(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Getty Images

V Austrálii omezí samoobslužný prodej, zákazníci fixlují s mrkví i hrozny

  • 315
Přední australský maloobchodní řetězec Coles omezí množství položek, které si zákazníci sami namarkují u samoobslužných pokladen. Snaží se tak předejít podvodům, kdy někteří lidé účtují dražší ovoce či zeleninu jako levnější druhy.

Řetězec omezí maximální počet položek, které lze u samoobslužné pokladny zaplatit na dvanáct a méně, uvedl server BBC.

Společnost odhalila podvody v roce 2012, když zjistila, že prodala víc mrkve, než kolik jí měla na skladě. Minulý rok se spojila s policí v Novém Jižním Walesu a podnikla masivní zátah.

Chce stíhat zloděje, kteří ukradnou zboží v hodnotě nad dva dolary. „I když je to jen avokádo a vy tím ušetříte dva dolary, pořád je to krádež,“ řekl loni při spuštění akce detektiv ze Sydney Murray Chapman.

Krádeže v obchodech stojí australské maloobchodníky 4,5 miliardy dolarů ročně. Mluvčí řetězce Coles Martine Alpinsová uvedla, že kolem poloviny krádeží se odehrává právě u samoobslužných pokladen. Lidé k tomu používají jednoduchý trik, kdy dražší zeleninu nebo ovoce jako třeba hrozny nebo třešně při vážení vydávali za levnější mrkev, cibuli nebo brambory.

Kriminalistka z Národní australské univerzity Emmeline Taylorová tvrdí, že lidé podílející se na těchto nepravostech nikdy předtím v obchodě nekradli.