Sběrny od letoška nesmějí vykupovat za hotové. | foto: Lukáš Táborský, MAFRA

Sběrny kovů ve velkém krachují. Už bylo na čase, tvrdí ministerstvo

  • 865
Sběrny kovového odpadu letos rekordně krachují. Důvodem je nová legislativa, která zakázala vykupovat za hotové. Insolvence výkupen jsou podle ministerstva životního prostředí spravedlivé, zákon prý přispívá k vyšší bezpečnosti.

V Česku letos zkrachovaly podle Svazu výkupců a zpracovatelů druhotných surovin již desítky výkupen. Důvod je jasný: nová legislativa, která od začátku roku zakázala hotovostní platby za vykoupený kovový odpad. Za železo mohou sběrny nově zaplatit jen převodem na účet, nebo šekem. Kovový odpad proto podle provozovatelů nekončí ve výkupnách, ale častěji na smetišti.

Společnost Pragometal Moravia zavřela letos čtyři výkupny a musela propustit osm zaměstnanců. „Důvodem byl neekonomický provoz, protože po platnosti vyhlášky se výkupy snížily zhruba o čtyřicet až šedesát procent,” říká jednatel firem Pragometal Moravia a Pragonet trade Čestmír Kotland.

Druhá společnost, kterou Kotland řídí - Pragonet trade - zavřela letos tři provozy a další tři budou následovat v příštím roce. Dohromady propustí dalších 12 lidí.

„V průměru došlo v důsledku zavedení bez hotovosti a následné ekonomické situaci na trhu k propuštění třiceti procent zaměstnanců. Prozatím,” říká Aleš Ditrych vlastnící menší síť výkupen kovů.

Podobných případů je více. Jednatelka společnosti KM-Kov Renata Klimentová v letošním roce ukončila dva provozy. Všichni se shodují na tom, že vyhláška zakazující výkup v hotovosti ublížila jejich byznysu.

Krádeží kolejí i kanálů ubylo

Ministerstvo životního prostředí však podnikatele nechce slyšet. „Pokud končí sběrny, které vykupovaly kradený kov, pak takové sběrny měly být zavřeny již dávno,” říká mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. Právě vůči výkupům kradeného kovu změna v zákoně míří.

„Vyhláška má jednoznačně přímý dopad na bezpečnost lidí a celospolečenský přínos. Výrazný meziroční pokles krádeží hlásí nejen policie, ale i České dráhy, města a obce,“ říká Roubičková.

Železničáři podle ní od zavedení vyhlášky evidují méně ukradených kolejí, součástí trakčního vedení či zabezpečovacích kabelů. A podobně policisté hlásí rapidní úbytek krádeží poklopů od kanálů, dopravního značení či součástí veřejného osvětlení.

Provozovatelé sběren ovšem tvrdí, že stát dal poctivé podnikatele do jednoho pytle s podvodníky. A tím je kriminalizuje. Část výkupen proto zvažuje, že požádá o odškodné za újmy způsobené státem. „K procesu odškodnění bychom se zcela jistě připojili,” říká Čestmír Kotland.

Podnikatelé dále upozorňují, že v současnosti nekrachují jen malé firmy. Problémy by se prý mohly projevit u větších, které mají stroje na leasing. Zpracovatelům kovů neprospívá ani čínský dumping a situace v ocelářství. Ministerstvo ani svaz výkupen celkovou statistiku o počtu výkupen nemají, jejich počet se odhaduje na 4 500.

Železo se krade ve velkém dál. Své o tom ví i Jágr:

26. září 2013