Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


S rychlotratěmi Česku poradí britský odborník. Výhoda, že je nemáte, říká

  17:04aktualizováno  17:04
S plány na vysokorychlostní vlaky má české vládě pomáhat britský odborník Andrew McNaughton, který stojí za projektem nové vysokorychlostní železnice HS2 ve Velké Británii. Na Železniční konferenci v Pardubicích to ve čtvrtek oznámil poslanec Martin Kolovratník. McNaughton by se měl podílet hlavně na chodu pracovní skupiny, která kvůli přípravě vysokorychlostních tratí vznikla.

Expert na vysokorychlostní železnici Andrew McNaughton | foto:  František Vlček, MAFRA

Britský odborník nechce Česku navrhovat, kudy mají tratě vést, spíše působit jako kritický oponent návrhů ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty. „Fakt, že tu ještě vysokorychlostní tratě nemáte, je i výhodou. Můžete se učit od jiných zemí a z jejich chyb,“ řekl McNaughton. Ten za úspěšné projekty považuje především japonské a italské rychlovlaky.

Do Česka by měl britský odborník jezdit na konzultace zhruba jednou za dva měsíce. Cenu za jeho rady zatím stát nezveřejnil.

Fotogalerie

McNaughton působí jako technický ředitel projektu HS2, což je nové vysokorychlostní spojení ve Velké Británii pro rychlost až 360 kilometrů v hodině. Po letech příprav se začne letos stavět první etapa z Londýna do Birminghamu. Jako strategický poradce působí i pro australskou vládu.

Příprava vysokorychlostních tratí v Česku byla až dosud ryze česká záležitost. Průlomem je i nedávná zakázka na studii proveditelnosti pro trať Praha - Drážďany, kterou bude připravovat český Cedop s francouzskou projekční firmou Egis Rail. Ta stojí za projekty nových rychlotratí ve Francii.

O přípravě rychlotratí se v Česku mluví dlouho, zatím ale přípravy příliš nepokročily. Poslanci před několika týdny zavázali svým usnesením vládu, aby přípravy urychlila (více o závazku vlády k rychlotratím čtěte zde).

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.