Petr Žaluda, šéf Českých drah

Petr Žaluda, šéf Českých drah | foto: Petr Kupec, MF DNES

Šéf drah Žaluda o Jančurovi: mystifikátor, který se chce jen soudit

  • 522
České dráhy přechází po podpisu smluv na deset let s kraji do tvrdého útoku proti jejich největšímu kritikovi - Radimu Jančurovi ze Student Agency. "Nechce vůbec s vlaky jezdit, ale jen se soudit," řekl Žaluda.

Na první pohled klidný šéf ČD Petr Žaluda se při představování plánů drah v regionální dopravě nechal rychle unést myšlenkami na žlutou konkurenci a namísto informací o vlastních novinkách přešel do mnohaminutového monologu o Student Agency. Její dceřiná firma RegioJet chce podat na kraje stížnost u Evropské komise kvůli narychlo uzavřeným dlouhodobým smlouvám.

Podle Žaludy Jančura jen mluví, ale není schopen s vlakem vyjet. Za příklad dal projekt rychlovlaku HighJet mezi Prahou a Ostravou. O něm Jančura mluvil několik let, letos z něj ale vycouval. "Vytvořili ideální svět, takovou Dubaj. A nikdo se teď neptá, proč s tím skončil," podotkl Žaluda. "Nechceme se do tohoto projektu pouštět, dokud nebudou jasně dané podmínky na trhu," vysvětlil v květnu ústup od vlaku Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency pro železniční dopravu.

"Pan Jančura nechce jezdit, ale chce se soudit. Je to stejné, jako kdybych si založil firmu Zlaté vlaky a dával nabídku krajům a říkal krajům, že to je garantovaná nabídka. Vydělávám deset milionů korun, tak mi věřte," narážel Žaluda na slabou ziskovost Student Agency. Podle něj jsou výroky Student Agency nehorázným napadáním firmy. "Ať přijde s něčím, kde nefungujeme standardně," vyzval Žaluda.

Likviduje konkurenci, hřímal Žaluda

"Šest měsíců byl klid a přichází druhá vlna mystifikace. Obviňuje kde koho," hřímal Žaluda. "Já nechápu, jak by on zabezpečil dopravní obslužnost, když dává nabídky jen na vybrané tratě. Kdo pak bude dělat to ostatní," pokračoval Žaluda, který pozapomněl, že například v autobusové krajské dopravě má území rozdělené několik dopravců a nikoliv jedna monopolní státní firma. "Kraje snad nechtějí dopadnout, že zůstanou bez obslužnosti," dodal.

Záhadou Žaludovi současně je, proč firma nakonec nepodala nabídku do soutěže v Libereckém kraji. "Pro nás by bylo nejlepší, kdyby tady už jezdili," dodal Žaluda. I kdyby na severu Čech RegioJet vyhrál, mohl by podle zadání soutěže jezdit nejdříve příští prosinec. "Nikdy tady jezdit nebudou, oni ty vlaky nemají," tvrdí Žaluda. Odmítl i slova o dumpingových cenách ČD. "Všichni znají situaci v autobusové dopravě a jak pan Jančura likviduje konkurenci. Používá metody, které u jiných kritizuje. Dva měsíce jezdí na nulu, zlikviduje konkurenci a pak začne jezdit za sto padesát korun," zlobil se Žaluda.

Žaludu pak méně rozhořčeným tónem podpořil ještě jeho ekonomický náměstek Michal Nebeský. "Je to bublina, která splaskne. Konkurence nám přijde, ale nebude to kdosi s drzým čelem a poplužním dvorem, ale silní národní dopravci," dodal Nebeský, který přirovnal České dráhy k německým drahám před deseti lety.

Jančura na prezentaci nebyl přítomný, podle svých slov nebude na Žaludovu kritiku ani reagovat. "My jsme dali garantované nabídky a kraje měly jedinečnou možnost nás uvařit ve vlastní šťávě, kdybychom to nezvládli," řekl Jančura