Zatím jedinou soutěží na dotované rychlíky je trať Ostrava-Olomouc-Krnov. Před nedávnem zároveň vyšlo najevo, že jde o nejztrátovější trať, na níž stát doplácí 225 korun za každý ujetý kilometr (o nejztrátovějších tratích čtěte zde).
Zveřejnění dotací se České dráhy i ministerstvo dopravy bránily. To by mělo skončit, slibuje si po schůzce s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou (ODS) šéf Student Agency Radim Jančura.
"Ministerstvo dopravy bude jednoznačně prosazovat maximálně transparentní nakládání s dotacemi při objednávání rychlíků – a to včetně otevřeného poskytování informací o rozdělení těchto dotací," uvedl Jančura.
Shodli se prý i na tom, že by měly pokračovat další soutěže na rychlíky, nebo na tom, že by měly skončit sporné prodeje majetku Českých drah, který získaly bezplatně od státu. Jančura se domnívá, že jde o nedovolenou podporu v boji proti konkurenci na železnici.
"Hledáme cesty jak to udělat jinak, než modelem, který tady byl v minulých letech, tedy prodejem za odhadní nebo tržní cenu," uvedl Stanjura.
Ministerstvo podle něj prověřuje všechny možnosti a věří, že se jich podaří najít hned několik. Tato možná řešení pak ministr předloží vládě, protože podle něj jde o širší problematiku, o které by měl rozhodnout právě kabinet. V minulosti například uvedl, že zvažuje možnost pozemky převést na základě zvláštního zákona.
Během příštích dvou týdnů by se měl podnikatel s ministrem sejít ještě jednou. Řeč by měla být o dalším postupu v dotování vlaků na linkách, jako jsou například vlaky EuroCity na trase Německo - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko/Slovensko. RegioJet tvrdí, že by bylo možné tyto dálkové vlaky provozovat bez dotací, čímž by stát ušetřil 600 milionů korun ročně.