Sankce za způsobené nehody se většinou nebudou uplatňovat

Kdo se v uplynulých měsících těšil na to, že díky svému ježdění bez nehod bude mít na příští rok nižší pojistné na povinné ručení než na letošek, dočkal se zklamání. Pojišťovny totiž zvýšily výchozí sazby natolik výrazně, že i po započtení bonusů, tedy slev za jízdu bez nehod, motoristé zaplatí více než v loňském roce. Jedna zpráva je však potěšující - kvůli způsobenýrn nehodám se povinné ručení většinou dále neprodraží. Kolik vzorný řidič ušetří oproti standardním sazbám? Slevy nejsou vysoké.

Zákon totiž umožňuje pojišťovnám maximálně pětiprocentní bonus oproti minimální sazbě pro daný rok, kterou stanovuje Česká kancelář pojistitelů.

Přitom výše bonusu nezáleží na technickém stavu vozidla ani na tom, v jakém regionu je automobil registrován. Jestliže tedy pojistné činí například dva tisíce šest set korun, může ten, kdo nezavinil v uplynulém roce žádnou nehodu, ušetřit sto třicet korun.

Při přestupu se bonusy přenášejí

Přestože větších slev na pojistném se motoristé mohou dočkat až v druhé půlce roku 2002, kdy stát přestane sazby regulovat, už v pojištění na příští rok budou mezi nabídkou jednotlivých pojišťoven určité rozdíly.

Některé se mohou totiž zaměřovat na určitou skupinu klientů, kterým nabídnou zvýhodnění. Například majitelé starších vozů mohou získat finanční příspěvěk na kontrolu automobilu na stanicích technické kontroly.

Při přestupu ke konkurenci může klient uplatnit svůj nárok na bonus - příslušný doklad mu musí vystavit "stará" pojišťovna. Ta nová zařadí klienta podle doby, po kterou nezpůsobil nehodu, do příšlušné "přihrádky", které odpovídá určitá výše bonusu.

Nehody se sledují

Radost mohou mít řidiči z toho, že malusy, tedy zvýšení pojistného pro řidiče, kteří způsobili v minulosti dopravní nehody, pojišťovny v příštím roce většinou neuplatní.

Jen některé využívají zákonné možnosti stanovit řidiči za zaviněné nehody v uplynulém roce až třicetiprocentní navýšeni ceny oproti minimální sazbě, stanovené deskou kanceláří pojistitelů na příští rok.

Ale pozor! Neznamená to, že případné nehody, které řidič v letošním roce zavinil, se ztratí a nepromítnou se nikdy do výše pojistného. Od letošního roku jsou totiž evidovány pojišťovacími ústavy a mohou stát jejich viníka dražší pojistné za několik let.

Nepomůže přitom ani přestup k jiné pojišťovně - ta si totiž při uzavření smlouvy vyžádá potvrzení o tom, jak na tom byl řidič se zaviněnými nehodami v minulosti.

Bezpečná jízda se vyplatí

Systém bonusů a malusů bude výhodný pro vzorné řidiče spíše za několik let. A to nejen díky tomu, že až za dva roky zákon nebude stanovovat minimální sazby, které bude muset majitel automobilu platit.

Za každý "úspěšný" rok, kdy řidiči nebyla započítána žádná jím zaviněná nehoda, získá několikaprocentníslevu. Do roku 2002 získá klient pojišťovny za každý rok bez zaviněné nehody až pětiprocentní bonus.

Tyto slevy na pojistném se sčítají, a proto může řidič bez nehod po několika letech platit třeba jen polovinu či jistě nižší část standardní sazby. Není však jasné, jaká bude třeba za pět let standardní sazba.

Horší pro řidiče je, že stejně jako se mohou sazby díky bonusům snižovat, mohou se při započítání malusů také zvyšovat. Jestliže člověk bude způsobovat dopravní nehody často a po dobu několika let, musí v budoucnu počítat se zvyšováním pojistného právě kvůli započítání sankčních přirážek malusů.

Ty mohou za několik let, kdy se řidič dopouštěl nehod, zvýšit sazby třeba na dvojnásobek toho, co platí řidiči bez nehod.

Takže majitel automobilu, který na bezpečnost své jízdy moc nedá, má v systému bonus - malus docela silnou motivaci, aby způsob své jízdy na silnici rychle vylepšil. 1 vzorný řidič, který jezdí několik let bez nehod, si může chvilkou nepozornosti způsobit vyšší pojistné.

Proč? Protože když vlastní vinou havaruje, dostane jakési "trestné body". Ty mu sníží dosud získaný bonus, anebo ho dokonce přesunou do kategorie, ve které musí platit malus - tedy zvýšené pojistné.