouskem pak asi o dvě miliardy korun víc.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.