Šampusoví agenti v obchodech hlídali regály

  • 1
Konec roku je tradičně ve znamení bublinek. Výrobci šumivého vína také prodají nejvíce. "Před Vánocemi a silvestrem prodáme téměř třetinu naší produkce," říká šéf Bohemia Sektu Josef Vozdecký. Jednu novinku ovšem letošní konec roku přinesl.

"Měli jsme v obchodech svoje lidi, kteří kontrolovali, zda jsou regály dostatečně plné, a v případě potřeby dávali vědět naší distribuci," říká Hanka Vrlová ze společnosti Soare.

"I to nám zřejmě pomohlo k úspěšným prodejům koncem roku," dodává.

Stejně postupoval i Bohemia Sekt. Důvod byl jednoduchý. Obchodní řetězce, kde se alkoholu na oslavy konce roku prodá nejvíce, omezily své sklady a odebírají jen množství, které aktuálně potřebují. Běžné jsou objednávky po kartonech, ne kamionech jako dříve.

"Lidé se naučili sekt na silvestra nakoupit až na poslední chvíli," zmiňuje Vozdecký další důvod, proč zástupci hlavních výrobců šumivých vín tak pečlivě kontrolovali množství jejich zboží v regálech.

Mezi sekty byla tradičně nejoblíbenější polosuchá varianta. Do ní se trefilo i Soare, které uvedlo novinku Moravia Regni sekt. Během čtrnácti dnů firma prodala přes 180 tisíc lahví.

Celkově v prosinci už Soare prodalo přes tři miliony lahví. Bohemia Sekt letos prodá podobně jako loni zhruba 35 milionů lahví vína. Firma čeká, že letos utrží více než loňských 1,6 miliardy korun.

Podle Vozdeckého je to i tím, že si lidé vybírají kvalitnější vína. "Naopak se snižuje prodej levnějších značek. Lidé méně nakupují známková vína a levnější sekty, jako je Avanti," vysvětluje Vozdecký.

Před koncem roku nestíhali dodávat ani výrobci tvrdého alkoholu. Kvůli vyšší spotřební dani od Nového roku se předzásobují hlavně obchodníci, kteří chtějí na změně daně vydělat.

"Letošní rok měl pro nás o jeden měsíc navíc," říká šéf Stocku Plzeň Martin Petrášek. Lidé v obchodech však podle ČTK ve velkém tvrdý alkohol nevykupují.

Naopak Češi by mohli podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého letos překonat svůj rekord ve spotřebě piva. Zatímco loni zůstali pod svou stálou hranicí 160 litrů na hlavu, letos by ji měli minimálně o tři litry překonat. Podle Veselého až o pět litrů, tedy deset piv na hlavu.

Za lepší výkonnost Čechů může především horké léto. Celkově v Česku pivovary uvařily 18,5 milionu hektolitrů piva, z toho více než dva miliony hektolitrů prodaly v zahraničí.