Během svého šestiletého působení na českém trhu Scania proinvestovala téměř 280 miliónů korun. Ke konci loňského roku firma zaměstnávala 105 lidí.
Velké pozornosti se v minulém roce dostalo především rozvoji servisní sítě - počátkem roku byl otevřen servis v Ústí nad Labem a v září bylo zprovozněno nové servisní a prodejní centrum v Českých Budějovicích.
Zákazníkům byly nabídnuty nové produkty v oblasti poprodejních služeb - údržba, pronájmy a další.
V polovině roku byl na český trh znovu uveden luxusní dálkový autobus, který Scania vyrábí ve spolupráci se španělskou designerskou firmou Irizar.
V celosvětovém měřítku Scania prodala 56 492 vozidel v celkové hodnotě 53 miliard švédských korun (207 miliard českých). O rok dříve zákazníci odebrali 50 414 vozů. Provozní zisk dosáhnul 5 miliard švédských korun (19,5 miliardy Kč).
V letošním roce by krátkodobé oslabení evropského trhu mělo být vyváženo silnou pozicí na ostatních trzích, informoval výkonný ředitel Scanie Leif Ostling.
"Dobrý růst Scanie v minulém roce věští dobrou budoucnost, dokonce i když já vidím v krátkodobém období oslabení evropského trhu," prohlásil Ostling.
Podle Ostlinga by efekt nižších příjmů měl být vyvážen rostoucím objemem prodeje v Latinské Americe a Asii. K tomu se přidá pozitivním vývoj směnných kursů a vyšší produktivita, řekl Ostling agentuře Reuters.
Rekordní prodeje zaznamenala Scania také v západní Evropě, která se stala odbytištěm pro 37 908 vozů (v roce 1999 to bylo 35 079). Společnost zde získal šestnáctiprocentní tržní podíl a upevnila svoji pozici druhého největšího výrobce těžkých nákladních automobilů na západoevropském trhu.
V přelomovém roce 2000 dosáhla Scania ještě jedné magické hranice - její výrobní haly opustil miliontý tahač, který byl symbolicky smontován z dílů vyrobených v nejrůznějších továrnách Scania po celém světě. V nich pro Scanii pracuje na 27 000 zaměstnanců.
Evropská komise loni v březnu v obavách z vytvoření monopolní pozice ve Skandinávii zamítla žádost švédského výrobce nákladních vozů a autobusů Volvo o převzetí domácího konkurenta.
Spojením by vznikl největšího výrobce těžkých nákladních vozů v Evropě. Ve stejném měsíci se pak Volkswagenu podařilo převzít za 55 miliard českých korun 34 procent hlasovacích práv ve Scanii od společnosti Investor AB.
Těžký nákladní vůz Scania |