Nejde přitom jen o Česko, ale podobně jsou na tom i okolní státy.
Například zdražení potravin kvůli zvýšení daně z přidané hodnoty o pár procent nehrozí od května jen v tuzemských obchodech, ale i v Maďarsku. A o změnách se jedná i v Polsku, které v těchto dnech dumá, jak ulevit děravé státní kase.
Česko přitom patří se svou 22procentní daní na služby a některé zboží ve střední Evropě mezi země s jednou z nejvyšších sazeb. Více platí na DPH, 25 procent, jenom Maďaři.
"Základní sazba DPH je v České republice v porovnání s ostatními kandidátskými zeměmi poměrně vysoko. Obecným trendem přitom je sbližovat základní a sníženou sazbu," potvrzuje Jiří Jakoubek ze společnosti Ernst & Young.
Ve většině okolních zemí je tak dnes ještě otevřená otázka, o kolik zdraží za pár měsíců třeba léky, elektřina či vstupenky do kina. Ohromné množství změn je dané tím, že k nim vedou dva důvody.
Částečně jde většinou o zvyšování daně na vrub Evropské unie, která určuje, co přesně může být daněno nižší sazbou. Ale druhou vlnu pohybů daní mají na svědomí probíhající reformy státních financí ve všech okolních státech. Ve snaze snížit dluhy je totiž zvednutí daní oblíbeným nástrojem, jak získat peníze.
Maďaři například plánují zvýšit daně na léky, pomůcky pro zdravotně postižené a knihy z nuly na pět procent a na potraviny z 12 na 15 procent. Horní sazbu však snížit nechtějí. "Nejtvrdší bude přesunutí potravin do 15procentní sazby daně z přidané hodnoty. To zasáhne ty nejchudší vrstvy," říká László Zara, šéf maďarské Asociace daňových poradců.
Potraviny jsou nejožehavějším tématem i v Česku. Sociální demokraté sice hájí jejich ponechání v pěti procentech, ale jednání s koalicí ještě nebyla uzavřena. Co větší zdanění znamená, naplno už letos okusili Slováci. Na Slovensku je od letošního ledna jedna sazba daně z přidané hodnoty ve výši 19 procent. A do ní se postupně přesunuly i potraviny.
Pro slovenské politiky to má jednu výhodu, že se nemuseli v Bruselu starat o vyjednávání výjimek pro to, ponechat některé citlivé výrobky a služby v nižší dani. To se týká třeba jídla v restauracích, z kterého budou čeští hostinští platit vyšší daň. A strávníci vyšší ceny.
Překvapení jako na Slovensku, kde McDonald's po zvednutí daně ceny hamburgrů snížil, se čekat nedají. "Na Slovensku musíme bojovat o každého zákazníka," vysvětluje šéf McDonald's pro Česko a Slovensko Michael Friedrich s tím, že v tuzemsku je situace jiná.