Saab

Saab | foto: Saab

Saab vyhlásil bankrot. Do firmy míří konkurzní správci

  • 95
Švédský soud přijal žádost o vyhlášení bankrotu automobilky Saab. Dohled nad podnikem nyní přeberou dva pověření konkurzní správci. O vyhlášení bankrotu požádal v pondělí ráno vlastník automobilky, nizozemská firma Swedish Automobile.

Šéf nizozemské společnosti Swedish Automobile Victor Muller podal osobně návrh na bankrot Saabu poté, co předešlý vlastník, americká skupina General Motors, o víkendu odmítla všechny návrhy na záchranu švédské firmy. Kvůli tomu se z jednání o financování reorganizace Saabu stáhla čínská automobilka Zhejiang Youngman Lotus Automobile. GM je stále klíčovým dodavatelem Saabu.

Předpokládá se, že soud návrh na bankrot Saabu schválí, uvedla Swedish Automobile. Také nucený správce Saabu Guy Lofalk nedávno požádal o zrušení ochrany podniku před věřiteli a o vyhlášení bankrotu.

Swedish Automobile loni koupila věčně ztrátový Saab od GM za 400 milionů dolarů (7,8 miliardy Kč). Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.

Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky. Od září se Saab nachází v režimu soudní ochrany před věřiteli.

Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.

Automobilka Saab, která nyní zaměstnává zhruba 3 400 lidí, je posledních 20 let téměř nepřetržitě ztrátová. Její loňský prodej činil 31 700 automobilů oproti bezmála 40 tisícům vozů v roce 2009. Výroba se ale loni zvýšila o více než 50 procent.

Saab první tři roky vyráběl jen zelená auta

- Saab vznikl v roce 1937, v té době pod názvem Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Firma zpočátku měla za úkol vyrábět letadla pro armádu neutrálního Švédska.

- V červnu 1947 vyrobila firma první automobil Saab 92. Sériové vozy s elegantní proudnicovou karoserií, které se začaly prodávat začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

- Nejslavnější saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 tisíc kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

- V roce 1980 se automobilka kvůli rostoucím nákladům stáhla z mistrovství světa v rallye, kterých se vždy účastnila.

- Nástupce slavné "devětadevadesátky", model 900, přišel v roce 1978. Pro pravověrné fanoušky švédské značky to byl poslední "opravdový" saab.

- V 80. letech padla na Saab hluboká krize. V té době spolupracoval s Fiatem, ale ani to nepomohlo. Výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Automobilovou divizi Saab koupila v roce 1989 General Motors. Zbylé akcie dokoupila v roce 2000.

- Ani do hospodářské krize se nepodařilo výsledky firmy zlepšit a recese zatloukla poslední hřebík do rakve Saabu.

- V roce 2010 Saab zachránila před zánikem nizozemská Spyker Cars, později přejmenovaná na Swedish Automobile, která ztrátový Saab koupila za 400 milionů dolarů (téměř 7 miliard Kč).

- Letos v dubnu byla výroba Saabu zastavena, protože jeho dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům. Automobilka získala nějaký čas vyhlášením soudní ochrany před věřiteli, ale dohoda o záchraně čínskými firmami Pang Da Automobile a Zhejiang Youngman Lotus Automobile zkrachovala. Narazila na odpor v Číně i u General Motors.

Saab 95
K vidění byly i krásné, staré modely

Veterány značky Saab. Vlevo model 95.

,