iDNES.cz

Šéf Finanční správy k druhé fázi EET

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství
velikost textu:
vydáno 21.2.2017 10:50
Desetitisícům podnikatelů zbývá týden na to, aby se zapojili do systému EET. Ve druhé vlně, 1. března, se má zapojit odhadem 250 tisíc subjektů. Systém tak zažije pětkrát větší nápor než v prosinci, kdy měl premiéru v restauracích. Čtenářům odpoví ředitel Finanční správy Martin Janeček.
OTÁZKA: Zatím je na druhou vlnu připravena jen třetina z těch, kterých se bude týkat. Neobáváte se fiaska? Ynezz
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Věřím, že ne. A to ze dvou důvodů. Za prvé, počty vyzvedávaných autentizačních údajů se s blížícím se termínem každým dnem zvyšují, například jen o víkendu si je vyzvedlo na 5 tisíc podnikatelů. Za druhé, Finanční správa kapacitně zvládá, rozšířili jsme úřední hodiny. Pro ty, komu se nechce na úřad a vlastní datovou schránku, si může požádat o vydání autentizačních údajů prostřednictvím Daňového portálu. Takže já věřím, že těch, kteří budou 1. března bez certifikátu a pokladny, bude minimum. Ta časová investice se jednoznačně vyplatí. Nikdo přeci nechce platit pokutu. Máme nástroje, jak dodržování zákona zajistit a budeme je používat. 21.2.2017 11:03
OTÁZKA: Jsem OSVČ, provozovnu jsem vloni vybudovala u rodinného domu, vyrábím v ní domácí marmelády a pečené čaje – tyto výrobky pak osobně prodávám na trzích. Podle mého chápání se k EET musím připojit ve 3.fázi, je to tak? Děkuji za odpověď, Niki Linhartová Niki Linhartová, OSVĆ
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano. 21.2.2017 11:06
OTÁZKA: Dobrý den, je pravdivá informace, že pokud jako OSVČ už teď vím, že první platbu v hotovosti přijmu až v druhé polovině března, lze se do systému EET (vyžádání autorizačních kódů, nákup a zprovoznění zařízení) zapojit až v průběhu března? Nebo musím mít potřebné autorizační údaje z finanční správy už 1.3.? Josef
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, vše je třeba mít připravené ve chvíli, kdy budete mít povinnost zaevidovat první platbu, která podléhá evidenci tržeb. Lze se tedy připravit až v průběhu března. 21.2.2017 11:10
OTÁZKA: Dobrý den. Podnikám vedle hlavního pracovního poměru. Vedu daňovou evidenci. Při prodeji vystavím klasický paragon. Celkovou částku na paragonu odešlu přes aplikaci EET,a vytisknutou účtenku s kody EET prilozim k paragonu. Kopii paragonu a kopii účtenky s kody EET priložím k daňové evidenci. Je tento postup správný ? anonym
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, tento Vámi uváděný postup je možný. 21.2.2017 11:11
OTÁZKA: K EET jsem přihlášen a eviduji tržby. V pátek mi neodešli účtenky, celou sobotu a neděli jsem vše restartoval a snažil se odeslat. Bohužel nejde ... Dodavatel systému mi sdělil, že programem to není, může přijet nejdříve za 2-3 dny. Stále se mi neodesílají účtenky. Mám zavřít ? Mám říct zákazníkům a odjedou domů z dovolené ? Nejsem studovaný počítačový odborník ... Co mám dělat !! Kdo vymyslel takovou buzeraci !!! Pavel Jarolímek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Zavřít provoz není potřeba. Můžete pokračovat ve své podnikatelské činnosti. Po odstranění poruchy však musíte přijaté tržby doevidovat. Zároveň doporučuji poruchu zdokumentovat, abyste byl schopen správci daně doložit důvody Vašeho dočasného přerušení evidence tržeb. 21.2.2017 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, na akcích na veřejnosti prodávám AVON. Jak postupovat s evidencí EET za minimální náklady? / nechci mít tiskárnu...děkuji Vaisová
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Bez tiskárny to asi nepůjde, protože Vaší povinností je mimo jiné zákazníkovi vystavit účtenku v papírové podobě, když se s ním nedohodnete na zaslání účtenky elektronicky. I tak je na trhu dostupná celá řada zařízení za minimální náklady. 21.2.2017 11:18
OTÁZKA: Elektronickou žádost o přístupové údaje vyřizujete více jak 48 hodin. Při příjmu hotovosti naopak vyžadujete od nás rychlost v sekundách. Považujete to za férové a rovné prostředí? Hugo
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Je to možné, nicméně obvyklá doba zpracování žádosti je kratší. Tato doba je nezbytná ke zpracování např. je třeba ověřovat identitu žadatele v souvislosti s plnými mocemi. 21.2.2017 11:20
OTÁZKA: Mám dvě pokladny, jedná se o období od 20.2. do 28.2., pokladny jsou připojeny a povinnost EET je pro mne od 1.3.2017. Zjišťuji chyby v odeslaných údajích tržeb, protože se prodavačky učí, je nutné v tomto období je pro FU opravovat? Ladislav Dusík, OSVČ
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ne, tyto údaje nemusíte opravovat. 21.2.2017 11:20
OTÁZKA: Dobrý den, chápu to prosím dobře, že když sice spadám pod březnový start (velkoobchod, maloobchod - mám jej kvůli Fleru), ale veškeré platby jdou pouze bankovním převodem, tak se na mne povinnost registrace k EET nevztahuje? Děkuji za odpověď. Petra
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, v případě plateb bankovním převodem není nutné tyto tržby evidovat. 21.2.2017 11:22
OTÁZKA: Dobrý den, nejsem z principu proti opatřením jako EET a KH, dovolte ale položit otázku ohledně sankcí, uvědomujete si, že sankce za porušení v řádech desítek a stovek tisíc mohou již při jednou udělení malé a střední podnikatele fakticky likvidovat. Proč případná pochybení nesankcionujete v řádech tisíců ? a nechodíte kontrolovat pokutovaného i opakovaně, každý si rozmyslí dostávat co ob dva dny i tisícové sankce. Dáte li ale ihned likvidační částky od 50 - ti tis. do 500- ti tis. malým podnikatelům, řemeslníkům, účetním, prodejcům, atd. jak mohou v ČR podnikat. Malé a střední podnikání nikdy neunese likvidační sankce v těchto částkách, živnostníci nejsou ČEZ, Agrofert, CPI .... Podnikal by jste v ČR jako malý a střední podnikatel s vidinou rizika milionových nesmyslných sankcí ? Michal
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Výše sankce je vždy závislá na závažnosti správního deliktu, podléhá správnímu uvážení a nesmí být likvidační. Z toho vyplývá, že první porušení bude zpravidla sankcionováno ve spodní výši tohoto zákonem stanoveného rozpětí. 21.2.2017 11:27
OTÁZKA: Prosím ujasněte jak je to s údaji na účtence-hlavně jestli vteřiny ano nebo ne. Děkuju Vladimír
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, na účtence je třeba uvádět časový údaj včetně vteřin. 21.2.2017 11:29
OTÁZKA: Dobrý den, vyrábím doma věci (elektroniku), které prodávám. Jsem řemeslná výroba nebo maloobchod? Týká se mě EET již v březnu nebo až v červnu 2018? Děkuji Vám, E. Emil Janda
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Pokud zboží nenakupujete, ale vyrábíte, budete evidenci tržeb podléhat až v roce 2018. Konkrétní okamžik se bude odvíjet od typu výroby, vizte web etrzby.cz 21.2.2017 11:30
OTÁZKA: Pokud spadám dle CZ-NACE do 2.vlny EET, ale všechny platby probíhají pouze převodem z účtů na účet, tak se do EET neregistruji. Je tuto skutečnost nutné někde nahlásit? Děkuji Jiřina Bořucká
