(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Sdílení aut v Česku získává na oblibě. Loni narostlo dvakrát

  • 424
V Česku začalo přibývat aut, která mají výrazně více řidičů než běžná auta. A také lidí, kteří nepotřebují auto vlastnit, jen ho sdílet s jinými. Takzvaný carsharing žije v pěti městech, z roku na rok narostl dvojnásobným tempem.

Carsharing by mohl přidat i letos, do sdílení aut se totiž chtějí pustit další firmy. Podle údajů Asociace českého carsharingu jezdí v tuzemsku už 108 sdílených aut v pěti městech.

„Potenciál je určitě obrovský, minimálně v řádu tisíců aut,“ říká Jaromír Klimek, mluvčí asociace. Ještě v roce 2010 se pohybovala po českých silnicích pouhá čtyři sdílená auta.

Na trhu zatím působí celkem šest firem, další vstup připravují. Největšími hráči jsou společnosti Autonapůl, Ajo, Car4way a emuj.cz.

Rozvoji brání malá podpora měst

V Česku zatím většímu rozvoji brání neexistující podpora ze strany měst. V Německu je přitom běžné například to, že auta zapojená do carsharingu mají parkovací zóny zdarma. „Každé takové auto šetří parkovací místo. Jsou studie, že jeden takový vůz ušetří sedm až dvanáct parkovacích míst,“ říká Petr Váverka z České parkovací asociace.

Carsharing míří hlavně na lidi ve velkých městech, kterým se nevyplatí velká investice do nákupu vozu a s ním spojené náklady. I z toho důvodu jde o mladé lidi zhruba do 35 let.

Většina v Česku působících firem nabízí model, kdy se platí částka za ujetý kilometr a dobu, po kterou uživatel auto používá. Za hranicemi však do oboru vstupují rovněž prodejci nových automobilů, kteří si tím zajišťují odbyt a současně dostatečnou zásobu ročních ojetých vozů, o které je na trhu velký zájem.

Praha chystá podporu

Podle Petra Knapa, partnera podnikového poradenství v EY, by mělo dojít v příštích letech k dalšímu růstu počtu aut nabízených v carsharingu. „Systém carsharingu je možné na místní úrovni podpořit zvýhodněnými opatřeními, která jsou v České republice zatím okrajová. Do budoucna pražský magistrát plánuje vyhradit parkovací místa právě pro carsharing jako součást plánu snižování počtu automobilů ve městech,“ dodal Knap. Díky novým technologiím a větší konkurenci podle něj poroste poptávka po těchto službách.

„Na straně zákazníků může být zejména u starší generace překážkou obava, že platím za auto, které ‚není moje‘, nebo naopak, co se stane, když rozbiju auto, které není moje,“ uvedl Vojtěch Opleštil z automobilové expertní skupiny PwC ČR. Ze strany prodejců a automobilek podle něj může jít o obavu, že jim podpora vezme zákazníky například na operativním leasingu pro domácnosti.

V Evropě vede v rozšíření carsharingu Německo, kde tyto služby využívá přibližně tři čtvrtě milionu lidí. Na celém kontinentu má tento způsob dopravy kolem 1,7 milionu zákazníků. Podle Knapa se předpokládá nárůst registrovaných uživatelů carsharingu v Evropě do roku 2020 na 15 milionů.

V Česku zatím v oboru působí tuzemští hráči, mezinárodní řetězce se zemi vyhýbají. Mluví se však například o expanzi Car2Go, největší firmy v oboru nabízející vozy Smart a Mercedes a vlastněné koncernem Daimler, do Prahy. „Plánovaná podpora carsharingu pražských městských částí by mohla nalákat a urychlit zahraniční investice a vstup zahraničních firem na trh,“ soudí Knap.