Zdeněk Šámal vedl televizi Z1 rok a půl.

Zdeněk Šámal vedl televizi Z1 rok a půl. | foto: Archiv ČT

Šámal: S televizí Z1 jsem měl velké plány, tak náhlý konec jsem nečekal

  • 64
Bývalý šéf Z1 Zdeněk Šámal poskytl první rozhovor po lednovém vypnutí televize. Nečekané rozhodnutí majitele ho prý zaskočilo. Za sebou měl čistku v nákladech, sledovanost televize rostla a Šámal věřil, že si na sebe v budoucnu vydělá. "Tak náhlý konec jsem nečekal, bylo to překvapení," uvedl pro iDNES.cz.

Jak jste reagoval, když vám majitel televize oznámil, že končíte?
Když to beru zpět, tak jsem to vzal neuvěřitelně věcně. Majitel se tak rozhodl, bylo to jeho právo. Lítost na mě udeřila až o několik hodin později. A samozřejmě nebylo příjemné sdělovat to lidem, se kterými nějakou dobu spolupracujete a kterých si vážíte.

Co jste s televizí v tu dobu plánoval?
Měl jsem nastartované určité změny. Od prosince jsem měl nového obchodního ředitele. Konečně se mi podařilo najít takového, jakého jsem si představoval. Od února pak měl nastoupit nový šéfredaktor (bývalý šéf zpravodajství ČT Michal Petrov, pozn. red.). Asi tři dny předtím jsem mu poslal zhruba pětistránkový list s tím, co od něj očekávám. Především to byly věci týkající se programu. Plány jsem měl poměrně velké, ale nevyšly, to se občas stává.

Zdeněk Šámal (45)

Televizi Z1 řídil od července 2009, kdy nahradil Martina Mrnku. Majitel stanice, skupina J&T, ho najala, aby ji vyvedl z červených čísel. Před tím pracoval na Nově, řídil zpravodajství ČT a zakládal na Slovensku zpravodajskou TA3. V 90. letech pracoval jako zpravodaj ČT v Rusku.

Jak Michal Petrov reagoval, když jste mu oznámil, že už nenastoupí?
No, nebyl rád... Bylo mu to líto. Ale jsme dlouholetí přátelé a zůstáváme jimi i nadále.

Co jste chtěl na programu Z1 měnit?
Především jsem chtěl rozšířit záběr zpravodajství, zahrnout do něj informace z dalších oblastí života, především z politiky, společnosti a ze zahraničí.

Televize nevydělávala. Existovala podle vás šance, že se to v dohledné době změní?
Byl to nový projekt, do kterého jsem přišel po roce vysílání s úkolem restrukturalizovat a snížit náklady. Snažil jsem se to udělat tak, aby i poté byla Z1 televizí, za kterou se majitel nemusí stydět. Potřebovali jsme vybudovat značku, aby nás lidé začali vnímat, a potřebovali jsme schopné lidi do obchodního týmu, což ale nějakou dobu trvalo. Do televize, o které se ví, že horko těžko prošla restrukturalizací, se dobří lidé shánějí těžko. Měli jsme nastavený pětiletý byznys plán a já věřím, že v jeho závěru bychom si na sebe vydělali.

Někteří mediální odborníci tvrdí, že jedním z hlavních problémů Z1 bylo to, že nebyla součástí jednotného elektronického měření sledovanosti. Kvůli tomu prý inzerenti neměli možnost zjistit, jaký je zásah jejich kampaně.
To je nesmysl. My jsme měli k dispozici relevantní čísla: objednávali jsme si data sledovanosti, měli jsme definovanou cílovou skupinu. Byli jsme s naším obchodním týmem přesvědčeni, že to, co máme k dispozici, je absolutně dostačující. Věděli jsme, že si nás denně zapne 350 tisíc lidí, což je docela slušné číslo. Zejména, když víte, o jaké lidi jde.

Samozřejmě, že jsme nemohli konkurovat velkým televizím, jenže obchodníci si neuvědomují, že doba obecně zaměřených televizí už pomalu končí. V budoucnu budou fungovat úzce profilované televizní stanice, které budou mít konkrétní diváky.

Přestože byla Z1 úzce zaměřená, vysílala celoplošně, což bylo nákladné. Neuvažovali jste o zrušení celoplošné licence?
I to byla věc, kterou jsme velmi vážně zvažovali. Pozemní digitální vysílání je neuvěřitelně drahá věc, šlo na něj 40 procent našich nákladů.

Nabídl vám už někdo práci?
Ano, oslovilo mě několik lidí, ale práci zatím nemám. Vzhledem k tomu, že za posledních jedenáct let vždycky někde skončím a druhý den nastoupím jinde, řekl jsem si, že si teď užiji aspoň měsíc nebo dva volna. Mám představu, co chci dělat a co dělat nechci, takže si teď počkám a uvidím.