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ne, pokud Vám evidenční povinnost nevzniká, nemusíte to nikde oznamovat. 21.2.2017 11:31
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat mám internetový obchod, a 3 vydejní místa (toto vydej zboží pro mě zprostředkovávají vlastníci obchodu) Kdo má povinnost tuto platbu evidovat, když vybrané peníze za objednavku nejsou obratem daného vydejního místa Proč tyto informace neví na finančním úřadě? Nikde mi nebyli schopni odpovědět. Jak je to možné?? Děkuji MK Michal Kohout
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, Váš dotaz je příliš obecný, neuvádíte jak máte upraveny smluvní vztahy s výdejními místy. Pokud byste spolupracovali v rámci nepřímého zastoupení, např. v komisionářském model, bude evidovat výdejna. Pokud jde o přímé zastoupení, povinnost evidovat padá na Vás, máte na výběr – buď výdejnu vybavíte svým pokladním zařízením a certifikátem, nebo budete odesílat datové zprávy a vystavovat účtenky přímo Vy s tím, že je přiložíte k odesílanému zboží. Podmínkou je v tomto případě skutečnost, že objednávku již při výdeji nelze měnit. Pokud by zákazník zboží nepřevzal, zaevidovanou platbu stornujete. 21.2.2017 11:32
OTÁZKA: Dobrý den, jsem zástupce ředitele malé základní školy. Naše škola je příspěvkovou organizací zřizovanou obcí. Od dodavatele nakoupíme pracovní sešity pro žáky, projde to pokladnou a posléze za stejnou cenu pracovní sešity prodáváme žákům. Týká se této situace EET? Mám na straně jedné informaci, že příspěvkové organizace jsou z EET osvobozeny, ale na straně druhé jsem četl, že pokud přeprodávám zboží (vyberu peníze od občana a následně je poskytnu jiné společnosti) EET se nás týká. Obdobná situace je i z organizací školních výletů, kdy vyberu peníze a poté je za služby poskytuji dodavatelům (doprava, ubytování, strava, vstupné). Jak je o tedy z EET u příspěvkových organizací (škola, školka atd.)? děkuji Jakub
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, podstatné pro posouzení Vámi uváděné situace je skutečnost, komu plyne tržba. Pokud je to Vaše tržba, evidenci tržeb nepodléhá z titulu výjimky pro tržby příspěvkových organizací. Pokud zastupujete jiného podnikatele, tzn. jednáte na jeho účet, bude se situace odvíjet od toho, zda je o přímé či nepřímé zastoupení. V případě nepřímého zastoupení (např. komise) musíte evidovat Vy (komisionář), v případě přímého zastoupení (např. mandátní smlouva) bude mít evidenční povinnost zastupovaný. V tom případě by Vás měl vybavit pokladnou s certifikátem a tiskárnou. 21.2.2017 11:32
OTÁZKA: Ad účtenková loterie - kdy ji spustíte? A budou moci např. maloobchodní řetězce účtenky do loterie automaticky posílat, aby to nemusely dělat zákazníci? Prý to tak funguje na Slovensku. Petr
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Se spuštěním účtenkové loterie se počítá cca v polovině roku, nicméně v současné době jsou parametry celého systému dolaďovány. Veřejnost bude s dostatečným předstihem informována. 21.2.2017 11:34
OTÁZKA: Jsme malý e-shop a posíláme zboží na dobírku přes Českou poštu - ta inkasuje peníze a pak nám je posílá na účet. Musíme nějak evidovat v EET a v jaké vlně? Jana
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Tento konkrétní případ evidenci tržeb nepodléhá. 21.2.2017 11:35
OTÁZKA: Dobrý den, rozvážíme výrobky jedné firmě. Mohou evidovat a zasílat účtenky pouze oni ? Máme si uzavřít nějakou smlouvu? Moc děkuji Marie
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Vše je důkladně popsáno v metodice Evidence tržeb přijatých poplatníky prostřednictvím dopravců, která bude během dnešního dne zveřejněna na www.etrzby.cz 21.2.2017 11:37
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat je nadřazen zákon a nebo Vaše prezentace paní Schillerové? Ptám se , že v zákoně není udělána výjimka od zaslaných dobírek. Pokud ano prosím na odkaz. Do dnešního dne jsem nikde nevyhledal. nick
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Vše je důkladně popsáno v metodice Evidence tržeb přijatých poplatníky prostřednictvím dopravců, která bude během dnešního dne zveřejněna na www.etrzby.cz. Zde popsané situace odpovídají platnému znění zákona. V podrobnostech Vás tedy odkazuji na tuto metodiku. 21.2.2017 11:41
OTÁZKA: Dobry den, vystavim fakturu "prevodem", pak neobsahuje kod EET. Pokud vsak za tyden prijede odberatel s penezmi a bude ji chtit uhradit hotove, jak mam postupovat? Oskar Blecha
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Tuto částku musíte zaevidovat a zákazníkovi vystavit účtenku. 21.2.2017 11:42
OTÁZKA: Prosím, kde mohu sehnat avízovanou pokladnu na EET za 5000,- kč, pokud máme 15 servisních vozidel, všude se platí hotovostí. Celkové jednorázové náklady náklady 155000,- plus 2500,- měsíčně sítová verze, 750,- internet tj. 585000 ročně za Vaše EET !!!! Bohužel to odneslo 5 lidí vyhazovem, protože dalších 5 bych už nezvládl. Myslím, že se podnikatelské prostředí narovnalo. Adam Kors
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Na trhu je celá řada zařízení v této cenové relaci. Bohužel z pohledu Finanční správy nemůžeme doporučovat konkrétní pokladní zařízení a dělat dodavatelům reklamu. 21.2.2017 11:45
OTÁZKA: Dobrý den. Jak to mají květinářky, které vážou květiny? A co třeba výrobci šperků na Flér.cz?  Musí evidovat v EET? A lahůdkáři, co prodávají chlebíčky s sebou ale i na místě ke konzumaci? Vztahuje se na ně metodika ohledně maloobchodu doplňkové činnosti, pokud prodejem cizího zboží utrží méně jak 175 tisíc ročně? Jitka
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Evidovat jsou povinni všichni podnikatelé, kteří přijímají platby v hotovosti, kartou, směnkou, šekem nebo jiným obdobným způsobem a nevztahuje se na ně výjimka. Není zcela jasné, kam směřuje Váš dotaz na doplňkovou činnost. Směřuje-li na tzv. minoritní činnost, pak tento institut slouží pouze k odložení vzniku povinnosti evidovat tržby z této minoritní činnosti na okamžik, kdy vznikne evidenční povinnost vůči tržbám z hlavní činnosti. Podmínkou je skutečnost, že jde o tržby realizované v rámci jedné provozovny, které nedosahují částky 175 tis. Kč a zároveň tyto tržby činí méně než 49% všech tržeb provozovny podléhajících evidenci tržeb. Pro podrobnosti Vás odkážu na web www.etrzby.cz 21.2.2017 11:48
OTÁZKA: dobrý den co mám udělat s těmi účtenkami co mi zákazníci nechávají? ze 100 si jich vezme účtenku sotva 5 . Co kdybych vám to poslal? třeba vyhrajete pobyt víkend s Andrejem Tomáš
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Děkuji, nechci :-) Zákazníci nemají povinnost si účtenku převzít, ale předpokládáme, že po spuštění účtenkové loterie se tato situace změní a zájem o účtenky stoupne. 21.2.2017 11:49
OTÁZKA: co různé transakce v online hrách apod. na kterých hráči jsou schopni vydělat zajímavé peníze. Jak tohle je ošetřeno v metodice EET? David
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: V rámci stávajícího znění zákona není pro online hry žádná výjimka. Budou-li realizovány v hotovosti, kartou, směnkou, šekem nebo jiným obdobným způsobem, budou evidenci tržeb podléhat. 21.2.2017 11:50
