Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


S golfem končíme, chystá se šéf ČD Žaluda zkrotit výdaje na marketing

  1:30aktualizováno  1:30
Státem vlastněné České dráhy se po tvrdé kritice svých nadměrných výdajů na reklamu a marketing chytily za nos. "Nemá smysl, aby někde visela plachta s naším logem, a ani golf není v oblasti podpory něco, na co bychom se chtěli do budoucna zaměřovat," tak vidí chystané úspory šéf ČD Petr Žaluda.

Petr Žaluda, šéf Českých drah | foto: Petr KupecMF DNES

Firma, která je ve stoprocentním vlastnictví státu a v letošním roce obdrží od ministerstva dopravy a krajů platbu na provozování ztrátových vlaků ve výši 12 miliard korun, se dostala pod palbu kritiky po zveřejnění svých výdajů na reklamní aktivity.

Ty v loňském roce dosáhly 450 milionů korun. Zda je to moc, nebo málo, to lze jen těžko posoudit. Rok 2008 byl totiž prvním v historii, v němž si moloch s více než 30 tisíci zaměstnanci nechal spočítat svoje marketingové útraty.

"Předtím vlastně ani neexistoval úsek marketingu. Náklady byly rozestrkány po jednotlivých odděleních a šlo těžko zpětně dohledat, kolik se vlastně utratilo. Fungovalo to tady živelně," popisuje stav Žaluda.

Kdokoliv ve firmě si objednal nějaký typ propagační akce, tak se zrealizoval. Nikdo už však nehodnotil, zda měly takto vydané peníze nějaký význam. "Předpokládáme proto, že výdaje nebyly zásadně nižší než v roce 2008," dodává Žaluda.

Jeho náměstek pro marketing Miroslav Šebeňa, jenž nastoupil do drah až za Žaludovy éry, nyní čeká na výsledek auditu, který má posoudit, nakolik byly jednotlivé výdaje na marketing efektivní.

Přesto už oba tuší, že některé dřívější aktivity, jako propagace vlaku Pendolino za účasti známých tváří nebo podpora golfových turnajů, pro dopravce příliš velký efekt neměly.

"Mizivý přínos má také sponzorování nejrůznějších akcí. Návštěvníci tam zavítají kvůli sportu či kulturnímu programu, nezajímá je, jaká loga visí na plakátech," říká expert na marketing Daniel Köppl.

Propustíme úředníky, ušetříme půl miliardy

S vyvěšováním loga chtějí České dráhy v dalších letech šetřit. "Chceme se od sponzorství přesunout spíše k partnerství. Mnohem efektivnější než pasivně umístěné logo je třeba příklad sportovců, kteří vyrazili na mistrovství světa v atletice vlakem," dává příklad Žaluda.

S tím souhlasí i Köppl. "Známé tváře cestující běžným vlakem mohou lidem ukázat, že jde o plnohodnotný dopravní prostředek, nikoliv žádnou ‚socku‘," vysvětluje.

Celkové náklady na marketing však chtějí České dráhy výrazně snížit. V příštím roce by za něj chtěly utratit o 200 milionů korun méně než v roce 2008. Nejviditelněji omezí vydávání různých časopisů. Na letošek plánují utratit za periodika 75 milionů místo loňských 130 a úspory mají pokračovat i v dalších letech.

Příští rok navíc končí smlouvy s vydavatelstvím Grand Princ, které je dvorním tvůrcem drážních tiskovin. O tom, kdo bude časopisy vydávat poté, chtějí dráhy rozhodnout ve výběrovém řízení. Zatím není jasné, jak konkrétně bude šetření na časopisech vypadat.

"Je možné, že budou tenčí, vycházet méně často či některé zcela skončí. O konkrétních opatřeních se však zatím jedná," uvedl Šebeňa.
Dráhy také slibují, že pokud zjistí pochybení konkrétních pracovníků, vyvodí z toho důsledky.

Šetřit však firma nechce jenom v marketingu. Dopravce začal tendrovat téměř veškeré nákupy, během letoška také zeštíhlí o tři sta až pět set zaměstnanců. Jedná se výhradně o administrativní profese, zpravidla na generálním ředitelství nebo v krajských zastoupeních.

"Omezily se také výdaje managementu na dopravu či jsme zavedli přísné limity na občerstvení," vyjmenoval další příklady Žaluda. Celkově plánuje podnik snížit náklady v letošním roce o půl miliardy korun.

Šetřit chce i dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo. Konkrétní výši úspor na marketingu však podnik sdělit nechce. "ČD Cargo podrobné údaje nezveřejňuje," uvedl mluvčí společnosti Zdeněk Větrovec.

Dopravce argumentuje tím, že jeho činnost není na rozdíl od ČD financována z veřejných peněz, necítí proto povinnost veřejnost informovat o svých výdajích. Tvrdí však, že výdaje na marketing byly v roce 2009 oproti loňsku výrazně sníženy.

drážní marketing

Golfové turnaje
Součástí marketingových výdajů, které vedení drah přijdou nejzbytečnější, je sponzorování golfových turnajů. "Není to něco, na co chceme do budoucna sázet," tvrdí šéf firmy Petr Žaluda. Rezervovaný postoj má firma i k dalším sponzorským aktivitám, především ve sportu a v kultuře. Podle šéfredaktora časopisu Marketing & Media Daniela Köppla je to zcela v pořádku: "Lidé na takové akce chodí kvůli svému pobavení. Sponzoři je vůbec nezajímají."

Levnější časopisy
Za vydávání časopisů České dráhy platily společnosti Grand Princ okolo 130 milionů korun. Na letošní rok tuto částku snížily o 45 procent, šetřit chtějí i do budoucna. Smlouva s Grand Princ firmě končí v příštím roce, podle ředitele Žaludy pak bude na vydávání časopisů následovat klasické výběrové řízení. Cestující drah se mohou potkat se šesti tituly: Grand Expres, ČD pro Vás, Grand Pendolino, luxusně vyvedený Motion, Můj vláček a Recepty z kupé.

Osobnosti v pendolinu
Jedním z výdajů, které šéfové drah označují slovem nekoncepční, byla snaha spojit co nejvíce slavných osobností s rychlovlakem Pendolino. Nebylo to přitom nijak levné: třeba fotbalista Tomáš Ujfaluši dostal za propagaci dálkové dopravy přes dva miliony korun. Spolupráci dráhy neobnoví už ani s tenistou Radkem Štěpánkem a dalšími osobnostmi.






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Stávka v Řecku. - Cestující odpočívá poté, co aténské letiště zrušilo její let
Probdělou noc na letišti může zahojit odškodné. Kdy je požadovat?

Šestnáct hodin strávených na italském letišti Lamezia Terme, den a půl zpožděné letadlo z egyptské Hurghady. Společnost Travel Service musela o víkendu řešit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.