"Důvěra v tato letadla podstatně klesla a naši zákazníci čím dál více váhají letět tímto typem letadle. Proto jsem se rozhodl okamžitě tyto letadla vyřadit z dalších letů," uvedl v prohlášení šéf SAS Mats Jansson.
Podle aerolinek, které začaly s tímto typem letadla létat jako první na světě, už tyto stroje nesplňují nároky na spolehlivost a dlouhodobě ohrožují dobrou pověst SAS.
Aerolinky mají s letadlem, které se objevuje i na letech jiných společností v Praze, problémy už od konce léta. Potíže se vždy týkaly podvozku.
Poslední kapkou pro rozhodnutí byl incident na letu z Bergenu do Kodaně v sobotu večer. Při přistání se plně nevysunula pravá část podvozku, pravým křídlem se tak letadlo dotýkalo nebezpečně země. Nikdo z 44 lidí na palubě nebyl při nouzovém přistání zraněn.
Nevzdávejte to, vyzývá výrobce
Kvůli rozhodnutí musely SAS zrušit více než čtyřicet letů. Teď řeší, jak vyřeší výpadek flotily letadel, která ročně převeze pět procent cestujících SAS. Aerolinky už dříve uvedly, že budou chtít od Bombardieru nejméně 78 milionů dolarů jako odškodné za zrušené lety a škody na pověsti.
Bombardier už v září rozhodl, že na prohlídku musí všechny stroje s více než deseti tisíci přistáními. Firma poté prohlásila, že věří, že všechny jejich stroje jsou bezpečné a nemají potíže. Rozhodnutím SAS jsou podle tiskového prohlášení zklamáni.
"Radíme všem provozovatelům našich letadel, aby dál pokračovali v jejich provozu," uvedl Bombardier v tiskovém prohlášení.
Bombardier De Haviland Dash 8 Q 400 můžete vidět i v Praze. Létají s ním Tyrolean Airways pro leteckou společnost Austrian na lince mezi Prahou a Vídní. Po světě létá kolem 165 těchto letadel s kapacitou zhruba 70 míst.