OTÁZKA: Před startem EET v pohostinství jste avizovali měsíční toleranční období, kdy kontroloři neudělovali pokuty. S jak dlouhou dobou hájení počítáte pro obchodníky, kteří začínají evidovat za týden? Supertramp
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Obchodníci měli dostatečně dlouhou dobu na přípravu, ozkoušení a otestování, proto již s dobou hájení nepočítáme. 21.2.2017 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, situace: Vesnický obchod, přes víkend zavřeno. V pátek večer nebude možno (chyba EET) odesílat tržby. Prodavačka v pět večer všechno včetně pokladny povypíná (ukládá jí to celá řada předpisů - BOZP, PO), zamkne krám a jde domů. Když v pondělí v osm přjde do práce, má již 50 tisíc pokuty. Pokud se situace zopakuje další pátek, je to za půl mega + uzavření provozovny. Tento dotaz jsem položil (leden 2017) na Vaší infolince; paní říkala, že o problematice se ví, "někdo ty lhůty takhle nesmyslně nastavil", ale pokud prodavačka "prokáže, že udělala vše pro blablabla, sáhlo by se např. "jen" k pokutě 500 Kč". Nicméně slíbila delegovat připomínku výš. Chci se zeptat - neuvažujete o změně 48 hodinové deadline, třeba i v kontextu toho, že FS má na uložení pokuty 3 roky? OSVČ může onemocnět, máme tu a tam svátky... eetweb
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, v daném případě je splnění dikce zákona jen otázkou nastavení Vašeho obchodního modelu a volbu vhodného pokladního zařízení, které bude umět vše odesílat automaticky. Pokud jej Vaše zaměstnankyně nevypne, mělo by být zařízení automaticky schopno odeslat datovou zprávu bezprostředně po obnovení spojení a sankce Vám hrozit nebude. O změně 48 hod. lhůty neuvažujeme. 21.2.2017 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, Jsme výrobní firma, která prodává své výrobky, ale také dováží zboží a to prodává dál. Všechny naše prodeje se uskutečňují přes fakturu a s platbou bezhotovostně. Bohužel občas některý zákazník zaplatí faktury hotově. Vystavujeme v průměru 450 faktur měsíčně a dá se říct, že hotově nám jsou zaplaceny maximálně v průměru 3 faktury měsíčně. Otázka je: musíme se registrovat k EET nebo můžeme využít vyjímku dle §6 ZoET, že se jedná o ojedinělý příjem. Děkuji za odpověď a přeji pěkný den Štefanova Kateřina Štefanová
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, v tomto případě se o ojedinělý příjem nejedná, pokud platbu v hotovosti umožňujete (byť k ní nedochází příliš často), vznikne Vám povinnost hotovostní tržby evidovat. 21.2.2017 11:54
OTÁZKA: Dobrý den, máme pod jedním, IČem provozovnu kde probíhá pultový prodej, kde již EET pokladnu máme v provozu a na jiné adrese máme výrobnu, která dělá na zakázku s převahou účtováním fakturací, občas tam však dojde k odběru a zaplacení objednaného zboží. Nejde o klasickou prodejnu ale o dílny a kancelář. Vztahuje se na tuto činnost evidence nyní od března 2017 nebo až červen 2018 ? Děkuji. Alexander Novák
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Tržby z prodeje vašich výrobků podléhají evidenci až v roce 2018, ve 3. nebo 4. fázi, v závislosti na charakteru výrobku. To platí pro tržby v obou provozovnách (výrobna i prodejna). Pokud však na prodejně přeprodáváte i nakoupené zboží, tržby z tohoto přeprodeje obecně podléhají evidenční povinnosti od 1.3.2017. Je možné uvažovat o odkladu v situaci tzv. minoritní činnosti (viz http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Archiv/Doplneni_Metodickeho_pokynu_k_aplikaci_zakona_o_evidenci_trzeb.pdf). 21.2.2017 11:55
OTÁZKA: Myslím že tohle bude zajímat všechny kolik zatím stálo EET český stát? Včetně nákladů na xtisíc nových úředníků a kontrolorů? Zdeněk
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Náklady na EET najdete vyčísleny na stránkách www.etrzby.cz v sekci O projektu - Dokumenty. 21.2.2017 11:56
OTÁZKA: Dobrý den, provozuji malou dílnu, kde opravuji motocykly a travní sekačky a občas prodám repasované motocykly, týka se mě 2.vlna EET? Případně do které vlny patřím ? Je pro prodej ojetých motocyklů zvláštní vlna? Pavel F.
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, opravy budou spadat do 3. fáze, pokud prodáte náhradní díl samostatně (nepoužijete ho při opravě), budete tuto tržbu evidovat už v 2.fázi, stejně tak jako prodej ojetých motocyklů. 21.2.2017 11:56
OTÁZKA: jste spokojení házet klacky pod nohy lidem co si třeba přivydělávají jen na vedlejšák pár tisíc ročně, to samé maminky na mateřské. To je super jim znemožnit podnikání, aby si náhodou nemohli přivydělat několik tisíc, třeba prodejem šperků na trzích. Jana
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, podmínky jsme všem podnikatelům nastavili stejně a domníváme se, že evidence tržeb není žádnou výraznější komplikací. K evidenci tržeb nepotřebují žádná komplikovaná zařízení, klidně si vystačí s mobilním telefonem a vhodnou aplikací, jsou-li fyzickou osobou, mohou na pořízení pokladního řešení navíc využít slevu na dani 21.2.2017 11:58
OTÁZKA: Týká se zavedení EET i jednorázových akcí typu burza dětského oblečení, které se konají např. 2x ročně. Naděžda Gutzerová
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, pro evidenci tržeb není rozhodné, jak často k akci dochází, nýbrž to, zda jde o prodávající na těchto akcích o příjem z podnikání. Bude-li tržba realizována v hotovosti, kartou nebo jiným obdobným způsobem a bude plynout podnikateli, bude evidenci tržeb podléhat. 21.2.2017 11:59
OTÁZKA: Minoritní činnost vrámci jedné provozovny - provozuji maloobchodní stánkový prodej na různých místech. Mám jednu provozovnu, nebo počítám obrat podle adresy (místa kde prodávám) ? Pokud zboží pošlu na zásilkovnu, s níž nemám smlouvu, oni mi peníze pošlou na účet, musím evidovat? A zásilkovna musí evidovat? Děkuji mnohokrát Jitka Suchá
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Pokud máte stánek, který přesouváte na různá místa, jedná se o jednu mobilní provozovnu. V rámci této provozovny můžete posuzovat splnění podmínek pro minoritní činnost viz: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Archiv/Doplneni_Metodickeho_pokynu_k_aplikaci_zakona_o_evidenci_trzeb.pdf V případě zásilkovny je třeba posoudit vztah mezi vámi a touto zásilkovnou. Bez znalosti konkrétní situace nemohu odpovědět, odkazuji vás na stanovisko, které dnes vyjde na stránkách www.etrzby.cz v sekci Podnikatel - Specifické případy "Evidence tržeb přijatých poplatníky prostřednictvím dopravců", které by mělo být využitelné i pro váš případ. 21.2.2017 12:01
OTÁZKA: Dobrý den, pracuji ve společnosti, která se zabývá platebním stykem, našim zákazníkům nabízíme i EET. Velká část z nich tápe při vyplňování identifikačního čísla provozovny. Můžete se trochu rozepsat na toto téma? Víme, že u subjektů s jednou provozovnou je číslo provozovny 11, ale možná se v kampani málo zdůrazňovalo, že toto číslování nesouvisí se živnostenským zákonem, ale jedná se o pojem používaný finanční správou. Existuje pro přidělování těchto čísel nějaká tabulka, nějaký postup? Třeba že další provozovny v pořadí mají čísla 21, 31 atd. ? Co byste poradil zákazníkovi, kde přesně si má číslo provozovny dohledat. Děkuji. Josef
