Šéf Českých drah: Potřebujeme, aby nám stát přisypal - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Českých drah: Potřebujeme, aby nám stát přisypal

  3:20
Do čela Českých drah nastoupil Petr Žaluda před osmi měsíci a spolu s ním přišel na generální ředitelství také pořádný personální průvan. "Zjišťujeme, zda tady jsou lidé na pravém místě, a pokud ne, tak je nahradíme," říká šéf firmy, jejíž fungování podpoří ročně stát a kraje více než osmi miliardami z peněženek daňových poplatníků.

V regionální dopravě chybí zhruba tři miliardy korun, říká Petr Žaluda. | foto: Petr KupecMF DNES

Navzdory tomu je osobní vlaková doprava stále ve ztrátě. A pomoci jí vedle možného prosincového zdražení jízdného mají právě vyšší příspěvky.

Kraje vám platí 4,5 miliardy ročně, abyste pokryli ztrátu z regionálních vlaků. Stále to však nestačí a žádáte výrazné navýšení. Proč?
Dostáváme nejnižší platbu za kilometr ze všech železnic v okolních státech. Je nutné, aby hejtmani věděli, kolik přeprava ve skutečnosti stojí, a uvědomili si, že za současné peníze není možné vypravovat vlaky, v nichž za jízdné zaplatí lidé pár desítek korun.

Hejtmani však kritizují, že vaše požadavky nejsou dostatečně rozklíčované – že se nedozvědí, kolik přesně a z čeho máte ztrátu.
Proto jsme si nechali udělat podrobné vyúčtování, které jim nyní předkládáme. Z něj je jasné, kolik dáváme za naftu, za elektřinu, údržbu či odpisy.

A očekáváte, že díky podrobným účtům získáte od regionů i dvojnásobek peněz, jako požadujete třeba od Jihomoravského kraje, byť kraje nemají kde brát?
Chápu, že kraje na takové navýšení nemají peníze, protože na to ani nedostávají dost ze státního rozpočtu. My chceme hlavně ukázat, že ty náklady jsou vyšší, a potom můžeme začít společně řešit, kde ušetřit.

Chystáte tedy zastavení provozu na nejztrátovějších tratích?
To je jedna možnost, že se mohou zrušit nevyužité tratě. Takový krok je ale na posouzení kraje, který se rozhodne, zda trať dotovat, nebo vlak nahradit jinou dopravou. Chápu, že je těžké trať zavřít, když tam vlak jezdí přes sto let. Proto bych byl raději, kdyby se politici rozhodli železnici více podpořit.

Takže se dáte s hejtmany dohromady a půjdete žádat ministry financí a dopravy o více peněz na ztrátové lokálky?
I to je možnost. Je nutné to řešit a peníze najít. Může to být třeba na úkor výdajů na silnice, část se dá najít na kraji, část je o tom, aby stát "přisypal".

Kolik by se podle vás mělo "přisypat"?
V regionální dopravě chybí zhruba tři miliardy korun. My se tuto ztrátu snažíme různě kompenzovat – prodáváme majetek, máme zastaralý vozový park, takže nevznikají takové náklady za odpisy. Když budeme mít ročně místo osmi jedenáct miliard, pak máme dost i na optimální rozvoj. V regionální dopravě se bez dotace neobejdete. Dostáváme ji my, stejně jako ji dostávají autobusy.

Ale autobusy ji dostávají výrazně nižší, kolem 25 až 30 korun za kilometr, zatímco vy zhruba 70. Takže kdyby kraje uvažovaly čistě ekonomicky, na spoustě tratí už by vlaky nejezdily.
Jasně, v naší malé zemi by mohly jezdit jenom autobusy, ale pak by se možná na silnice už osobáky nevešly. A vedle silnic by nám zůstaly koleje, které by zarůstaly trávou a byly by nevyužité. Investice do nich jsou přitom mnohem menší než do dálnic. A myslím, že si to hejtmani i vláda uvědomují a nedopustí, aby se vlak nahradil autobusem.

Věříte proto pořád tomu, že kraje a stát vás podpoří?
Ano, kdybych tomu nevěřil, tak tady nesedím. Nedostatek peněz je vidět hlavně na tom, jak vypadá většina vagonů.

