Schodek zahraničního obchodu nepříjemně překvapil

Výrazným růstem překvapil říjnový růst deficitu zahraničního obchodu České republiky. Podle informací Českého statistického úřadu dovezly firmy o 16,4 miliardy korun více zboží, než kolik ho vyvezly. Odhady analytiků se pohybovaly v průměru okolo 10 miliard. Podle statistiků může za zvýšení dluhu především dovoz nerostných paliv, hlavně ropy. Záporné saldo vzniklo především ve skupině surovin, polotovarů a chemických výrobků, kde dosáhlo 14,4 miliardy korun, z toho ve skupině nerostných paliv 9,4 miliardy.

"Říjnové saldo 9,4 miliardy v této komoditní skupině je nejvyšší nejen v letošním roce, ale v celé historii české statistiky zahraničního obchodu," řekl David Marek z Patria Finance.

"Zatímco loni v říjnu se dovážel barel ropy zhruba za 750 korun, letos v říjnu již stál 1270 korun, což znamená nárůst o 70 procent."

"Říjnová hodnota ve skupině surovin, polotovarů a chemických výrobků je o 3 miliardy vyšší než v září, ač v říjnu došlo k mírnému poklesu cen ropy na světových trzích. Zároveň sice došlo k mírnému oslabení kurzu koruny vůči dolaru, celkově by však dovozní ceny ropy měly mírně klesnout."

"Vysvětlení spočívá ve dvou faktorech. Hospodářské oživení s sebou přináší zvýšené nároky na dopravu, o čemž svědčí údaje o vývoji tržeb v automobilové dopravě z posledních měsíců. S tím úzce souvisí poptávka po pohonných hmotách a ropě."

"S výjimkou září se v posledních měsících dováží více ropy než ve stejných měsících minulého roku. V potaz je nutno vzít také fakt, že do nerostných paliv patří také topný plyn."

"Na horších výsledcích obchodní bilance se podílí také prohloubení schodku v obchodu s chemickými výrobky, jejichž ceny úzce souvisí s vývojem ceny jedné ze základních surovin používaných v tomto odvětví, ropy."

"S růstem ekonomiky zároveň dochází k růstu spotřebitelské poptávky, což se projevuje v bilanci obchodu s průmyslovým spotřebním zbožím. Zatímco loni v říjnu bylo v této skupině dosaženo přebytku 200 milionů, letošní říjen skončil schodkem 500 milionů korun," řekl Marek.

"Deficit zahraničního obchodu výrazně vzrostl navzdory faktu, že tempo růstu vývozu se výrazně zvýšilo a za prvních deset měsíců letošního roku dosáhlo téměř 24 procent. V meziročním porovnání se vývoz zvýšil dokonce o 35,7 procenta. To nelze skrýt za fakt, že letos v říjnu bylo o jeden pracovní den více než loni," upozornil Pavel capouch z Venture Investors.

"Na vývozu se především podílí stroje a dopravní prostředky, jejichž vývoz za leden až říjen vzrostl o 28 procent a podíl na celkovém vývozu se přiblížil 44 procentům."

"Tempo růstu vývozu bylo prakticky u všech sledovaných teritorií velmi podobné. Pouze do Německa nepřesáhlo tempo růstu vývozu třicet procent. Přesto však právě Německo zůstává s přehledem nejdůležitějším vývozním trhem s podílem 41 procent na celkovém letošním exportu. Zároveň obchod s Německem stále vykazuje nejvyšší přebytek."

"Dovoz však vzrostl ještě výrazněji. Za prvních deset měsíců meziročně o 30 procent a při porovnání říjen letošního a loňského roku činí růst dokonce 45,4 procenta."

"Kromě výrazného růstu finančního objemu dovozu ropy velmi výrazně vzrostl i dovoz strojů a dopravních prostředků. U nich se dovoz meziročně zvýšil o 31 procent. Hlavním důvodem je zvýšená investiční aktivita českých podniků, ale především vliv masivního přílivu přímých zahraničních investic, který bude i nadále pokračovat," řekl Pavel Capouch.

"Vysokou dynamiku zaznamenal meziroční dovoz i vývoz strojů a dopravních zařízení. Dosáhl 50, resp. 43 procent. Tato čísla na jedné straně potvrzují vzrůstající exportní výkonnost českého průmyslu, ale i oživení investiční poptávky i spotřeby," domnívá se Josef Kovalovslý z ČSOB.

"Celkový schodek obchodní bilance za prvních 10 měsíců dosáhl 92 miliard, z toho jen deficit s ropou činil téměř 50 miliard korun. Za celý rok deficit zřejmě neklesne pod 130 miliard korun. I když celková hodnota deficitu není příznivá, jeho struktura však nesignalizuje strukturální problémy," dodal Josef Kovalovský.

"Import v klíčové skupině strojů a dopravních zařízení vzrostl meziročně o 50 procent. Domnívám se, že jde o mimořádný import za prvé investičního celku vázaného na příliv přímých zahraničních investic, nebo za druhé další dovoz letadla. Jednoznačnou odpověď budeme znát až po zveřejnění podrobných statistik," řekl Ivo Njedl z Raiffeisenbank.

"Na druhé straně růst exportů o 35,7 procenta jednoznačně vypovídá o stále vysoké poptávce v zemích západní a střední Evropy."

"Zpomalení ekonomického růstu v zemích našich největších obchodních partnerů se tedy neprojevuje na poklesu vývozu z České republiky. Za druhé, kurz koruny nijak nepodrývá exportní konkurenceschopnost produkce."

"Pravděpodobnější je opačná hypotéza: poptávka po českém vývozu je především v zemích západní Evropy velmi málo citlivá na jejich cenu, s posílením kurzu koruny tedy roste nominální objem exportu," dodal Ivo Nejdl.