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, číslo provozovny se generuje aplikací elektronická evidence tržeb po zadání provozovny, tzn. lze jej zjistit náhledem do této části aplikace. Číslo zde vygenerované má podnikatel povinnost používat. Neexistuje zda žádná provazba na provozovny dle živnostenského zákona. 21.2.2017 12:01
OTÁZKA: Dobrý den, Můžete mě vysvětlit, proč se platba musí evidovat i při platbě kartou? Karta je vždy pevně svázaná s účtem a tudíž vždy přijde jen na tento účet, stejně jako platba fakturou, která se evidovat nemusí. Zde jistě nejde o daňové úniky,a nápravu podnikatelského prostředí za které se tato povinnost vztahuje. Můžete podal LOGICKÝ !! důvod, proč to tak pan Babiš vyžaduje? Adam Světlov
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, důvodů je několik, snahou je především učinit proces evidence tržeb přehlednějším. Obsluha nemusí rozlišovat při prodeji typ platby a rovněž zákazník netápe, proč jednou účtenku dostává a jednou nikoliv. V neposlední řadě je samozřejmě podstatný rozsah dat pro analytickou činnost správce daně, tak aby svou kontrolní činnost cíleně zaměřoval tam, kde je potenciální problém a nikoliv plošně bez podrobnějších analýz. 21.2.2017 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, Platební tlačítka a e-shopy? Jsou nakonec součástí EET či nikoliv? Hana Bednářová
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Platba prostřednictvím tzv. bankovního tlačítka (kdy platební brána přesměruje zákazníka do internetového bankovnictví) jsou brány jako platba z účtu na účet, která EET nepodléhá. Platba kartou online však evidenci podléhá. Podrobnosti naleznete v metodickém materiálu zde http://www.etrzby.cz/cs/Online-platby 21.2.2017 12:04
OTÁZKA: Dobrý den. Prodávám přes Aukro, kde využívám agregátor plateb PayU. Kupující zaplatí kartou nebo klasickým bankovním převodem na účet PayU. Platby se mi na "virtuálním účtu" v Aukru připíší, ale nevidím, jak kupující zaplatil. Následně si peníze převedu na svůj bankovní účet z bankovního účtu PayU. Táži se: jsem povinen zapojit se do EET či nikoliv? Děkuji PK PK
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, podrobnou metodiku k online platbám jsme zveřejnili na webu www.etrzby.cz, najdete ji buď v Dokumentech nebo v sekci Podnikatel/Firma, záložka Specifické případy. Je to samozřejmě o nastavení Vašich systémů, aby jste tuto informaci měl. Nicméně pokud pro Vás bude jednodušší evidovat všechny typy plateb není v tom žádný problém. 21.2.2017 12:07
OTÁZKA: Dobrý den, je to pravda, že pokud např. pojedete na dovolenou, či budete nemocný a přestanete posílat data v rámci EET, musíte tuto skutečnost oznámit na FÚ ? Děkuji. Zhejbal
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ne, pokud se jedná o krátkodobé přerušení podnikatelské činnosti, není třeba tuto skutečnost nikde oznamovat. V případě dlouhodobějšího přerušení činnosti je potřeba zvolit stav "Přerušena" u dané provozovny v aplikaci EET na Daňovém portálu. 21.2.2017 12:08
OTÁZKA: Dobrý den, chci poskytovat osobní službu poradenství v oblasti módního odívání(osobní stylistka) a platby přijímat pouze převodem z účtu zákazníka na můj podnikatelský účet. Musím se také zapojit do EET ? Děkuji. Karla Králová
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Pokud přijímáte pouze platby převodem z účtu na účet, nemusíte EET vůbec řešit. 21.2.2017 12:09
OTÁZKA: Dobrý den, kdy začne finanční správa jednat v případě dluhopisů Andreje Babiše? Josef Novák
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Finanční správa se obecně při své kontrolní činnosti zabývá podezřelými případy v souvislosti s korunovými dluhopisy bez ohledu na jejich majitele. 21.2.2017 12:10
OTÁZKA: Dobrý den, už je to rok, co běží kontrolní hlášení. Kolik se prosím zatím díky kontrolnímu hlášení podařilo odhalit daňových karuselů, kvůli kterým bylo údajně zaváděno? Mám obavy, aby to s EET nedopadlo podobně - aby nebyla jenom zátěží a prostředkem k přepjatému lpění na byrokratických detailech a k inkasu sankcí za marginální nedbalosti. Děkuji za odpověď na moji otázku. Martin Kovář
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: V souvislosti se zavedením kontrolního hlášení se úspěšně daří odhalovat karuselové podvody a i v této souvislosti byla Finanční správa v minulém roce výrazně úspěšnější při výběru daně z přidané hodnoty. Z hlavy Vám teď přesná čísla neřeknu, nicméně byly již několikrát prezentovány prostřednictvím tiskových konferencí. Co se týče EET již první čísla ukazují, že se jedná o velmi efektivní nástroj. 21.2.2017 12:14
OTÁZKA: "Máme nástroje, jak dodržování zákona zajistit a budeme je používat. " tím například myslíte pokutovat 50.000CZK člověka jenž nebude mít vystavenou cedulku s textem? Myslím že toto je zbytečná buzerace lidí. Všichni podnikatelé mělí startosti sehnat kvalitní systém vše nastavit propijit vyzvednou údaje zaregistzrovat a tohle považuji za vrchol buzerace lidi. Proč přidělávate tyto nesmyslné kroky? Každý občan ví že má dostat účtenku Sobotka
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, vyvěšení informačního oznámení je poměrně jednoduchým krokem v přípravě na evidenci tržeb. Tuto zákonem stanovenou povinnost lze snadno splnit. Částka 50 000 Kč je horní hranicí sankce a při prvním zjištění porušení informační povinnosti nebude sankce rozhodně udělována v této výši. Správce daně bude vždy posuzovat daný konkrétní případ a zohlední závažnost a četnost porušení zákona. 21.2.2017 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz. Bude se prodlužovat registrace EET o měsíc na konec března? Finanční správa nestíhá dělat registrace a svádí to na obchodníky. Ty mají přece stanoven zákonem datum 28.2. a ten poslední den se mohou jít registrovat. Nikdo je nemůže nutit, aby tam všichni byli dříve. Neschopnost finanční zprávy rychle je zaregistrovat je podivná. Jana
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, kapacitní problém určitě není na straně Finanční správy, o čemž svědčí tisíce vydaných autentizačních údajů. Jen pro úplnost – možnost podat žádost o autentizační údaje není časově omezena, každý podnikatel je však povinen vyžádat si je včas tak, aby byl schopen začít evidovat tržby v okamžiku, kdy mu tato povinnost vznikla. Každý podnikatel měl možnost si o autentizační údaje požádat již od 1.9.2016. To, že to někteří nechali na poslední chvíli nelze vyčítat Finanční správě. 21.2.2017 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, do které vlny zavedení EET spadá podnikatel, která má ve výčtu ekonomických činností uvedenou kategorii 35500: výroba lékařských a dentálních nástrojů a potřeb? Děkuji Pavel Šebek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Evidenční povinnost se odvíjí od skutečné činnosti, ze které tržba plyne. Pokud půjde o tržbu z výroby lékařských a dentálních nástrojů (NACE 32.5), bude tato tržba podléhat evidenci ve 4. fázi od 1.6.2018. 21.2.2017 12:20