Na začátku roku jste sliboval, že do konce roku budete mít pro rychlíky stovku rekonstruovaných německých vagonů. Kde jsou?
Vše vázne na otázce smluvních vztahů mezi námi a dodavatelem.

Takže licitujete o ceně?
O ceně ani ne, ale spíše o podmínkách – zda to zaplatíme formou leasingu, či nějak jinak. Jsem optimista a věřím, že se nám to podaří dotáhnout do konce. Peníze už máme nachystané.

Kdy tedy německé vagony vyjedou?
Jednání nejsou v takovém stavu, že bychom mohli nyní říct, že to bude za měsíc či za dva. Jsem ale optimista a věřím, že minimálně část budeme moci nasadit v příštím jízdním řádu, tedy od prosince.

Jak velké zlepšení kvality to bude znamenat? Získají cestující aspoň v expresních spojích jistotu, že nepojedou ve starém vagonu s koženkovými potahy a dalšími sedmi lidmi v kupé?
Jistota nebude stoprocentní, ale mělo by to být výrazně vidět, mohli bychom to skoro garantovat. Navíc by do konce roku měla být dokončena rekonstrukce dalších čtyřiceti vagonů na mezinárodní spoje, z nichž první hotové už jezdí.

Při nákupu nových vozů vám také měly výrazně pomoci peníze, které dráhy obdržely za převod části firmy pod Správu železniční dopravní cesty. Z původně avizovaných dvanácti miliard však máte ve skutečnosti k dispozici jen osm, tři miliardy pak padnou na pokrytí letošní ztráty. Co zůstane na vozy?
Už od okamžiku, kdy ty peníze přišly, je investujeme do oprav – ty jsme letos navýšili zhruba o miliardu. Částečně jdou i do investic na nové vozy, které jsou pro letošek ve výši 3,6 miliardy, možná se zvýší i na čtyři. Peníze se neztratily, ale byly okamžitě zainvestovány – část na opravy, část na krytí ztráty z regionální dopravy.

Pokud dobře počítám, do příštího roku už budete mít z původních 12 miliard jen čtyři.
Bude to čtyři až pět miliard.

A z nich zase tři spolkne ztráta osobní dopravy, takže na nové vlaky zbude miliarda až dvě?
Ano, pokud nedojde k navýšení plateb od krajů, budou tyto peníze použité k úhradě ztráty.

Takže bez tří miliard ročně navíc ze státní kasy České dráhy nedokážou fungovat?
Můžeme na příští rok udělat vyrovnané hospodaření i bez navýšení. Ale je to za cenu toho, že nepůjdou žádné peníze do oprav, lokomotivy budou stát na trati, občas nějaká shoří a ztráty budeme kompenzovat prodejem majetku, což je možné jen krátkodobě.

Taky můžete zvyšovat jízdné. Zdražíte od prosince, stejně jako tomu bylo v loňském roce?
Je to jedna z úvah – inflace a nárůst cen energií nás asi povedou k úpravám jízdného. Mohou se odbourat některé slevy a může dojít k dílčímu navýšení běžného jízdného. Ale v žádném případě to neřeší problém s financováním.

Pokud zdražení nic neřeší, proč k němu přistupujete?
Kdybychom ceny nechali úplně stejné, tak nebude na nové vagony a bude dále ubývat cestujících. Nakonec vagony přestanou jezdit a lidé přestanou jezdit také.

Tím si protiřečíte – říkal jste, že zdražení vaše problémy nevyřeší, tudíž by situaci nemělo zhoršit ani nezdražení.
Chtěl jsem říci, že nevyřeší zásadně. Vyřešilo by se to, pokud bychom jízdné zvedli třikrát nebo čtyřikrát. Při tržbách okolo šesti miliard přinese zvýšení jízdného v řádu procent nanejvýš stovky milionů. A to nám aspoň pomáhá kompenzovat růst nákladů. Například výdaje na naftu a elektřinu se letos zvedly o 450 milionů.

