Maria Šarapovová při tréninku v Praze

Maria Šarapovová při tréninku v Praze | foto:  Michal Šula, MAFRA

Se Šarapovovou končíme, oznámil Nike. Tenistka kvůli dopingu zchudne

  • 444
Tenisová hvězda Maria Šarapovová přišla o štědrého sponzora. Kontrakt s ní ukončil v reakci na pozitivní dopingový test největší světový výrobce sportovních potřeb Nike a následně švýcarský výrobce hodinek TAG Heuer. Ruska může přijít i o další příjmy, které tenisem vysoutěžila.

Šarapovová, která je jednou z nejlepších ruských i světových tenistek, neprošla dopingovým testem na Australian Open. Na tiskové konferenci se omluvila a uvedla, že letos zakázanou látku meldonium užívá už deset let ze zdravotních důvodů (více o skandálu čtěte zde).

Aféra kolem ruské sportovkyně se ponese nejen v rovině etiky a reputace, ale ukrojí nejbohatší sportovkyni světa také z příjmů. Sponzoři jsou na podobné kauzy citliví, na pozitivní dopingový nález už zareagovala firma Nike vypovězením smlouvy se Šarapovovou. Ke stejnému kroku se v úterý podle agentury Reuters rozhodl švýcarský výrobce hodinek TAG Heuer, který s tenistkou spolupracoval od 31. prosince 2015.

„Vedli jsme jednání o prodloužení naší spolupráce. V souvislosti se současnou situací však švýcarský výrobce hodinek ukončil vyjednávání a rozhodl se kontrakt neobnovit,“ uvedl francouzský koncern LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), který spravuje šedesát obchodních značek s luxusním zbožím, mj. Louis Vuitton, Christian Dior, šampaňské Moët & Chandon, Sephora a mnoho dalších.

Tenistka je podle žebříčku magazínu Forbes nejbohatší sportovkyní světa s příjmy 29,7 milionu dolarů v roce 2015. Třiadvacet procent jejích příjmů tvoří tenisové výhry, zbytek k ní proudí formou marketingové podpory od firem jako je Avon, Nike, Tag Heuer International či Evian.

Zpravodajský portál Bloomberg uvedl, že pozitivní doping může aktuálně sedmou nejlepší tenistku světa připravit o 298 tisíc dolarů z lednové výhry na Australian Open a spot, který se má vysílat na letošní olympiádě v Riu.

„Jsme zarmouceni a zaskočeni zprávami o Marie Šarapovové,“ reagoval mluvčí společnosti Nike Kejuan Wilkins, která s tenistku podporovala více než deset let. „Zatímco vyšetřování pokračuje, rozhodli jsme se ukončit náš vztah. Situaci budeme sledovat,“ dodal.

Šarapovová s Nike v roce 2010 prodloužila na osm let kontrakt za 70 milionů dolarů. Sponzorská smlouva zahrnuje mimo jiné sérii oblečení s designem od Šarapovové.

Výhru 298 tisíc dolarů získala Šarapovová na letošním Australian Open, kde ve čtvrtfinále podlehla Sereně Williamsové. Podle pravidel Mezinárodní tenisové federace vede pozitivní dopingový test automaticky ke ztrátě získaných výsledků, ale zároveň také peněžních výher, medailí, titulů. Dopad může mít aféra i na zhoršení bodového hodnocení ve světovém žebříčku.