OTÁZKA: Dobrý den, můžete prosím vysvětlit, zda zásilkovny, úloženky atd. budou jakožto zprostředkovatelé dodání zboží ve stejném postavení jako např. pošta, PPL Výjímka pro neevidování dobírek platí jen pro eshopy nebo i jiné dobírky? Děkuji Marie Novotná
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, není pravdou, že obecně všechny dobírky nepodléhají evidenci tržeb, pro účely evidence tržeb je rozhodný okamžik, kdy pošta vyplácí peníze obchodníkovi, pokud k převodu dojde z účtu na účet, evidenční povinnost nevznikne, pokud bude vyplaceno v hotově, bude obchodník evidovat. Co se týče Vámi zmiňovaných subjektů, bude důležité, jaké je nastavení vzájemných vztahů. Zjednodušeně řečeno, půjde-li o nepřímé zastoupení (komise), bude evidovat komisionář, půjde-li o přímé zastoupení, má povinnost evidovat zastoupený. Nedochází-li k zastupování a je-li výběr peněz sjednáván pouze jako služba, může se uplatnit obdobný princip jako dobírka, tzn. naplnění formálních a materiálních znaků evidované tržby se bude posuzovat až v okamžiku výplaty peněz obchodníkovi, kterému evidovaná tržba plyne. Podrobněji viz metodický pokyn, který je k dispozici na webu www.etrzby.cz. 21.2.2017 12:20
OTÁZKA: Dobrý den, OSVČ, vlastnící malý eshop, prodávám do zahraničí. Přijímám platbu účtem Paypal z účtu na účet. Peníze pak převádím z Paypalu na svůj bankovní účet a zboží zasílám Českou poštou do zahraničí. Spadám pod EET? Paypal neumí ani místní finanční úřad. Musel jsem podat žádost o jednoznačné písemné stanovisko na Finanční krajské ředitelství za 1000kč. Výsledek mi přijde Březen/Duben (3 měsíční lhůta na vyřízení). EET začíná dříve. Děkuji. (V Chorvatském modelu, který má být vzorem pro ČR, Paypal nespadá pod platbu kartou, ale platbu bankovním účtem, je to tedy stejné?). Děkuji. OSVČ
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, k online platbám jsme vydali minulý týden podrobnou metodiku. Najdete ji na webu etrzby.cz, v Dokumentech nebo v sekci Firma/Podnikatel, záložka Specifické případy. 21.2.2017 12:22
OTÁZKA: proč stát neuhlídel ceny internetu a dopomohl operátorum k velkym ziskum.Je na zvážení ,aby poplatky internetu hradil stát,a garantoval všem jestli se EET za nějakou dobu smete ze stolu,že investice podnikatelum vratí.Kubečka stanislav kubečka
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, k běžnému používání EET u malého nebo středního podnikatele postačuje základní tarif, vzhledem k tomu, že odesílaná data jsou velmi malá. Nejde tedy o likvidační částky a je možné využít různých typů připojení k internetu. 21.2.2017 12:22
OTÁZKA: Dobrý den. Můžete mě vysvětlit, jak je možné, že týden před spuštěním EET, není jasné, jak to bude s eshopy a dobírkami a platbou kartou přes net? Mame shop, denně kolem 150-200 dobírek, 30 plateb přes Net kartou. Žádná hotovost. Jak tedy máme postupovat, když už k vyřízení je jen týden. Platby chodí na účet až s měsíčním zpožděním. Na FU nas poslaly někam, že je to náš problem. Novák
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, uvedená problematika je již zcela vyjasněna. Dobírka je upravena v metodickém pokynu, postup při evidenci online plateb naleznete stejně jako zmiňovaný metodický pokyn na webu etrzby.cz, Dokumentech nebo v sekci Firma/Podnikatel, záložka Specifické případy. 21.2.2017 12:23
OTÁZKA: Dobrý den, máte ještě snahu dosáhnout nějakých vyjímek pro ty nejdrobnější podnikatele do určitého obratu, jako třeba v Rakousku? To samé co se týká lidí na vedlejšák nebo maminek na mateřské. Pro ty co vydělají pár tisíc ročně nemá EET žádný význam. děkuji za odpověď Petr
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, výjimky jsou dané zákonem o evidenci tržeb, který Finanční správa musí respektovat v jeho platném a účinném znění. Případné změny zákona v budoucnu nemohu předjímat. 21.2.2017 12:26
OTÁZKA: Dobrý den. Pracuji jako sládek a to jako klasicky zaměstaný, ale v létě jezdím točit škopky na pivní festivaly na svoji živnost a chci se zeptat, zda-li se mne bude týkat EET a to buď na prodej do kelímků u točenýho škopku anebo i na prodej piva v PET lahvích a ve skle, co si lidi odnesou domů. Děkuji. Milan Trávníček
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, pokud podnikáte a plynou Vám tržby v hotovosti, kartou nebo jiným obdobným způsobem, vznikne Vám povinnost evidovat tržby. Pokud půjde o prodej k okamžité spotřebě do kelímku (bez odpovídajícího zázemí), budete evidovat od 1. března 2018, pokud nepůjde o zboží určené k okamžité spotřebě (uzavřené lahve), budete evidovat od 1. března 2017. Podrobnější informace o těchto modelech resp. zatřídění těchto činností jsou k dispozici na webu www.etrzby.cz ve specifických případech. 21.2.2017 12:27
OTÁZKA: Dobrý den, jsem včelař a prodávám v řežimu "prodej ze dvora". Předpokládám, že se mě EET žádným způsobem netýká? Jan Zahradník
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, pro posouzení je rozhodné, zda svou činnost provozujete jako podnikatelskou (podléhající zdanění podle § 7 zákona o daních z příjmů), pak Vám evidenční povinnost vznikne 1. března 2018. Pokud by šlo o příjem dle ust. § 10 zákona o daních z příjmů, evidenční povinnost Vám nevznikne. 21.2.2017 12:30
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat na EET při posílání zboží z eshopu na dobírku. Je tedy pravda, že přes Českou poštu musí být účtenka EET a přes jiné dopravce být nemusí? Další moje otázka je jestli když mě přijde on-line platba na eshop tak musím vystavit účtenku v nejbližším možném termínu, kdy mě přišlo z banky vyrozumění, že penize jsou již na účtu. Problém vidím v tom, že zákazník si může objednat zboží, které není skladem a já mu bohužel účtenku na zboží vystavit nemůžu. Můžu pouze vystavit příjmový pokladní doklad,. Je to tak správně? Děkuji Vám Jarda
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, není pravda, že v případě dobírky u České pošty účtenka být musí u jiných dopravců nikoliv, rozhodné je to, jakým způsobem je upraven smluvní vztah mezi prodejcem a dopravcem. Podrobně bude vše vysvětleno v metodice, která bude zveřejněna dnes na webu etrzby.cz. Pro účely evidence tržeb není rozhodné, zda je zboží skladem či nikoliv. V okamžiku, kdy zjistíte, že došlo k realizaci platby zákazníkem, máte povinnost ji zaevidovat. Vždy lze evidenci tržeb provést kdykoliv dříve, před uskutečněním tržby. 21.2.2017 12:35
OTÁZKA: Dobrý den, jste jako novodobí drábové. Kvůli vám se s malý dětmi letos poprvé nedostanou na dovolenou na déle než 5 dní v kuse, protože nebudu neriskoval pokutu 30tis za pozdní zareagování na výzvu kvůli pochybnostem v kontrolním hlášení - viz. pokuta 30tis za 7 korun chybně zaúčtovaných u protistrany (vloni jsem to risknul a spoléhal na zdravý rozum FÚ, který vám ale evidentně chybí). Připomíná mi to dobu, kdy se babička bála uvařit svým malým dětem vajíčko od vlastních slepic, protože od komunistů měli nařízené odvody potravin a pro vlastní děti už nezbylo, jestli-že nechtěli o hospodářství přijít. Co ale čekat od bývalého komunisty a člověka podezřelého z spolupráce s StB.. dotaz: Pořád tvrdíte že tržby v pohostinství v prosinci meziročně stouply o 100%, i když ČSÚ tvrdí, že jen o 16%? Uvědomujete si, že podle ČSÚ jste tak na finančním ministerstvu banda manipulátorů a lhářů? O kolik stouply meziročně tržby v lednu? Taky o 100%? je to šaškárna co předvádíte. sorry jako. otrok finančního úřadu
