Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samoobslužných pokladen pomalu přibývá, jejich boom však už skončil

  4:00aktualizováno  4:00
Samoobslužných pokladen v českých supermarketech a hypermarketech přibývá, ale pomaleji než v minulosti. V Česku jsou jich stovky, využívají je především mladí. Řetězce tvrdí, že je mají spíš jako doplněk pro pohodlí zákazníků než pro úsporu peněz.

Samoobslužné pokladny v Globusu. | foto: Globus

Katastrofické předpovědi z minulosti, jak samoobslužné pokladny připraví o práci pokladní ve městech, se nenaplnily. V Česku jimi disponují zejména největší řetězce jako Tesco a Ahold, nicméně i tam tvoří spíše doplněk pro zákazníky. Ne každý jim přišel na chuť.

Přesto si řetězce jejich používání chválí. Češi prý nejsou konzervativní a jejich rozšiřování jde podle plánů. „Naopak ve srovnání například s německými zákazníky je patrné, že Češi rádi zkoušejí nové věci a přijímají je obecně velmi dobře,“ uvedla Pavla Hobíková z řetězce Globus. Ten provozuje 38 samoobslužných pokladen v devíti hypermarketech. Naposledy instaloval čtyři nové pokladny loni, v hypermarketech v Liberci, Plzni a v Ústí nad Labem.

Jedním z průkopníků samoobslužného nakupování v tuzemsku je Tesco. Ve svých více než dvou stovkách obchodů zavedlo od roku 2008 přes pět set samoobslužných pokladen. Jsou zhruba v polovině prodejen. Oblíbené jsou hlavně mezi mladými. „Relativní novinkou, kterou jsme představili v loňském roce poprvé v expresu na Hradčanské, je otočná pokladna používaná v malých obchodech, která může sloužit jako samoobslužná, anebo ji může po otočení obsluhovat prodavač,“ popsala mluvčí Bára Šimečková.

Albert nabízí zhruba stovku samoobslužných pokladen. „Mezi zákazníky jsou oblíbené. Jejich počet od jejich zavedení v roce 2011 stoupá,“ uvedla mluvčí Dagmar Krausová.

Samoobslužné pokladny jsou vhodné zejména pro malé nákupy. V diskontech jako je Lidl či Kaufland ale téměř nejsou k vidění. „Zavádět je neplánujeme. Prostor v našich prodejnách je jednak pro instalaci těchto pokladen omezený, ale zároveň si myslíme, že markování s obsluhou je vždy časově výhodnější,“ vysvětluje mluvčí Lidlu Jitka Vrbová.

Globus vedle samoobslužných pokladen v posledních letech testoval a spustil nakupování pomocí přenosného ručního skeneru (reportáž čtěte zde). Zákazník má například okamžitě přehled o ceně nákupu a stejně jako u samoobslužné pokladny si dělá sám sobě pokladního. Za dva roky v hypermarketu v Čakovicích si službu vyzkoušelo téměř 23 tisíc lidí. Nakupování se skenerem mělo úspěch, a tak novinku řetězec rozšířil i na svůj hypermarket v Praze Zličíně.

Využíváte samoobslužné pokladny?

celkem hlasů: 6339

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. srpna 2015. Anketa je uzavřena.

Ano, často 2679
Nikdy, vyhýbám se jim 1856
Občas 1804
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.