Šéf ČEZ Martin Roman

Šéf ČEZ Martin Roman | foto: Michal Růžička, MAFRA

Šéf ČEZ odchází z dozorčí rady Českých drah

  • 15
Generální ředitel elektrárenské skupiny ČEZ Martin Roman odchází z dozorčí rady Českých drah. Důvodem Romanova odchodu je plánovaná změna systému dodávek elektřiny pro železnici.

S odvoláním na důvěryhodný zdroj o tom informoval server týdeníku Ekonom. Mluvčí ČEZ Ladislav Kříž nechtěl informaci komentovat s tím, že se firma v průběhu dneška k věci vyjádří.

České dráhy zřejmě nově budou tím subjektem, který bude distribuovat elektřinu pro všechny ostatní dopravce na železnici, napsal Ekonom. Na dodávku dráhy údajně vypíšou výběrové řízení, kterého se ČEZ zúčastní.

V současnosti je firmou, která distribuuje elektřinu pro dopravce, státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta má s ČEZ uzavřenou tříletou smlouvu s cenou elektřiny 1981 korun za megawatthodinu pro všechny subjekty na železnici. Aktuální cena elektřiny na burze je přitom kolem 1100 korun za MWh.

Spor o elektřinu na dráze odstartovalo ČD Cargo. Zatímco České dráhy pro osobní dopravu na nevýhodnou smlouvu se SŽDC přistoupily, jejich dceřiná společnost ČD Cargo předraženou cenu neplatí. Bojuje totiž s razantním poklesem nákladní přepravy v důsledku krize. Zatímco mateřským ČD na osobní dopravu v případě ztráty přispěje stát, nákladní doprava podobnou dotaci dostat nemůže.

ČD Cargo na zvýšení ceny nepřistoupilo a v letošním roce platí podle loňské smlouvy, tedy částku kolem 1600 korun za MWh. To je sice pořád o 500 korun víc, než za kolik je dnes elektřina na burze, ale na druhou stranu zase o téměř 400 korun míň, než kolik chce SŽDC, potažmo ČEZ, a kolik platí ČD za osobní dopravu. Kdyby ČD Cargo na ceny SŽDC přistoupilo, jeho letošní očekávaná 300milionová ztráta by se údajně ještě o čtvrt miliardy korun prohloubila.