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, dle reálných údajů Finanční správy tržby v prosinci skutečně vzrostly o 100%, data ČSÚ vycházejí z jiných zdrojů a mají odlišný obsah. Proto data nelze takto jednoduše srovnávat. 21.2.2017 12:38
OTÁZKA: kašlu vám na EET, pěkně na pracáček a zbytek na černo a melouchy a budu se mít krásně. Do teď jsem platil poctivě, od teď nedám státu navíc ani korunu. zedník
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Obávám se, že realizací Vámi uvedeného postupu riskujete nejen to, že Vám může být udělena sankce dle daňových předpisů, ale pravděpodobně se dostanete i do konfliktu s jinými zákony. 21.2.2017 12:38
OTÁZKA: co je pravda, že někdo dostal kvůli tomu, že dostal podnikatel kvůli nepřiznání na dani 7 kč pokutu 30 000kč? Pokud je to pravda, tak jste normální a při smyslech rozdávat takové pokuty kvůli takové drobné chybě ? Roman
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: K tomuto se nemohu vyjádřit, protože neznám konkrétní okolnosti Vámi zmiňovaného případu. 21.2.2017 12:38
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jaké máte zkušenosti s podnikáním. Zkusil jste to někdy ? Co si myslíte o lidech, kteří přes všechnu zátěž ze strany státu, stále ještě mají chuť se starat sami o sebe ? Děkuji za odpověď. K.V. Karel Vítek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, velice si vážím každého podnikatele. Smyslem evidence tržeb je zejména narovnání konkurenčního prostředí tak, aby nepoctiví podnikatelé neměli neoprávněnou konkurenční výhodu oproti poctivým podnikatelům, kteří své povinnosti řádně plní. Chápu, že zavedení evidence tržeb je pro podnikatele spojeno s určitými obtížemi. Ty se Vám však časem vrátí v podobě lepšího podnikatelského prostředí. Evidence tržeb není jediným z opatření, připravujeme celou řadu opatření, které by měly v konečné podobě přispět ke zjednodušení podnikání, např. nový zákon o daních z příjmů. 21.2.2017 12:45
OTÁZKA: Dobrý den, Chtěl jsem se zeptat. Pokud máme dílnu na výrobu kožené galanterie a naše výrobky prodáváme na prodejních handmade akcích, vztahuje se na nás druhá vlna EET? Vznesl jsem tento dotaz na příslušný finanční úřad, a bylo mi řečeno že ne. Že zapadáme do skupiny 15, ale pokud chceme mít jistotu ať zašleme dotaz na Krajskou finanční zprávu kde nám za tisíc korun do třech měsíců odpoví a to je pak jistota. Což mi nepřipadá vzhledem k ceně ani dlouhé době, příliš ideální řešení. Nerad bych aby nám pak na stánku kontrola řekla že ona to vidí jinak, než pracovník z FÚ, který mi odpověděl po telefonu, a jak víme co je psáno to je dáno, na nic jiného se nelze spolehnout. Děkuji za Vaši odpověď. Marek Slavík
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, pokud přijímáte tržby z prodeje Vašich výrobků, pak se Vás druhá vlna EET určitě netýká (do ní spadá pouze přeprodej nakoupeného zboží bez dalšího zpracování). Pokud lze Vaši podnikatelskou činnost lze podřadit pod kód NACE 15 (Činění a úprava usní, zpracování a barvení kožešin, výroba brašnářských, sedlářských a podobných výrobků, pak Vám povinnost evidovat tržby vzniká až 1. 6. 2018. 21.2.2017 12:46
OTÁZKA: Dobrý den. Efekt EET ve výběru daní u firmy, která veškerý prodej realizuje na základě vystavených faktur a případný příležitostný příjem hotovosti je pouze úhradou těchto faktur, je NULA. DPH i DPPO se totiž odvádí na základě faktur, nikoliv pokladních dokladů. Zvýšené náklady firmy na EET, která nic státu nepřinese, však musí nést firma bez jakékoliv náhrady. Myslíte, že je správné přenášet náklady státu na takovou firmu? Martin Elefant
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, Smyslem evidence tržeb je zejména narovnání konkurenčního prostředí tak, aby nepoctiví podnikatelé neměli neoprávněnou konkurenční výhodu oproti poctivým podnikatelům, kteří své povinnosti řádně plní. Opatření je plošné, s minimem výjimek, který by "znevýhodňovaly" pouze některé podnikatele. V určitých segmentech bude více efektivní, v některých méně. Chápu, že zavedení evidence tržeb je pro podnikatele spojeno s určitými obtížemi. Ty se Vám však časem vrátí v podobě lepšího podnikatelského prostředí. Evidence tržeb není jediným z opatření, připravujeme celou řadu opatření, které by měly v konečné podobě přispět ke zjednodušení podnikání, např. nový zákon o daních z příjmů. 21.2.2017 12:47
OTÁZKA: Dobrý den, pokud máme e-shop, který prodává na Slovensko s možností platby kartou, ale je přitom plátce DPH na Slovensku a tam i DPH odvádí, spadají tyto platby také pod EET? Děkuji za reakci. Petr Kočí
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, pokud prodáváte zboží na Slovensko a je placeno platební kartou, pak takováto platba podléhá evidenci tržeb. Do datové zprávy s údaji o evidované tržbě uvedete v částce celkové tržby, slovenskou DPH neuvádíte. V podrobnostech si Vás dovolím odkázat na materiál, který bude dnes zveřejněn na webu etrzby.cz, a obsahuje konkrétní příklady datových zpráv. 21.2.2017 12:51
OTÁZKA: Dobrý den, v jakém okamži musím vystavit doklad EET, po přijetí platby přes PayPal apod. Platba z USA přijde např v 4h ráno? Radek Škubal
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, podrobnosti k evidenci online plateb naleznete na webu etrzby.cz, v Dokumentech nebo v sekci Firma/Podnikatel, záložka Specifické případy. 21.2.2017 12:51
OTÁZKA: Dobrý den, co byste poradil paní těsně před důchodem, která má v malé vesničce obchůdek, a IT vůbec nerozumí. Má zavřít ? Proč jí stát takhle komplikuje život ? Proč není rád, že paní není na ÚP ? Karel Vítek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, evidence tržeb nabízí variabilní řešení pro všechny, zařízení je potřeba vybírat podle specifik obchodního modelu a vlastních požadavků na funkcionalitu, obslužnost atp. Na trhu jsou k dispozici i velmi jednoduchá zařízení, která vypadají a obsluhují se např. jako kalkulačka. Věřím, že i Vámi zmiňovaná paní by obsluhu takového zařízení zvládla. 21.2.2017 12:53
OTÁZKA: Dobrý den, kdy se finanční správa omluví za lež o 100% zvýšení výběru DPH v prosinci 2016 u restaurací a hotelů. A už jsou vám jasné rozdíly mezi tržbami, příjmy, platbou přes PayPal a použitím platební karty? Josef Novák
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dovoluji si Vás odkázat na mé předchozí odpovědi k těmto tématům. 21.2.2017 12:54
OTÁZKA: Dobrý den, týká se mě EET , když vyrazím ročně na 4-5 akcí se stánkem kde prodávám bramborové spirálky? Mám to na vedlejšák k zaměstnání a popravdě kupovat si EET se mi absolutně nevyplatí. Díky Adam
