S levnými aerolinkami létá stále více lidí

  • 4
Příznivější ceny letenek lákají k využití služeb nízkonákladových leteckých společností stále více lidí. A to nejen turistů, ale i obchodníků. Počet nízkonákladových leteckých společností mířících na české nebe roste. Stále populárnější je u nás také placení letenek přes internet.

"Podnikoví klienti tvoří velkou část našich zákazníků. Potvrzuje to například průměrná cena letenky, která je zhruba padesát eur," říká David Janík z italských aerolinek Volareweb.

"Nejlevnější stojí necelých dvacet a nejdražší bez centu osmdesát," dodává.

Volareweb, první italské nízkonákladové aerolinie, začaly létat do Prahy z Benátek a svou nabídku rozšiřují také o Milán.

To, že konkurence roste i mezi levnými aerolinkami, potvrzují i stále nová letadla na pražské Ruzyni. "Praha potvrdila, že je atraktivním místem nejen pro turisty, ale i obchodníky," říká Ray Webster z aerolinek easyJet. Meziročně s easyJetem letělo téměř o pětinu více cestujících.

Růst počtu pasažérů registrují i České aerolinie, které spolu s britskými národními aerolinkami British Airways musely jít s cenou letenek také dolů.

Právě na lince z Prahy do Londýna a na britské ostrovy vůbec je ve vzduchu nejrušněji. Kromě easyJet, ČSA a British Airways tu létá nízkonákladový BMIbaby, nedávno začal Jet2. Nejvytíženější trasu z Prahy do Londýna si mezi sebe téměř po třetinách rozdělily ČSA, British Airways a právě levný easyJet.

Podle odborníků berou cestující hlavně autobusům, protože téměř rovnoměrně rostou na této trase všechny tři hlavní letecké společnosti. Letenka do Londýna je totiž dnes v porovnání s cenou před dvěmi lety nejméně o polovinu levnější.

Tím však rozmach letů směrem do Velké Británie nekončí. V dubnu příštího roku se chystají do Prahy z Glasgowa začít pravidelně létat skotské Flyglobespan.

Levněji by se mělo zanedlouho dát létat také do Bruselu a mluví se i o Paříži. To by mělo přispět i k poklesu cen autobusových jízdenek tímto směrem, které jsou zatím poměrně vysoké.

Zájem o létání do Prahy potvrzují i údaje ruzyňského letiště. Letos v srpnu prošlo pražským mezinárodním letištěm celkem asi 871 tisíc pasažérů. To znamená pro Prahu meziroční nárůst o 30 procent. Od ledna do konce srpna ruzyňským letištěm proletělo téměř 4,8 milionu cestujících.

"Ukazuje se, že se daří posilovat pozici pražského letiště jako předního středoevropského uzlu letecké dopravy v rámci zemí vstupujících do Evropské unie," říká šéf České správy letišť Martin Kačur. "A poptávka leteckých dopravců po spojení do Prahy se neustále zvyšuje," dodává.

Češi se učí kupovat letenky na internetu
Češi si začínají zvykat na placení letenek přes internet. Nízkonákladové aerolinie tímto způsobem nabízejí nejlevnější letenky. Při použití zprostředkovatele nebo objednávky přes telefon se cena letenky zvedá.

Například easyJet a Volareweb potvrzují, že okolo sedmdesáti procent všech letenek se prodá právě přes internet. "V případě objednávek z Česka jde asi o šedesát procent," říká David Janík ze společnosti Volareweb.

Zbytek připadá na telefonické objednávky a agentury. "Nepotvrzuje se tolik obava lidí z placení letenky na internetu a zadávání čísla karty," říká Táňa le Moigne, zastupující v Česku easyJet. Společnost byla mezi deseti nejlépe hodnocenými evropskými firmami, které využívají internetové technologie.

Aerolinky přiznávají, že největší část tvoří firemní platební karty, ale roste i počet soukromníků. V Británii je platba letenek přes internet podle zástupců nízkonákladových aerolinek samozřejmostí.

Tradiční společnosti, jako jsou České aerolinie, se přizpůsobují trendům a nejlevněji letenky nabízejí také na internetu. Lidé jsou však zvyklí na zaběhnutý způsob objednání telefonem nebo v agentuře, a tak se například u ČSA zatím prodá v Česku přes internet od čtyř do pěti procent letenek. "V Británii to je už patnáct procent. Lidé jsou na tento způsob nákupů zvyklejší," říká Marcela Picková z ČSA.

Naopak letecké společnosti nabízející levné letenky se začínají některými službami přibližovat standardním aerolinkám. Například obchodníkům umožňují změnit termín letu.

U dražších letenek zdarma, u těch úplně nejlevnějších za poplatek od pěti do sedmi set korun. Nízkonákladové letecké společnosti mohou podle ředitele vládní agentury CzechTourism Davida Gladiše pomoci přitáhnout do Prahy turisty. "Praha je ideální evropskou destinací pro takzvané prodloužené víkendy," říká Gladiš.

Nízkonákladové aerolinky podle agentury, která se stará o propagaci Česka ve světě, vyhovují jak stávající klientele tradičních aerolinek, tak oslovují i zcela nové zákazníky. Společnosti vytvářejí novou leteckou síť, ve které chtějí spojit evropská města s místy ve východní Evropě, na Balkánu, v západním Rusku. Nové evropské aerolinky hledají další neobsazená letiště, například v Turecku.