To se však řediteli podniku s 11 tisíci pracovníky a třinácti silnými odborovými organizacemi nemůže podařit. "Ano, s tímto požadavkem za mnou přišli," potvrdil v pondělí Dvořák po jednání představenstva.
"Pokud se problém s financováním nevyřeší, rezignuji sám koncem roku,"dodal.
Potíž je ta, že politikům přijdou náklady na provoz autobusů Dopravního podniku příliš vysoké, a uvažují o tom, že do centra města pustí levnější konkurenční dopravce, jejichž doménou je dnes zejména příměstská doprava.
Město totiž přechází na nový systém financování hromadné dopravy, kdy už do ní nebude bez většího rozmyslu sypat peníze, ale platit bude za ujeté kilometry, které si předem objedná. A sazby, s nimiž operuje Dopravní podnik, jsou o poznání vyšší než u konkurence.
Provoz autobusů je prý příliš drahý
Podnik si spočítal, že jeden kilometr, který autobus ujede, stojí 50 korun. Když tyto sazby dopravce představil, město se zarazilo. Dotace na kilometr pro konkurenční dopravce činí asi 22 korun.
Městský podnik svá čísla vysvětluje. "Naše náklady jsou vyšší, protože na rozdíl od ostatních se staráme o údržbu zastávek, jízdní řády, infokiosky, výběr předplatného, provozujeme dispečink," vyjmenovává mluvčí Ondřej Pečený.
Dopravní podnik navíc garantuje, že například při poruše autobusu vyšle na trasu náhradní vůz. "Také zajišťujeme provoz i na nevýnosných linkách, které by se soukromým dopravcům vůbec nevyplatily," dodává Pečený. Z laického pohledu se také zdá, že kvalita vozidel i třeba personálu není u soukromých firem mnohdy zdaleka na tak vysoké úrovni jako u městského dopravce. Podnik snížil od roku 2003 náklady na jeden kilometr zhruba o 12 korun.
"Efektivitu našich úsporných opatření potvrdily i tři nezávislé audity," vyzdvihuje ředitel Martin Dvořák.
"Náklady jsou relevantní a nevykazují žádná zřejmá nadbytečná čerpání," píše se třeba ve zprávě Fakulty dopravní ČVUT.
Radní tlačí na snižování platů
Městu to však zřejmě nestačí, a tak požaduje snižování platů o pětinu, podobně jako to udělaly u svých zaměstnanců krachující České aerolinie.
"To je naprostá scestnost. Řidič si dnes vydělá 22 tisíc, ztráta 4,5 tisíce by byla likvidační. Jestli nikdy stávka nebyla, tohle by ji jistojistě způsobilo," reagoval Petr Pulec, řidič autobusu a šéf jedné ze třinácti odborových organizací, které na půdě podniku působí.
Možná však už Dvořák rezignovat nestihne. Podle serveru denik.cz se na magistrátu opět mluví o jeho odvolání, pokud snížení platů neprosadí. Šéf DP se prý navíc provinil tím, že nepřišel na schůzi rady, kde se projednával městský rozpočet.
Zaměstnanci však za svým ředitelem stojí. "Město se chová nelogicky. Peníze nedá, ale chce služby, jako by dalo. To je, jako když vás žena pošle pro chleba s pětikorunou a vy se vrátíte jen se čtvrtkou chleba. A ona vás za to seřve nebo vás vymění," nechápe přístup magistrátu Pulec.
Naráží tak na dosavadní špatné financování provozu podniku. Dosud to totiž chodilo tak, že zastupitelé přiklepli podniku několik miliard na rok a městská společnost zvaná ROPID dopravci určila, kam má kolik spojů poslat. A ten poslechl.
Jenže zatímco se za poslední léta dotace od města snižují, požadavky od ROPID se zvyšují. Dopravce se tak dostává do ztráty.
Náklady a dotace | ||
KOLIK STOJÍ PROVOZ | ||
náklady na km | ujeto km* | |
Metro | 91 Kč | 52,8 mil. |
Tramvaj | 56 Kč | 48,3 mil. |
Autobus | 50 Kč | 62,3 mil. |
Dotace od města | 43 Kč/km | |
Výnosy z jízdného | **27 Kč/km | |
SROVNÁNÍ LET 2003 A 2008 | ||
2003 | 2008 | |
Cestující | 1,1 mld. | 1,3 mld. |
Najeto km | 153 mil. | 168 mil. |
Dotace | 9,7 mld. | 7,2 mld. Kč |
Dotace na km | 63 Kč | 43 Kč |
Nákl. na km | 88 Kč | 76 Kč |
ZAměstnanců | 13 tis. | 11,5 tis. |
Zdroj: Dopravní podnik, *2008, ** výpočet z výroční zprávy, Na konci roku 2009 se čeká ztráta DP ve výši 7,2 mld. Kč |