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, ano, otázkou je v jaké fázi. Pokud toto zboží nakupujete a prodáváte v uzavřeném obalu, pak musíte evidovat již od 1.3.2017. Pokud je vyrábíte nebo je nakupujete, ale prodáváte je k přímé konzumaci (např. v kornoutu), pak musíte evidovat od 1.3.2018. 21.2.2017 12:56
OTÁZKA: Dobrý den, jsme nezisková organizace s hlavní činností organizace setkání fanoušků seriálů. Na akci prodáváme vstupné (platba kartou online) a pak v rámci vedlejší činnosti nabízíme různé předměty typu trička, půllitry... (platba buď kartou online, nebo na místě hotově). Na akci máme také stánek s občerstvením. Jedná se o jednu až dvě akce ročně. Musíme evidovat? Pokud ano, tak co? Vedlejší činnost slouží přímo k financování té hlavní. Tomáš Přeučil
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, z Vámi popisovaného případu lze dovodit, že by se v tomto případě jednalo o podnikání. V případě, že tržby z vedlejší podnikatelské činnosti za minulý rok překročí Finanční správou nastavené limity, vznikne Vám povinnost evidovat tržby. Pro podrobnosti viz Metodický pokyn k aplikaci zákona o evidenci tržeb, dostupný na webu etrzby.cz. 21.2.2017 12:57
OTÁZKA: Jaký rozdíl je z pohledu EET mezi zápočtem a vystavením příjmového a výdajového dokladu na stejnou částku? V obou případech se jedná o vyrovnání nějakých závazků, ovšem v případě pokladních dokladů, ačkoliv nedochází k reálnému pohybu hotovosti, se tyto musí evidovat v EET ale zápočet nikoliv. Martin Elefant
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Evidence sleduje tok hotovosti, resp. plateb. Pokud k reálnému toku hotovosti nedochází, jako v případě zápočtu, povinnost evidence nevzniká. 21.2.2017 12:58
OTÁZKA: zprovozněte už pořádně to EET. Neustále máme v restauraci prodlevy, někdy to nefunguje vůbec. Udělejte to pořádně a ne tento paskvil Kateřina
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, systém je připraven dobře, odezva systému je v řádu 0,08 sekundy. Proto prosím kontaktujte Vašeho dodavatele pokladny, zda není chyba pokladně nebo připojení k internetu. 21.2.2017 13:00
OTÁZKA: Dobrý den, o kolik % meziročně vzrostly tržby v pohostinství za 12/2016? Slyšeli jsme že o 100%. Je to pravda? Děkuji. Zhejbal
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, toto je nárůst tržeb, který eviduje Finanční správa u subjektů ve stravovacích a ubytovacích službách. 21.2.2017 13:01
OTÁZKA: Dobrý den, jako vedlejší přivýdělek k zaměstnání pořádám každé dva měsíce terarijní burzu a výstavu, na které chovatelé prodávají své odchovy. Já mám příjem ze vstupného a pronájmu stolů pro vystavovatele + občas prodávám několik zvířat z odchovu. Zajímalo by mne, kdy se na mne bude vztahovat EET. (obory činnosti mám: Chov zvířat a jejich výcvik; Výroba krmiv, krmných směsí doplňkových látek a premixů a Provozování kulturních, kulturně-vzdělávacích a zábavních zařízení, pořádání kulturních produkcí, zábav, výstav, veletrhů, přehlídek, prodejních a obdobných akcí.) Díky za odpověď! Jan Chlumský
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, příjmy ze vstupného spadají do 3. fáze od 1.3.2018, stejně tak z pronájmu stolů pro vystavovatele nebo z prodeje vlastních zvířat. Přeprodej nakoupených zvířat by obecně podléhal evidenci již od 1.3.2017, zde můžete posoudit případnou minoritní činnost ( viz http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Archiv/Doplneni_Metodickeho_pokynu_k_aplikaci_zakona_o_evidenci_trzeb.pdf ) 21.2.2017 13:07
OTÁZKA: Jsme SME firma. Máme obchodní činnost a výrobní činnost. Tržby v poměru 55:44. Dle metodiky ČSÚ pro klasifikaci CZ NACE se za hlavní činnost považuje ta, která má největší podíl na přidané hodnotě (nikoli na tržbách!) Podíl výroby na přidané hodnotě máme cca 60%, tudíž náš CZ NACE je 20160 a spadali bychom do 4. vlny EET. Je tomu tak? Rudolf Pekárek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Pro EET posuzujete každou tržbu zvlášť. Proto s přeprodejem nakoupeného zboží spadáte již do 2. fáze od 1.3.2017. S prodejem výrobků v kódu NACE 20.160 pak do 3. fáze od 1.3.2018. Samozřejmě se vše týká pouze tržeb za hotové, platební kartou a podobnými prostředky. 21.2.2017 13:10
OTÁZKA: Dobrý den. Měl bych na Vás pár dotazů: Nedávno proběhla tiskem zpráva o podnikateli, kterému za daňový nedoplatek cca 7 Kč byla vyměřena pokuta 30 000Kč což je více než 400 000% (ČTYŘISTA TISÍC PROCENT) z dlužné částky. Opravdu si myslíte že je takovýto postup v pořádku a v souladu se základními principy právního státu, jakým je například PRINCIP PŘIMĚŘENOSTI? A to zejména ve světle, kdy je velký bič a malej dvůr na podnikatele, ale na úředníky finančáku prakticky metr není - viz několikaměsíční zadržování vratek DPH - kdy se těm, kterým zadržuje finančák peníze ani nepřizná jakýkoliv úrok, o sankci pro úředníka nemluvě ? Martin Prášek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Sankce za pozdní podání odpovědi na výzvu ke změně nebo doplnění kontrolního hlášení jsou dány zákonem. Vámi popisovaný případ neznám a tudíž se k němu nemohu podrobně vyjadřovat. Co se týká přiznání úroku za zdržování vratek DPH, tak tyto situace jsou řešeny daňovým řádem, kdy po splnění zákonem daných podmínek úrok plátci vzniká. 21.2.2017 13:13
OTÁZKA: Prodávám ve stánku nápoje v PET lahvích a párky v rohlíku. Dle sdělení finančního úřadu bych s prodejem nápojů spadl již do druhé fáze od 1.3. Vyhnu se tomu, když láhev před zákazníkem otevřu? Děkuji Markéta Ptáková
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, prodej nápojů k okamžité spotřebě (konzumaci), které nesplňuje kritéria stravovací služby, spadá až do 3. fáze EET, například prodej v kelímku nebo otevřené lahvi. Evidenci se tedy nevyhnete, pouze začnete evidovat později neboť prodej nápojů k okamžité spotřebě (stravování-dodání zboží, které není stravovací službou) spadá do jiné fáze než klasický přeprodej (maloobchod). Konkrétní případy na www.etrzby.cz v sekci Podnikatel - Specifické případy - Stravování. 21.2.2017 13:15
OTÁZKA: Dobrý den, Pohybuji se v ekonomice již skoro 65let. Přežil jsem nacisty, komunisty, ale co leze z Vás, toho se začínam do budoucna obávát!. To jen na úvod. Můžete mě jako ekonomovu vysvětlit, jak je možné, že díky EET vzrostly za 12/2016 tržby o 100%, ale podle ČSU jen o 6.4%, což je dáno ekonomickou poriturou z roku 2015. Tyto data se dají vyhledat na vebu, ty Vaše data bohužel nikde nejsou. Otazka zní, kde můžu jako ekonom čerpat Vaše data a spočítat si 100% nárust tržeb? Jaroslav Sklz
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Na podobnou otázku již bylo odpovězeno. 21.2.2017 13:15
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete nějak řešit nepřiměřené pokuty finančních úřadů vůči podnikatelům? Např. rozdílné přiznání daně ve výši 7 Kč, kdy chyba byla na straně dodavatele a odběratel dostal desetitisícovou pokutu za drobné zpoždění a další případy? Práce finančních úřadů začíná nabírat likvidační rozměr. Jak vnímáte to, že údaje o efektivitě EET a jeho vlivu na podnikatelské prostředí jsou jiné v podání Ministerstva financí a jiné od Českého statistického úřadu? navíc pokud je zřejmé, že ministr Babiš pracuje s daty velice kreativně (eufemismus pro lež). Díky. Aleš
