Uplynou jen dva dny, co francouzský prezident ohnivě v Evropském parlamentu vyzval k vytvoření evropské hospodářské vlády a jakési konsolidační agentury, která by pomáhala krachujícím firmám a zároveň by je ochránila před hladovými asijskými firmami s naditými peněženkami.
Sarkozymu nevadí, když za své nápady sklízí kritiku z řad "pravicovějších" politiků, než je on sám. Český prezident Václav Klaus ho podezírá ze zavádění starého socialismu. Britský vůdce Independent party, která touží po vystoupení Británie z EU, s Klausem souhlasí. - čtěte Klaus se pustil do Sarkozyho, jeho řešení krize je prý „starý socialismus“
"Za dnešními problémy je selhání regulace, a ne selhání kapitalismu," připomíná pro MF DNES Nigel Farage. Naproti tomu německý vůdce socialistů uvnitř Evropského parlamentu Martin Schulz Sarkozymu málem nabídl místo ve straně.
"V této krizi jste reagoval výborně. Vaše odhodlání nás překvapilo. Nicolas Sarkozy, bývalý šéf pravicové strany UMP, mluví jako skutečný socialista. A José Manuel Barroso se vrátil ke svému minulému životu maoisty. Jste na dobré cestě," radoval se pobaveně Schulz v parlamentu.
"Je ze mě socialista? Možná," připustil Sarkozy, ale hned druhým dechem zpochybnil socialistickou politiku v Evropě. Svou nejistotou o tom, na které straně politického spektra stojí, překvapil pán Elysejského paláce i zasloužilé socialisty doma ve Francii.
Bývalý premiér, socialista Lionel Jospin, Sarkozyho v levicovém táboře rozhodně neuvítal: "V jeho chování je tolik rozporů... Jaký smysl má chtít takřka znárodnit banky, ale privatizovat poštu, navrhovat globální regulaci a deregulovat jiné obory ve Francii?" ptal se v deníku Le Monde.
Pomoc automobilkám, garance pojištovnám
Navzdory kritice hodí Sarkozy první záchranný kruh automobilkám – stejně jako to udělala vláda v USA. - čtěte Sarkozy: Evropa by měla pomoci automobilkám
Americký prezident nedokázal šesti stům tisícům zaměstnanců tamních automobilek vysvětlit, proč jim Bílý dům nepomůže, když předtím zachránil desetimiliardovou injekcí 45 tisíc bankéřů z Morgan Stanley před vyhazovem.
Bushova administrativa musela pomoci a stejně nyní bude postupovat i Evropa. Na pomoci automobilkám, po které volala minulý týden na schůzce šéfů států v Bruselu zejména německá kancléřka Angela Merkelová, se shodla celá EU, spokojení jsou i Češi se třemi velkými automobilkami.
Zatím se však neví, jak přesně má taková pomoc vypadat. Německo přemýšlí, že zavede ekologické bonusy pro menší auta, Itálie daňové výhody těm, kdo si koupí nové auto. Kromě toho se chce Řím zaměřit na své klíčové textilky.
Aniž by čekaly na společný postup jako u bank, země napříč Evropou chtějí "pomáhat" odvětvím, seč mohou. Francouzská vláda ještě uvažuje o garancích pro pojišťovny, které jistí firmy před krachem obchodních partnerů. Má ambici odblokovat celý zpanikařený pojišťovací trh, který brzdí firmy.
Deník Die Welt napsal, že evropští politici vymýšlejí novou formu "Her bez hranic". Místo hledání společné linie se předhánějí ve ventilování stále nových nápadů, jak by se dala ekonomika uchránit před zhroucením.
"Politici jsou zjevně tak nadšeni ze své akceschopnosti z uplynulých týdnů, že už neznají hranice. Jinak se návrhy francouzského prezidenta nedají vysvětlit," napsal Die Welt. Zatím jedinou pořádnou pomoc však přináší slábnoucí euro. Je na minimu za rok a půl. Z toho se radují vývozci – jejich zboží mimo Evropskou unii zlevňuje.