Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Saab vyhlásil bankrot. Do firmy míří konkurzní správci

  10:35aktualizováno  18:20
Švédský soud přijal žádost o vyhlášení bankrotu automobilky Saab. Dohled nad podnikem nyní přeberou dva pověření konkurzní správci. O vyhlášení bankrotu požádal v pondělí ráno vlastník automobilky, nizozemská firma Swedish Automobile.

Saab | foto: Saab

Šéf nizozemské společnosti Swedish Automobile Victor Muller podal osobně návrh na bankrot Saabu poté, co předešlý vlastník, americká skupina General Motors, o víkendu odmítla všechny návrhy na záchranu švédské firmy. Kvůli tomu se z jednání o financování reorganizace Saabu stáhla čínská automobilka Zhejiang Youngman Lotus Automobile. GM je stále klíčovým dodavatelem Saabu.

Předpokládá se, že soud návrh na bankrot Saabu schválí, uvedla Swedish Automobile. Také nucený správce Saabu Guy Lofalk nedávno požádal o zrušení ochrany podniku před věřiteli a o vyhlášení bankrotu.

Swedish Automobile loni koupila věčně ztrátový Saab od GM za 400 milionů dolarů (7,8 miliardy Kč). Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.

Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky. Od září se Saab nachází v režimu soudní ochrany před věřiteli.

Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.

Automobilka Saab, která nyní zaměstnává zhruba 3 400 lidí, je posledních 20 let téměř nepřetržitě ztrátová. Její loňský prodej činil 31 700 automobilů oproti bezmála 40 tisícům vozů v roce 2009. Výroba se ale loni zvýšila o více než 50 procent.

Saab první tři roky vyráběl jen zelená auta

- Saab vznikl v roce 1937, v té době pod názvem Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Firma zpočátku měla za úkol vyrábět letadla pro armádu neutrálního Švédska.

- V červnu 1947 vyrobila firma první automobil Saab 92. Sériové vozy s elegantní proudnicovou karoserií, které se začaly prodávat začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

- Nejslavnější saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 tisíc kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

- V roce 1980 se automobilka kvůli rostoucím nákladům stáhla z mistrovství světa v rallye, kterých se vždy účastnila.

- Nástupce slavné "devětadevadesátky", model 900, přišel v roce 1978. Pro pravověrné fanoušky švédské značky to byl poslední "opravdový" saab.

- V 80. letech padla na Saab hluboká krize. V té době spolupracoval s Fiatem, ale ani to nepomohlo. Výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Automobilovou divizi Saab koupila v roce 1989 General Motors. Zbylé akcie dokoupila v roce 2000.

- Ani do hospodářské krize se nepodařilo výsledky firmy zlepšit a recese zatloukla poslední hřebík do rakve Saabu.

- V roce 2010 Saab zachránila před zánikem nizozemská Spyker Cars, později přejmenovaná na Swedish Automobile, která ztrátový Saab koupila za 400 milionů dolarů (téměř 7 miliard Kč).

- Letos v dubnu byla výroba Saabu zastavena, protože jeho dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům. Automobilka získala nějaký čas vyhlášením soudní ochrany před věřiteli, ale dohoda o záchraně čínskými firmami Pang Da Automobile a Zhejiang Youngman Lotus Automobile zkrachovala. Narazila na odpor v Číně i u General Motors.

Saab 95
K vidění byly i krásné, staré modely

Veterány značky Saab. Vlevo model 95.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Donald Trump přivítal ve svém sídle čínského prezidenta s chotí. (6.4.2017)
Přezkum duševního vlastnictví nesmí poškodit obchod, vzkázala Čína Trumpovi

Čína bude bránit své zájmy, pokud Spojené státy poškodí vzájemné obchodní vazby, oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Reagovalo tak na memorandum podepsané...  celý článek

Ruský ropný gigant Rosněfť. Ilustrační snímek.
Čínský konglomerát CEFC pokukuje po podílu v ruském petrogigantu Rosněft

Čínská společnost CEFC China Energy jedná o koupi podílu v ruské státní ropné společnosti Rosněfť. S odvoláním na své zdroje to v pátek uvedla agentura...  celý článek

Základní nástrahou jsou červi
Je libo burger z červího masa? Ve švýcarském Coopu vám ho naservírují

Neobvyklé speciality si budou moci od příštího týdne koupit zákazníci švýcarského maloobchodního řetězce Coop. V několika pobočkách budou totiž ve formě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.