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Na tyto otázky již bylo odpovězeno. 21.2.2017 13:16
OTÁZKA: Neodkazujte, prosím, na možnost závazného posouzení o určení evidované tržby podle § 32 zákona o EET - ptám se právě proto, aby slovo odpovědného člověka zaznělo veřejně. Nejasnosti v praxi někdy vznikají při posouzení, jestli nějaká činnost vůbec spadá do okruhu činností, které jsou podnikáním, a jaký má charakter. Když zákon o EET v § 6 odst. 1 písm. a) specifikuje okruh příjmů, na které se vztahuje EET, bohužel hovoří jen o příjmech z nespecifikovaného podnikání, nikoliv přesněji např. z živnostenského podnikání apod. Výtvarník nebo umělecký řemeslník, který tvoří a zároveň ekonomicky realizuje svoji činnost na základě autorského zákona, pak je na pochybách, jestli nebude prohlášen za někoho, kdo podniká (ačkoliv nepodniká živnostensky), a tudíž podléhá EET. Je možné jako maloobchod, který by patřil do druhé vlny EET, interpretovat prodej vlastních uměleckých výtvorů (pod kódem NACE 90)? Vít Šnábl
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Pokud vaše činnost naplňuje znaky podnikání, které jsou vymezeny v § 420 občanského zákoníku tj., že podnikání je soustavná činnost provozovaná za účelem dosažení zisku pak budete muset tržby z prodeje za hotovost nebo obdobným způsobem z vašich uměleckých děl ( z autorské činnosti) evidovat. Ovšem tato vámi uváděná činnost spadá do 3. fáze, kde povinnost evidence počíná od 1.3.2018. Vámi uváděné problémy budou upřesněny v připravované metodice, kterou Finanční správa vydá. 21.2.2017 13:25
OTÁZKA: Dobrý den, zajímá mne několik otázek: 1.jak mám postupovat, když je terminál nefunkční? Respektive jak finanční správě prokážu nefunkčnost terminálu. To si mám nahrát video nebo snad vyfotit vypnutý terminál? 2. Jak jako obchodník prokáži, že jsem zákazníkovi skutečně účtenku vydal? Zákazník ji prostě zamlčí a bude tvrdit opak.... 3. Pokud naleznu NEÚMYSLNĚ! špatně zaevidovanou účtenku následující den po transakci, která byla již zaevidovaná na serveru. Jak mám postupovat? Případně hrozí za to sankce a jaké? 4. Za co vše a v jaké výši hrozí sankce? Předem děkuji za Vaše odpovědi. Jarek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, v případě poruchy pokladního zařízení je vhodné zdokumentovat vzniklý stav a to, že byly bez zbytečného prodlení učiněny kroky k jeho nápravě. To lze například prostřednictvím potvrzení od poskytovatele servisu, fotodokumentací, svědeckou výpovědí a podobně. Následně je nutné doevidovat tržby realizované po dobu poruchy, v důvodných případech i jednou sumární částkou. Zaevidování tržby je prokazatelné, protože bude existovat odeslaná datová zpráva v centrálním systému. To že k zaevidované tržbě vystavíte účtenku pak bude kontrolovat finanční nebo celní úřad v rámci kontrolního nákupu. Informace od zákazníka je pouze vstupem pro kontrolní činnost a nemůže samo o sobě vést k udělení sankce. 21.2.2017 13:26
OTÁZKA: Jak se díváte na stanovisko GFŘ, které říká, že platby kartou na eshopech lze evidovat až v okamžiku, kdy se poplatník dozví o proběhnuvší transakci, tedy to může být de facto až v okamžiku, kdy se podívá do výpisu z banky? Podle mého názoru i podle ještě nedávno i Vámi prezentovaného názoru je to v rozporu s § 18 odst. 2 písm. b. Jak se má pohlížet na podzákonnou normu, která je v rozporu se zněním zákona? Čím se má poplatník řídit? Pavel
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: S vámi uváděný názorem nesouhlasím. Námi vydaná metodika pouze dává do souladu plnění povinností u plateb realizovaných prostřednictvím platebních terminálu a platebních bran tak, aby nedocházelo k nedůvodným rozdílům při plnění těchto povinností. Stanovisko, které zmiňujete nelze uplatnit plošně, ale pouze v situacích, kdy by standardní způsob evidence byl pro daného poplatníka technicky nerealizovatelný. 21.2.2017 13:30
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě proč do EET spadají platby PayPal, který je už svou podstatou spíše bankovní převod? Zákazník je idetifikován, dokonce se uvádí i jeho registrační e-mail. Nám toto působí velké potíže, PP používám stejně jako bankovní účet, tedy na něj platí zákazníci (především ze třetích zemí malé částky, které jsou výhodnější kvůli poplatkům), a to buď za již vystavenou fakturu (tedy nejde o tržbu, faktura je i půl roku stará), předem, protože mají stanovené pevné ceníky a vědí tak kolik mají zaplatit ještě dříve než vůbec objednají. Dále klesne oblíbenost, protože zákazníci třetích zemí mají jiná časová pásma a objednávají a platí v době, kdy je u nás noc. Řešení speciálního systému, který by to teoreticky mohl napárovat (u zákazníků ze třetích zemí skoro neuskutečnitelné) je tak nákladné, že se to vůbec nemůže vyplatit a zaměstnanec to tak musí dělat ručně. Vysvětlete mi jak postupovat když mi zákazník zaplatí na PP dřív než objedná? to mám platbu vrátit? Petr
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, platby přes PP realizovány platebními kartami jsou zákonem zahrnuty pod hotovostní platby, proto podléhají evidenci tržeb. I takováto platba je vaším příjmem a máte povinnost ji zaevidovat. Když následně nebude k platbě přiřazena žádná objednávka a dojde k vrácení této částky, tak je potřeba provést storno této platby. Okamžik, kdy máte danou platbu, která např. přijde v noci, zaevidovat, máte detailně popsán v námi vydané metodice, která je zveřejněna na webu etrzby.cz v sekci podnikatel, specifické případy. 21.2.2017 13:41
OTÁZKA: Otázka2: Ve vaší (finační správy) nechvalně známé metodice ke kontrolním hlášením se hemží pojmy jako KOMBAJN a OHRADA NA BÍLÉ KONĚ, popisující jak postupovatm aby každá firma jen při pouhém podezření mohla být ohlodaná až na kost. Ale já se ptám, jaká opatření dělá finančn správa proto, aby pouhé podezření z nedoplatku daně neznamenalo automatickou likvidaci dané firmy? Žádné jsem nenašel. Ovšem případů, kdy ex-post soud uznal, že se podezření na daňový únik nepotvrdilo, FU vrátil zabavený majetek, ale firma už byla dávno díky zásahu FÚ zlikvidovaná znám pár a dodá vám je i každý dobrý finanční poradce. Opravdu je podle vás vpořádku přístup "Nejdřív vás popravíme pak se s náma suďte"? A byl už nějaký úředník FU za takto zlikvidovanou firmu volán k zodpovědnosti ? Děkuji. Martin Prášek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Nerozumím proč nezaplacená daň (předpokládám, že na DPH) dodavatelem by automaticky znamenala likvidaci firmy. Může to samozřejmě být indicie, že v dané transakci nemuselo být vše v pořádku, ale toto se posuzuje v kontextu celé transakce, zda se skutečně jedná o podvod na DPH anebo pouze o druhotnou platební neschopnost. Pokud jste v pozici odběratele a máte pochybnosti o tom, zda váš dodavatel odvede DPH z dané transakce, lze doporučit využití zvláštního způsobu zajištění daně dle zákona o DPH. 21.2.2017 13:46
zpět na osobnost