Ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Ředitel ČOI Mojmír Bezecný. | foto: ČOI

Šéf inspekce: některé úvěrové společnosti provádí hrátky s čísly

  • 9
Ministerstvo průmyslu a obchodu zřídilo začátkem dubna komisi, která má zkoumat zejména úvěrovou kauzu týkající se výpočtu ceny půjček na ojetá auta. "Své závěry zveřejní v květnu," slibuje v rozhovoru pro MF DNES čerstvý ředitel inspekce Mojmír Bezecný, který v čele komise stojí.

Splátkové společnosti Essox, Home Credit a GE Money Auto si v předchozích letech sporně vykládaly stanovení tzv. RPSN (roční procentní sazba nákladů), která udává náklady na úvěr. Essox už dostal pokutu.

Brání se tím, že Česká obchodní inspekce (ČOI) dříve jeho smlouvy kontrolovala a na chybu neupozornila. Komise mimo jiné prošetřuje výsledky 107 kontrol ČOI zaměřených na náležitosti úvěrových smluv. Pokud by se ukázalo, že inspekce rozhodla v některých případech jinak než v jiných, může se kauza obrátit i proti státu. Splátkové firmy by se totiž mohly pokusit zahojit na jeho účet.

Považujete metodiku výpočtu RPSN, kterou použil východočeský inspektorát před pokutováním Essoxu, za správnou?
Správný byl důvod pokuty. RPSN v dotčené smlouvě byla opravdu nesprávná, zavádějící. Na základě právního rozboru, který zaslal Essox, bude muset komise dál doladit metodické doporučení výpočtu. Aby bylo jasné pro všechny hráče na trhu, případně i spotřebitele. Některé společnosti, jen aby se dostaly na nižší RPSN, dělají hrátky s čísly. Pokud bude u úvěru 40 procent provize (autobazaru), nemůže být RPSN o jedno procento vyšší než úroková sazba. To je nesmysl.

Máte už nějaké průběžné výstupy z přezkoumávání těch 107 kontrol ČOI?
Z informací, které zatím mám, bude ve dvou nebo třech případech kontrola znovu otevřena. Třeba jihočeská inspekce sice loni v říjnu zahájila kontrolu společnosti Essox, ale nedokončila ji, protože firma byla zahrnuta už do kontroly hradeckého inspektorátu (ten nakonec Essoxu za chybu v RPSN udělil dvoumilionovou pokutu, pozn. red.).

Co se týče kontrol z počátku roku 2011, kdy začal platit zákon o spotřebitelském úvěru, tam byla převážná většina smluv bez poplatku (za sjednání úvěru, který vstupuje do výpočtu RPSN, pozn. red.). Kontrola byla jednodušší a inspektoři se v úvodu platnosti toho zákona složitějším dokazováním výpočtu nezabývali.

Vysoké poplatky za sjednání úvěru se však datují právě začátkem roku 2011, některé firmy si je účtovaly až do letoška.
Ve spisech ale nemám důkazy, že by byl v dřívějších smlouvách ověřován postup výpočtu RPSN. Pokud inspektor svými vědomostmi nebyl schopen zjistit závadovost, tak blíže nepopisoval postup svého ověřování. Oblast kontrol spotřebitelských úvěrů je širší a inspektor se mohl zaměřit třeba na informace před uzavřením smlouvy nebo v reklamě.

Kontrolujete ohledně RPSN i jiné firmy než pokutovaný Essox?
V současnosti probíhají kontroly i u dalších tří velkých hráčů na trhu.

Které inspektoráty to řeší?
Trvám na tom, aby se kontroly dokončily v regionu, kde společnosti sídlí. Pouze v rámci rovnoměrného rozdělení této práce byl jeden subjekt se sídlem v Praze převeden do inspektorátu Hradce Králové.

Pokud jim prokážete, že používaly stejný způsob výpočtu RPSN jako Essox, budete je pokutovat?
Naším cílem je dojít až k pokutě. Předpokládáme, že tyto společnosti budou využívat opravné prostředky, případně se to bude řešit dál. Bohužel u Essoxu nabyla pokuta právní moci už v počátku, protože se neodvolali. Správní orgán by to možná následně lépe odůvodnil.

Budete se v dalších kontrolách na RPSN více zaměřovat?
Úsilí našich inspektorů bude v letošním roce určitě více zaměřeno na autobazary. Teď totiž přibyl i požadavek, abychom více podchycovali přetáčení tachometrů.