Ceny vybraných pásem II. třídy (v Kč) | ||
pásmo |
nyní |
od 28.5 2000 |
1 - 6 |
8 |
6 |
7 - 10 |
8 |
9 |
11 - 15 |
11 |
13 |
16 - 20 |
14 |
16 |
21 - 25 |
17 |
20 |
26 - 30 |
20 |
24 |
31 - 35 |
23 |
27 |
36 - 40 |
26 |
30 |
41 - 50 |
32 |
36 |
91 - 100 |
62 |
66 |
181 - 200 |
120 |
124 |
276 - 300 |
160 |
176 |
351 - 400 |
200 |
236 |
- pramen ČTK |
Cesta z Prahy do Kolína, která stála podle starého jízdního řádu 44 korun, podraží o čtyři koruny, ale při zakoupení zpátečního lístku zaplatí každý 87 korun místo dřívějších 88 korun.
Nové ceny schválilo 13. dubna ministerstvo financí, které jízdné na drahách reguluje.
České dráhy zdraží delší tratě
Změnou cen jízdenek chtějí České dráhy přilákat více lidí na železnici. "Slevy a obchodní nabídky jsou připraveny tak, aby cestující nemuseli hledat jiné druhy dopravy," říká vedoucí osobní dopravy Českých drah Tomáš Čech.
Kromě desetiprocentní slevy při zpáteční jízdě nabízí tuzemská železnice například skupinové slevy nebo sníží na polovinu poplatky u vlaků InterCity. "Reálně tak například cesta z Ostravy do Prahy tímto vlakem zlevní o třicet korun," uvádí Čech.
Podobným vlakem EuroCity se bude jezdit stále za nynějších 60 korun.
Dražší bude především základní jízdné na střední a delší vzdálenosti. Od pětadvaceti kilometrů do dvou set bude cesta o čtyři koruny dražší, tedy například za ujetých čtyřicet kilometrů si nově průvodčí řekne o třicet korun. Ceny jízdenek do tří set kilometrů se zvýšují o šestnáct korun, za třísetkilometrový úsek každý nově zaplatí 176 korun.
Největší nárůst jízdného připravily dráhy na nejdelších tratích v pásmech od 451 km, a to o 23 až 32 procent. Za cestu vlakem dlouhou tři sta šedesát kilometrů si nově železnice naúčtuje 236 korun.
České dráhy naposledy zdražovaly jízdné v červenci 1998, a to v průměru o necelých 22 procent. Původně chtěly dráhy zdražit už na začátku loňského roku, ale ministerstvo dopravy návrh ministerstvu financí nedoporučilo.