Rozstřel: Mojmír Hampl - include | (1:59) | video: iDNES.tv

Trump zasadil poslední hřebík do rakve globalizace, říká ekonom Hampl

Nejčtenější

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“

Už ne 54, ale 104 procent. USA zpřísnily cla pro Čínu poté, co se rozhodla postavit čelem hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa a neustoupit obchodnímu tlaku. Peking místo toho již pracuje na...

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Pomeranče se urodily, jejich cena klesá. Obchody ale zlevňují jen zvolna

Ceny pomerančového džusu po loňských maximech klesají. Podle analytiků má na situaci největší vliv dobrá úroda citrusů v Brazílii. Výrobci nápojů ale upozorňují, že pokles cen v obchodech bude pomalý.

15. dubna 2025

Cesta do práce pod palbou. Reportáž z místa, kde Izrael vyrábí obrněné vozy

Premium

Od naší zpravodajky v Izraeli Silnice tu vede mezi zalesněnými horami. Ticho, příroda. Kdyby kolem nebyly vyhořelé části lesa, bylo by jen těžko k uvěření, že přes rachot a detonace raketových útoků Hizballáhu z Libanonu tu...

15. dubna 2025

Nvidia slibuje továrnu v Texasu a výrobu čipů a serverů za 500 miliard dolarů

Další americkou technologickou firmou, která podpořila snahu administrativy Donalda Trumpa o místní výrobu, je Nvidia. Hodlá v příštích čtyřech letech vyrobit ve Spojených státech servery pro umělou...

14. dubna 2025  22:07

Trump zvažuje zrušení cel v autoprůmyslu. Firmy potřebují čas na změnu, řekl

Americký prezident Donald Trump v pondělí naznačil, že by mohl automobilový průmysl dočasně osvobodit od cel, která na něj uvalil, aby dal výrobcům automobilů čas na úpravu dodavatelských řetězců....

14. dubna 2025  21:17

Těhotnej kuchař nově kraluje českému Facebooku. Předběhl gigant Lidl

Oblíbený food influencer Jaroslav Vajgl vystupující pod přezdívkou Těhotnej kuchař se stal nejsledovanějším profilem na českém Facebooku. Aktuálně ho tam sleduje 904 tisíc uživatelů, čímž překonal...

14. dubna 2025  20:43

Už žádný „check-in“. Letectví čeká revoluce, místo pasů postačí digitální průkaz

Cestování letadlem by do tří let mohlo projít největšími změnami za posledního půl století, uvedl britský server The Times s odvoláním na expertní organizaci OSN. V praxi by to mělo znamenat, že se...

14. dubna 2025  20:02

Akciové trhy ožívají. Pomohla výjimka z cel pro mobily a další elektroniku

Evropské i americké akcie zahájily pondělní obchodování růstem. Technologické společnosti těžily ze zprávy o tom, že Spojené státy dočasně poskytly chytrým telefonům a některým dalším elektronickým...

14. dubna 2025  10:51,  aktualizováno  16:30

Konec úsporného období. Češi kvůli chladnější zimě spotřebovali více plynu

Spotřeba plynu v Česku během současné topné sezony vzrostla meziročně o dvanáct procent. Hlavní příčinou zvýšeného odběru bylo chladnější počasí, kdy byl plyn využíván zejména k topení.

14. dubna 2025  14:15

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

14. dubna 2025  14:03

V životě jsem nevyhrál, vezmu ženu na výlet. Známe dalšího výherce Megahry

Jarní soutěž Megahra o auto zná třetího týdenního vítěze, stal se jím čtenář Tomáš Glabazňa z Kroměřížska. „Jsem z toho překvapený, nikdy jsem nic nevyhrál,“ uvedl šťastný vítěz peněžní prémie 10...

14. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vrátí se Evropa k ruskému plynu? Může ji k tomu přimět Trumpova nevypočitatelnost

Energetická bezpečnost Evropy zůstává i více než tři roky po začátku ruské invaze na Ukrajinu velmi křehká. Výpadek ruských dodávek v předchozích letech pomohl překonat zejména americký zkapalněný...

14. dubna 2025  13:15

Nenechte se zaskočit. Jeden z řetězců zavře obchody i na velikonoční neděli

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že ty s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Mezi ně patří Velikonoční pondělí, které letos připadá...

14. dubna 2025  11:23